Hjelp til reinstall.

Diskusjon rundt Apples iMac

Hjelp til reinstall.

Innleggav Speedy » man 07.04.2014 19:47

Heisann!

Jeg har en iMac som ble kjøpt i 2010.

Den har funka som en klokke, men er begynt å bli litt treig så jeg har lyst til å reinstallere den.

Men jeg kunne tenkt meg en backup av både mailen og itunesbiblioteket som jeg har bygd opp over tid, greit å ha iphonebackup etc.

Er det noen som kan fortelle meg om dette er mulig? Eller om jeg kun får det som jeg har kjøpt med meg i iTunes?
medlem i 192 måneder
 

Re: Hjelp til reinstall.

Innleggav Master_Gismo » tir 08.04.2014 8:22

lag en ny bruker konto uten administrator tilgang. Logg av gamle konten og se om maskinen er raskere på den nye kontoen. Om den er det, kan du flytte over dataene via delt folderen eller legge det inn på mottaks mappen i den nye kontoen.

Så sant det ikke er problemer med systemet, så er det dumt og helt bortkastet å re-installere programmene på maskinen. Det blir som å ta et skrive dokument… Ta en kopier det, også overskrive originalen med kopien. Den blir helt lik og harddisken blir slitt unødvendig.

Det du må huske på… det er veldig viktig å re-starte maskinen av og til, om du installerer og sletter mye programmer på maskinen. Det er da maskinen rydder opp.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Hjelp til reinstall.

Innleggav Speedy » ons 09.04.2014 7:03

Takk for tips, skal testes i kveld.

Det er ikke noen problemer med systemet annet at selve macen er blitt litt treig. Bruker litt tid på oppstart, ved åpning av enkelte program etc.
medlem i 192 måneder
 

Re: Hjelp til reinstall.

Innleggav Mumle » ons 09.04.2014 11:00

Master Gismo har helt rett.
Det er ingen mac som "blir treig" bare av bruk.
Det har en grunn, og du trenger sjelden å reinstallere alt.

1. Er det trøbbel med harddisken? Kjør sjekk i Diskverktøy.
2. Har du for mange oppstartsobjekter og fullt skrivebord? Tøm skrivebordet og sjekk i kontoene dine.
3. Spiser Safari og Word opp minnet ditt? Hold øye med minnebruken i Aktivitetsmonitor. Du skal alltid ha en grønn sone på minst 20 %, etter min erfaring. Spesielt Safari er fæl til å spise minne når du leser nettaviser, og du får det ikke tilbake igjen. Word er også grådig. Skru av programmer som eter minne når det går treigt.
4. Skal du rense opp, kan du bruke Onyx.

Det du vinner på full reinstallering er ofte at du rydder i sånt som du kan rense opp i punkt 1 til 4. Problemet er bare at det tar veldig lang tid, og som regel er det unødvending.
medlem i 221 måneder
 

Re: Hjelp til reinstall.

Innleggav T.B.Hansen » ons 09.04.2014 11:56

Mange gode råd ovenfor. «Formatering», «clean install» o.l. er unødvendig på Mac.

I tillegg til det som er nevnt, må man også passe på å ha nok ledig plass på startdisken. Etter at SSD ble vanlig, har mange altfor små disker. Mac OS trenger minst 10% ledig plass på disken for å fungere optimalt. Mange programmer fyller opp disken med midlertidige filer («cache»). Slike filer blir som regel ikke slettet før man avslutter programmene. I noen tilfeller trengs omstart av Mac'en, og på nettlesere må man av og til slette cache manuelt. («Nullstill Safari» — pass på at du ikke krysser av for å slette noe du vil beholde.)

En annen årsak til treghet er utdatert programvare eller systemtillegg. Hold alltid programvare oppdatert, om du har siste versjon av Mac OS. Slett slikt som ikke lenger kan oppdateres. Pass på at alle filer knyttet til programmet slettes; bruk AppCleaner, AppZapper e.l. Mac OS er blitt bedre til å varsle om utdatert programvare, og til å oppdatere automatisk — men det er ikke perfekt.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Hjelp til reinstall.

Innleggav sweet freedom » ons 09.04.2014 17:44

Kjempefin informasjon. Tidligere har slike sp.mål blitt møtt med surmuling og at man måtte for guds skyld se i tidligere tråder. Hjalp meg på en fin måte dette :-) :-) . Håper det kan bli litt mer gang på siden etterhvert. Har vært utrolig nyttig.
medlem i 166 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]