iMac LCD thermal sensoren (bypass)

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac LCD thermal sensoren (bypass)

Innleggav Sneilert » man 12.05.2014 13:45

Hei forumlesere!
Jeg lagde en post på forumet i går angående bytte av lcd skjerm på 27" iMac fra 2012.
Jeg har funnet ut at det egentlig ikke er noe vits å kjøpe ny lcd skjerm/glass, fordi jeg kan bruke macen som en slags "stasjonær-pc" via ekstern skjerm. (trenger fortsatt link til side for å kjøpe skjerm)

Problemet er det at når man ikke har en lcd skjerm tilkoblet så tror iMacen at LCD skjermen er varm og CPU viften (viften til venstre) går så fort at du ikke kan høre noe annet en "vuuuuuf". Mitt spørsmål er da om noen vet om en program vare eller lignende (terminal etc.) som gjør at jeg kan bypasse LCD thermal sensoren som ikke er tilkoblet? Sånn at CPU viften ikke går så unaturlig fort.

Jeg har prøvd de fleste vifte programmer uten noe resultat.

Brukerens avatar
medlem i 118 måneder
 

Re: iMac LCD thermal sensoren (bypass)

Innleggav Sneilert » ons 14.05.2014 11:41

Ingen som vet dette? Må da finnes en måte å tvinge macen til å kjøre vifta normalt?

Brukerens avatar
medlem i 118 måneder
 

Re: iMac LCD thermal sensoren (bypass)

Innleggav njadve » ons 14.05.2014 17:33

Tipper nok at det eneste som er "fiks ferdig" er apper som SMC Fan Control eller lignende. Hvis ikke dette er nok så må du nok begi deg ut i engelskspråklige nerdeforumer hvor kompetansen er noe høyere...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: iMac LCD thermal sensoren (bypass)

Innleggav Sneilert » ons 14.05.2014 20:33

njadve skrev:Tipper nok at det eneste som er "fiks ferdig" er apper som SMC Fan Control eller lignende. Hvis ikke dette er nok så må du nok begi deg ut i engelskspråklige nerdeforumer hvor kompetansen er noe høyere...


https://discussions.apple.com/message/25785143#25785143

Brukerens avatar
medlem i 118 måneder
 

Re: iMac LCD thermal sensoren (bypass)

Innleggav XCP » tor 15.05.2014 15:32

Det du kan gjøre er å kortslutte sensoren. Da leser den alt som "OK" og viftene forblir lydløse. Klipp sensorkabelen i to og sett kablene sammen, kabelen må da stå i punktet på hovedkortet, ikke i selve skjermen.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: iMac LCD thermal sensoren (bypass)

Innleggav Sneilert » fre 16.05.2014 1:27

Jeg har lett lenge etter hvor sensoren sitter. Siden jeg ikke har den orginale LCD skjermen så har jeg heller ikke LCD Temp kabelen noe som gjør det vanskelig.

På dette bilde har jeg ihvertfall funnet hvor ordet "LCD Temp" står, men det er ikke noe ingang for kabler.

Bilde: http://postimg.org/image/529xrlnlp/

Brukerens avatar
medlem i 118 måneder
 

Re: iMac LCD thermal sensoren (bypass)

Innleggav XCP » fre 16.05.2014 8:14

Jeg svarer tydligvis på ditt innlegg hos Apple support communities også 8-)

Om du ser på bildet ditt, rett ved siden av LVDS-kontakten,(til høyre for den) den lange gullfarga (Skjermkabelen) Der er LCD-temp sensoren. Det er denne som må kortsluttes.

Har merket sensoren med 3 rammer med rødt på bildet

http://postimg.org/image/f5c8lgh1b/

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: iMac LCD thermal sensoren (bypass)

Innleggav Sneilert » fre 16.05.2014 12:06

Jeg gjorde dette og det kom en gnist og lyset eller hva det var som ligger til høyre under brant opp. Så er litt usikker på hva som skjedde, men vifter stoppet ikke. Skal hente skjermen jeg kastet i dag og teste med skjermen instalert. Takk for hjelpen ;)

Brukerens avatar
medlem i 118 måneder
 

Re: iMac LCD thermal sensoren (bypass)

Innleggav XCP » fre 16.05.2014 12:36

Anbefaler ikke å loddde direkte på hovedkortet, da kan du fort ødelegge noe. Bruk kabelen fra skjermen, har fått det til å fungere selv flere ganger.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: iMac LCD thermal sensoren (bypass)

Innleggav Sneilert » søn 18.05.2014 23:18

Jeg har nå koblet til alle kablene/hele lcd panelet. Viften går fortsatt på 3800rpm. Noen som vet hvorfor? Snart 1stk iMac til salgs på finn..

Brukerens avatar
medlem i 118 måneder
 

Re: iMac LCD thermal sensoren (bypass)

Innleggav XCP » man 19.05.2014 13:45

Hva mer har du koblet av? Det er tydlig at den har en sensor feil.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: iMac LCD thermal sensoren (bypass)

Innleggav Sneilert » man 19.05.2014 18:40

Alle kablene er tilkoblet, så lurer på om den lille kortsluttinga jeg prøvde meg på ikke var så smart, haha.

http://postimg.org/image/t90nx0dqn/

Brukerens avatar
medlem i 118 måneder
 

Re: iMac LCD thermal sensoren (bypass)

Innleggav XCP » tir 20.05.2014 7:58

Der har du fått brent litt ja.. Kan være mulig og få rettet opp ved å lodde kontaktpunktet på nytt kanskje. Men da trengs det bedre loddebolt enn de du får på biltema / clas ohlson etc...

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: iMac LCD thermal sensoren (bypass)

Innleggav Sneilert » tor 22.05.2014 19:01

Jeg ga faen i alt det med vifta, så jeg koblet CPU vifta til i ODD vifta så nå går ODD og CPU via ODD :P

Brukerens avatar
medlem i 118 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron