Kjøpe ny iMac

Diskusjon rundt Apples iMac

Kjøpe ny iMac

Innleggav ellevset » tor 16.01.2014 21:21

Hei hei

Skal kjøpe inn ny iMac til husholdningen. Kommer nok til å gå for en 27". Det jeg lurer på er hva som er verdt det å oppgradere.

RAM, det kan man gjøre senere så det ser jeg bort ifra.

Prosessor, denne er jeg gira på for jeg innbiller meg at det gjør at jeg kan ha maskinen noen år lenger uten at den blir for treg.

Fusiondrive/flash, her er jeg usikker. Er det verdt det? Såvidt jeg skjønner det så er det først og fremst snakk om raskere oppstart, stemmer det? Vil man kjenne noen forskjell etter at maskinen er oppe og går. Det er jo 7200-hdd og det er jo ganske bra det.

Grafikk. Vil det gi meg noe? Skal nok ikke spille noe særlig, men vil man oppleve skjermen raskere med denne oppgraderingen?

Hovedoppgaven til maskinen vil være iMovie. Vi lager familiefilmer så det står etter. Deretter er det "vanlig" bruk som nettbank, epost, litt musikk etc. Har hørt noen si at iMovie tar i bruk GPU også for noen oppgaver, stemmer det, eller er det bare Final-Cut som er kul nok til å gjøre sånt?

La oss si at jeg kun ønsker å spandere på meg en oppgradering hvilken vil være beste egnet?

mvh Peter

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Kjøpe ny iMac

Innleggav schnellpanzer » tor 16.01.2014 21:48

Jeg har en 27", skjermen er utrolig bra! Ellers: late 2012, i7 3.4 GHz, 32 MB RAM, GTX 680MX 2GB, Fusion 1TB. Denne kjører iMovie uten noe som helst lagging..
Kjøp så godt spec'et maskin som du har råd til, og kjøp RAM hos Komplett e.l.

Jeg synes Fusiondisken fungerer bra, den er så og si støyfri (går ikke så ofte på spin).
medlem i 145 måneder
 

Re: Kjøpe ny iMac

Innleggav Grohl » fre 17.01.2014 8:40

Prioriter fusionsdrive/ssd. Programmer skriver og leser fra HD og dette går raskere med raskere HD.

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Kjøpe ny iMac

Innleggav espen007 » fre 17.01.2014 9:17

Støtter Grohl når det gjelder Fusion drive. Etter at Apple ikke griede å reparere en 2011 utgave av iMac og jeg fikk en ny satt jeg inn en Fusion Drive og det er facinerede aldri å høre maskinen samt at den booter opp på et "blunk". Om du planlegger å kjøre Windows som en paralell prosess til OSX ville jeg muligens gått for 16 GB RAM.
medlem i 184 måneder
 

Re: Kjøpe ny iMac

Innleggav Lost » fre 17.01.2014 9:25

Enig med de siste her. SSD er et must! Trenger man mye plass er det greit å bruke en ekstern hd.
medlem i 216 måneder
 

Re: Kjøpe ny iMac

Innleggav aghazten » fre 17.01.2014 12:38

Har en imac med 1tb-disk, vurderer å bytte til ssd, da jeg har en http://www.komplett.no/samsung-ssd-840- ... oem/765953 i macbook pro'en, som jeg sterkt anbefaler! Har en 27' imac fra midten av 2010, er det noen som har peil på om det er kronglete å bytte?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Kjøpe ny iMac

Innleggav ellevset » fre 17.01.2014 13:35

Interessanter saker.

Var litt innstilt på den prosessoren da, men hvor mye vil man merke i forskjell på i5 og i7? F.eks når man eksporterer film fra iTunes.

Hvor mye har fusion å si når maskinen er startet? Det lurer jeg litt på. Er det noen som har noen erfaring med det? Har funnet et par tester på nett som tilsier at det er litt å hente, men er litt usikker uansett.

P

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Kjøpe ny iMac

Innleggav homer » fre 17.01.2014 15:32

aghazten skrev:Har en 27' imac fra midten av 2010, er det noen som har peil på om det er kronglete å bytte?


Det er litt kronglete, men med noen sugekopper, gode støvkluter og en god beskrivelse (anbefaler iFixit-appen for iPhone/iPad) kommer du i mål ganske greit. Du må løfte hele skjermen opp fra maskinen for å komme til disken, og det er veldig lett å få støv mellom skjerm og den ytre glassplata. Gjorde tilsvarende øvelse for et par år siden, der vi byttet ut DVD-spilleren med SSD, og satte opp Fusion Drive-funksjonalitet. Funker kjempebra.

@ellevset: Maskinen vil generelt føles mye raskere med Fusion Drive. Hvis du ofte åpner de samme programmene vil de ligge lagret på SSD-delen, og vil starte opp så og si umiddelbart. Det er også mye å hente i alle programmer som benytter temp-filer. F.eks. videokonvertering, Photoshop, video- og/eller lyd-opptak o.l.

Én ulempe er at dette ikke fungerer i Windows via BootCamp. Når BootCamp-assistenten setter opp partisjonen vil den aldri benytte SSD-disken. Så vet du det...

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Kjøpe ny iMac

Innleggav hanharal » lør 18.01.2014 3:01

CPU har veldig liten innvirkning på daglig bruk av en Mac. Et av unntakene er eksport av video fra iMovie til et eller annet format.

Allikevel så ville jeg prioritert en Fusion drive siden alt annet med Macen blir raskere. Hvis du aldri har brukt SSD i en maskin før, så vet du ikke hva du går glipp av.
Jeg vil faktisk gå så langt som å si at det burde vært regnet som en forbrytelse mot menneskeheten å selge en maskin uten SSD.

Grafikkort er ikke nødvendig å oppgradere. iMovie vil ikke virke særlige raskere selv om du går for noen av de dyrere alternativene.
medlem i 159 måneder
 

Re: Kjøpe ny iMac

Innleggav Lost » lør 18.01.2014 7:52

Amen! Godt skrevet, helt enig ;)
medlem i 216 måneder
 

Re: Kjøpe ny iMac

Innleggav svar » lør 18.01.2014 14:18

Husk på at 2013 modellene er kresene på ram.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Kjøpe ny iMac

Innleggav ellevset » ons 22.01.2014 8:34

Folket har talt, fusion drive it is.

RAM setter jeg inn selv senere, det virker ganske genialt enkelt.

Takk for innspill, nå blir det kos i heimen.

P

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]