oppgradering fra OS X10.5.8

Diskusjon rundt Apples iMac

oppgradering fra OS X10.5.8

Innleggav kah » tor 27.02.2014 21:43

hei,

Vi har en mac vi nå har hatt noen år og den fungerer utmerket. Ser også at det er på tide å oppdatere den kraftig da den i dag bruker OS X10.5.8. Det er vel ikke å overdrive at dette er noe jeg kan så mye om så er det noen som kan fortelle meg hva jeg bør gjøre? Hvilken versjon kan jeg oppdatere til og henter jeg/kjøper jeg selve oppdateringen?

eller om maskinen om det hjeper:
iMac9,1
Prosessornavn: Intel Core 2 Duo
Prosessorhastighet: 2.66 GHz
Antall prosessorer: 1
Antall kjerner totalt: 2
Nivå 2-buffer: 6 MB
Hukommelse: 4 GB
medlem i 122 måneder
 

Re: oppgradering fra OS X10.5.8

Innleggav kovacs » tor 27.02.2014 22:31

Det er en iMac (tidlig 2009) og du kan fint oppgradere til OS X 10.9 (Mavericks).

For å få til det må du ha App Store, som er i OS X 10.6 Snow Leopard og nyere. Du bør få tak i en DVD med dette på. Sjekk evt eBay eller hør om noen kan låne deg en slik DVD.

Når du har installert den, kan du oppgradere til OS X 10.9 Mavericks via App Store gratis.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: oppgradering fra OS X10.5.8

Innleggav LCD » fre 28.02.2014 14:05

Hei

Er det ikke like greit å bare kjøpe den hos Apple for kr 140.00 ( kr 190.00 ink. frakt )
http://store.apple.com/no/product/MC573 ... ow-leopard

Bare husk backup av dine viktige filer før du hiver deg på med oppgradering av operativsystemet
Så er du sikret om det skulle gå til H
medlem i 148 måneder
 

Re: oppgradering fra OS X10.5.8

Innleggav kah » tir 11.03.2014 20:32

Takk for hjelpen.

Jeg kjøpte da Snow Leopard og fikk den DVDen levert i posten i dag. Skulle nå til å innstalerer den, men så har jeg fått et problem jeg ikke har hatt tidligere. Den klarer ikke å lese DVDen. Man hører det skurrer og går før den spyttes ut....

Noen gode råd nå? kan jeg laste ned det jeg trenger eller må jeg kjøre dette fra DVD platen? Og er det DVD driveren som har blitt ødelagt (og så akkurat nå), hvilke alternativer har jeg?
medlem i 122 måneder
 

Re: oppgradering fra OS X10.5.8

Innleggav LCD » tir 11.03.2014 23:14

Hei

Hør med en bekjent/venn om vedkommende kan legge OSX install DVD platen over på en bootbar USB pinne for deg med diskverktøyet i OSX om det er Mac, eller med et annet egnende verktøy for dette om DVD drevet ditt har kvelda
En annen mulighet er å fikse dette selv med å kjøpe deg en enkel og billig USB DVD spiller for 2-3 hundrelapper å bruke det i steden for det interne drevet.
medlem i 148 måneder
 

Re: oppgradering fra OS X10.5.8

Innleggav Helge Hafstad » tir 11.03.2014 23:16

Test om DVD-en kommer opp når du starter med alt-tasten nede. Da får du ev opp flere startstasjoner å velge mellom, DVD-en deriblant.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: oppgradering fra OS X10.5.8

Innleggav kovacs » tir 11.03.2014 23:20

Kjedelig. Det høres ikke bra ut. Du har satt den i riktig vei, ikke sant? :-D

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: oppgradering fra OS X10.5.8

Innleggav ahallan » ons 12.03.2014 8:23

1) Hadde jeg vært deg, ville jeg lastet ned Mavericks fra piratebay:
http://thepiratebay.se/torrent/9463571/ ... App_Store_)
*Har personlig ingen kvaler med dette, da Mavericks i utgangspunktet er gratis og du har kjøpt Snow Leopard...

2) Laget en install-USB med Diskmaker X
http://arstechnica.com/apple/2013/10/ho ... all-drive/

3) Tatt en sikkerhetskopi med Time Machine.

4) deretter lagt inn Mac OS X ved å holde inn "alt" under oppstart, for så å velge den eksterne USB (den heter "Install EFI" eller noe liknende).

5) Gå inn i "Diskverktøy" fra menylinjen på toppen, og formater Harddisken "Macintosh HD". (Ta Time Machine-kopien ut av maskinenen innen, så du ikker formaterer den...)

6) Installer Mac OS X

7) Etter installasjonen vil du få spørsmål om du vil overføre data fra en "annen computer" eller fra en Time Machine-kopi. Gjør det. (Husk å sette inn Time Machine disken innen...)

8) Voila! (Så kan du jo evt. feilsøke ift. din DVD-leser nå... kanskje den tilogmed virker.. Men let's face it, hva skal man med DVD-leser i 2014[?]. Jeg har ihvertfall ikke benyttet min på et år)

Ps. Jeg her helt sikker på at det finnes noen gode tutorials på youtube, om du søker "mavericks clean install" eller liknende. F.eks. http://www.youtube.com/watch?v=s6sTMvluakY
medlem i 190 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]