Overføre filer mellom imac og MBPro!!!!!

Diskusjon rundt Apples iMac

Overføre filer mellom imac og MBPro!!!!!

Innleggav TerminalBoy » tor 13.03.2014 22:31

Hei,

Noen som har en ide om hvorfor jeg ikke får overført filer mellom min imac og min macbook pro. Har prøvd både med tunderbolt og vanlig ethernet kabel. Klarer å koble meg på macbooken via imac og surfer i mappene som ingen ting. Men dersom jeg skal kopiere noe over så får jeg feilmedlingen "Kan ikke fullføre operasjonen fordi det oppstod en ukjent feil (feilkode -51)". Men dersom jeg overfører en liten fil som f.eks et word dokument, ja da går det. Ser ut til at det skjærer seg med en gang det blir litt data....forslag før begge maskinene går ut ruta (installerte nettop mavericks på nytt på imac slik at den er 100% fresh)!!!!
medlem i 133 måneder
 

Re: Overføre filer mellom imac og MBPro!!!!!

Innleggav bzzlink » tor 13.03.2014 23:02

Skjer det samme om du gjør det igjennom en switch/ruter?

Evnt forsøk med et program som er litt mer stabilt enn finder til å kopiere.

Pleier å bruke carbon copy cloner selv (de har 30 dagers gratis test)
medlem i 193 måneder
 

Re: Overføre filer mellom imac og MBPro!!!!!

Innleggav TerminalBoy » fre 14.03.2014 15:47

Nei har ikke prøvd via ruter, men kan ikke skjønne at det skulle være grunn til å ikke fungere. Ser ut til at jeg kommer opp til ca 100 MB før det stopper opp. Noen som vet om et program som viser om status på alt av porter o.l. Hadde en gang et VPN-program som stengte alt av prter slik at jeg måtte reinstallere alt på begge maskinene. Tror ikke det er tilfelle denne gangen....
medlem i 133 måneder
 

Re: Overføre filer mellom imac og MBPro!!!!!

Innleggav Domsky » lør 15.03.2014 6:14

Kanskje dumt å påpeke, men har du vært inne i innstillinger og valgt at du skal kunne både skrive/lese i fildeling?
Kan være en sperre der som gjør at du ikke kommer gjennom, eventuelt prøvd å ta det gjennom "airdrop". =)

Systemvalg --> Deling --> Fildeling.

:-) :-)
medlem i 162 måneder
 

Re: Overføre filer mellom imac og MBPro!!!!!

Innleggav TerminalBoy » lør 15.03.2014 11:23

Ja alt ser ok ut der. Airdrop fungerer men jeg vil jo gjerne kjøre det via kabel pga hastigheten. Har jo fungert tidligere så det må jo være en setting et sted.....? Noen som vet om der finnes et program som har oversikt over ALLE porter på maskinen og om disse er stengt osv?
medlem i 133 måneder
 

Re: Overføre filer mellom imac og MBPro!!!!!

Innleggav OutOfLine » tir 18.03.2014 13:05

TerminalBoy skrev:Ja alt ser ok ut der. Airdrop fungerer men jeg vil jo gjerne kjøre det via kabel pga hastigheten. Har jo fungert tidligere så det må jo være en setting et sted.....? Noen som vet om der finnes et program som har oversikt over ALLE porter på maskinen og om disse er stengt osv?


Kode: Merk alt
sudo lsof -ni -P
; viser åpne porter + hva som lytter (på maskinen der det kjøres)

Kode: Merk alt
sudo nmap remote.ip.address
; scanner eastern maskiner. Mulig mmap på installers, husker ikke om det følger med OS X. (Se: Mac HomeBrew)

Om du vil kopiere filer fra A til B, kan du sjekke rsync. Denne plukker opp igjen der den falt fra når du kjører den på nytt.

Prøv noe a.la dette (på maskin-a):

Kode: Merk alt
rsync -av ~/Documents/ bruker-paa-b@maskin-b:Documents/
medlem i 194 måneder
 

Re: Overføre filer mellom imac og MBPro!!!!!

Innleggav njadve » tir 18.03.2014 13:32

Kan du ikke bare koble sammen med Thunderbolt og boote den ene maskinen i Target-mode (hold inne T under oppstart)? Da maskinen oppføre seg som en ekstern harddisk...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Overføre filer mellom imac og MBPro!!!!!

Innleggav TerminalBoy » man 24.03.2014 21:04

Hei. Har aldri prøvd å starte i Target-mode men det burde jo være unødvendig dersom det skal fungere på en enklere måte. Dessuten kjører jeg et syncprogram (Sync Folders Pro) og det ser ut til at det stopper opp på grunn av dette problemet. Det som er det verste er at når dette skjer ved kjøring av Sync Folders Pro så føkker det opp maskinen...har i så fall gjort det to ganger så jeg antar det ikke er tilfeldig. Er jo rart at det ikke er noe klart svar på dette. Skal det fungere eller skal det ikke fungere å koble to maskiner sammen slik og overføre filer???

EDIT!!!:
Tror jeg fant ut av det selv om jeg ikke forstår det. Gikk på fildeling og sørget for at det kun var "Del filer og mapper ved hjelp av AFP" som var avkrysset. Til meg var også SMB inne. Har tidligere også hatt Windows fildeling på. Har lest side opp og ned om dette og har aldri lest at det var et problem å ha flere alternativer avkrysset, heller tvert om. Men prøvde nå dette og fikk overført en 5GB fil på noen få sekunder... Håper det holder seg og ikke bare var et engangstilfelle... :rolls eyes:
medlem i 133 måneder
 

Re: Overføre filer mellom imac og MBPro!!!!!

Innleggav njadve » tir 25.03.2014 9:00

For å si det sånn, Target mode er den utvilsomt enkleste måten å overføre større mengder filer mellom to maskiner. Den du starter opp ved å holde inne T dukker opp på den andre maskinen som en ekstern harddisk.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Overføre filer mellom imac og MBPro!!!!!

Innleggav TerminalBoy » tir 25.03.2014 9:05

Joda ser den, men nå har jeg det på samme vis uten å starte opp i target mode. Velger bare ikonet for MBPen i finder og drar filer og mapper over som om det lå på imacen. Er jo veldig enkelt...når det funker :)
medlem i 133 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]