Mer ram!

Diskusjon rundt Apples iMac

Mer ram!

Innleggav ezzard » man 03.03.2014 14:30

Hei!
Jeg har en imac med promvare Mac OS X Lion 10.7.5 (11G639). Bruker den svært ofte til red. av bilder «Lightroom' og det har gått greit, selv med bare 4gb ram.
Men etter å ha installert 'Nik Collection' – plugin software for Lightrom, ble mac'en betydelig langsommere når jeg bruker filtrene i dette programmet. 4gb er jo ikke all verden for noe lengre, så jeg har tenkt å oppgradere til 8 eller kanskje 12 gb.hvis det er mulig. Mac'en ble kjøpt på elkjøp for godt og vel 2 år siden, men ved henvendelse til dem fikk jeg til svar at de ikke hadde ram til min mac. Han anbefalte meg å kjøpe fra nettet, det ville bli både billigere og gå raskere, men han skulle installere dem for meg.
Det er vel og bra, men er det noen av dere her som vet hvilke ram jeg skal ha til min maskin og hvor de er rimeligst å kjøpe fra? Prosessoren er 2,7 GHZ Intel core i5. Hukommelse 4gb 1333 Mhz DDR3.
Mvh
Ezzard

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Mer ram!

Innleggav njadve » man 03.03.2014 17:33

Jeg antar det er en mid-2011 du har. Da skal følgende minne fungere fint.

https://www.mpx.no/k/memselect.aspx?cmd ... 9+Mid+2011

Et annet tips er å oppgradere til Mavericks. Jeg kjøpte 16 GB RAM i min MBP, og under Mountain Lion brukte den mer eller mindre alt hvis jeg jobbet f.eks. i Lightroom en stund. Likeledes kunne den bruke mer eller mindre alt etter et par dager med litt tung kontorjobbing (drøssevis av tunge faner oppe i safari, en del PDFer i Preview, mange Word-dokumenter osv.). Den samme maskinen med samme type bruk spiser nå sjeldent mer enn 8-9 GB RAM, og Mavericks er dessuten mye flinkere til å frigjøre RAM hvis det er noe du ikke lenger jobber med, i motsetning til Lion og Mountain Lion. Oppgraderingen er gratis, så det eneste du trenger er en backup, i tilfelle noe går galt (noe det ytterst sjeldent gjør, jeg har enda ikke opplevd problemer ved oppgradering av OSX).

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Mer ram!

Innleggav ezzard » man 03.03.2014 19:03

Hei Njadve!
Takk for fyldig svar og tips. Ja, har lurt litt på om jeg skal oppgradere til Maverick, men har samtidig hørt at flere har fått problemer etter en slik oppgradering, spesielt i Lightroom - så jeg har blitt litt i tvil. Dessuten har jeg ikke hatt noen problemer med Lion som jeg har, så jeg vil nok undersøke litt mer før jeg går til en event. oppgradering. Forstår deg slik at jeg like godt kan oppgradere til 16gb når jeg først skal oppgradere ram'en.
Mvh
Ezzard

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Mer ram!

Innleggav njadve » man 03.03.2014 21:08

Hvis du har mulighet/råd så ville jeg gått for 16GB ja. Prisforskjellen er ikke så fryktelig stor, og hvis du har tenkt å ha maskinen en stund er det bedre å kjøpe mye med en gang slik at du slipper å oppgradere senere, det blir iallefall dyrt...

Når det gjelder Mavericks så har det fungert prikkfritt for meg. Jeg har ikke vært så fornøyd med en Mac siden jeg hadde SnowLeopard. Det er virkelig dønn stabilt og i det hele tatt veldig bra. Jeg kan heller ikke si at jeg har hatt problemer med Lightroom, men når det er sagt så kjører jeg LR4 dersom det har noe å si.

Når det er sagt så er det mulig å sikre seg hvis du vil prøve å oppgradere. Hvis du har et par eksterne disker så kan du klone disken din til begge to med SuperDuper (husk å sjekke at du faktisk kan boote fra disken etterpå, husker aldri om det er begrensninger på USB-disker, firewire funker iallefall). Deretter kan du oppgradere Macen. Skulle det skjære seg helt og du vil tilbake er det bare å boote opp fra den eksterne disken og klone tilbake fra den andre eksterne disken. Dette kan gjøres enklere hvis du har en ekstra Mac. Da kan du bare boote iMacen opp i target-mode og bruke den andre Macen til å klone iMacen tilbake fra en backup...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]