iMac uten GB ethernet

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac uten GB ethernet

Innleggav User » tor 16.01.2014 23:16

Hei

Jeg får ikke gang på GB ethernet om det smalt på min mid 2010 i7 iMac..
prøvd å boote fra annen disk med 10.7.5, kjører vanligvis 10.9.1.
jobb lapptop med windows får GB tilkobling på samme kabel.

Testet andre porter, andre routere osv... KAN dette være software?? eller er løpet kjørt...

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: iMac uten GB ethernet

Innleggav homer » fre 17.01.2014 14:31

Det kan være i programvare. Har du gjort endringer i Systemvalg > Nettverk > Ethernet > Avansert... > Maskinvare? Står den på Konfigurer: Automatisk?

Hvis den står til manuelt kan man lett gjøre noe feil i forhold til det andre enden forventer. Siden du har prøvd med to OS-installasjoner på denne maskinen er ikke det så fryktelig sannsynlig, men sjekk innstillingen likevel.

Det kan også fortsatt være kabelen el.l. Det kan være lurt å prøve annen kabel hvis alt står på auto og det konsekvent ikke virker. Det at en annen maskin får gigabit-link kan bety at den har høyere feiltoleranse enn nettverkskortet til Macen. I så fall får PCen gigabit-link, men den vil ikke være 100% stabil.

Til syvende og sist kan det også være en maskinvarefeil, at nettverksporten i Macen er skadet eller ødelagt. Typisk vil da én eller flere av de små konnektorene inni inngangen være ødelagt eller skeiv (kan sjekkes ved å titte inn i den, kan evt. fikses med forsiktighet og tang/pinsett/tannpirker), ellet at inngangen i seg selv er løs på hovedkortet (kan du røre på den?). Sistnevnte = nytt hovedkort på reklamasjon hvis maskinen er kjøpt privat.

Gigabit Ethernet bruker alle 8 ledningene i kabelen, mens 100 Mb kun bruker 4. Dersom én av ledningene ikke får kontakt på begge sider (maskin og svitsj/ruter) vil det aldri bli gigabit-link.

Dersom du kan utelukke alt av eksternt utstyr ved å prøve andre kabler og porter (gjort?), samt andre maskiner med samme kabler/porter (gjort!) problemet ligge i maskinen, enten i maskinvare eller programvare.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: iMac uten GB ethernet

Innleggav User » tor 23.01.2014 17:01

Det ser ut som det ikke er noe å gjøre med dette utenom eventuelt å bytte hovedkort...

Hadde vel gått under reklamasjon hvis det ikke var for at jeg har byttet ut DVD med SSD, og at det ble noen arr inni som ikke gjør at jeg bare kan bytte tilbake :-)

noen som harerfaringer med å bytte hovedkort selv?

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]