Imac- problemer med oppstart

Diskusjon rundt Apples iMac

Imac- problemer med oppstart

Innleggav jantons » man 28.04.2014 8:53

har en Imac 27 ca 4 år gammel. denne mistet strømmen under en installasjon av oppdatering programvare. etter det klarer jeg ikke å starte den igjen. dvs. jeg får strøm, oppstartslyd etc men sola står bare å spinner og jeg kommer ikke videre. har prøvd å ta ut ledninger, prøvd med kominasjonen av cmd+alt+p+r men uansett bare en "spinnende sol " :-)
Har noen et råd til meg ?
medlem i 119 måneder
 

Re: Imac- problemer med oppstart

Innleggav jerry.c.bush » man 28.04.2014 17:06

Du må nok reinstallere, men det kan være verdt forsøket og forsøke reparere "disken".

Kommer an på OS du har på maskinen, men har du Lion eller senere så skal det være en recovery partisjon på maskinen. Denne kan du starte opp ved å holde nede tasten ALT når du starter maskinen. Velg så Recovery. Når recovery har startet opp får du et vindu der du kan velge Diskverktøy. Åpne dette.
Velg Macintosh på høyre side og pass på at du står under fanen førstehjelp.
Velg reparer disk nede til høyre.
Om den gir beskjed om at du må ta sikkerhetskopi av alle filer og reinstallere, så er det nettopp det du må gjøre.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Imac- problemer med oppstart

Innleggav jantons » tir 29.04.2014 16:01

hei. har gjort det du har skrevet her men selv om den sier at alt ser ok ut så får jeg ikke startet opp. da må jeg vel ta reinstallering men hvordan er jeg sikker på at jeg får tak i all data ?
Takk for dine svar, hjelper meg veldig
medlem i 119 måneder
 

Re: Imac- problemer med oppstart

Innleggav Gitman » tir 29.04.2014 18:30

Det sikreste er vel om du har tilgang til en annen Mac og bruker "target mode" for å hente ut det du trenger før du reinstallerer.
medlem i 230 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere