iMac 24" (2007) med startvansker

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac 24" (2007) med startvansker

Innleggav wazabi » ons 21.05.2014 21:00

Min trofaste iMac fra 2007 fikk problemer i det leg lastet over bilder fra et nytt kamera.
Den frøs helt til, tastatur, mus funket ikke, og jeg valgte å omstart, ved å trykke inn knappen bak.

Når jeg forsøker starte den på nytt, kommer den første oppstartslyden (som kommer rett etter man trykker inn knappen) - men så bare dør den helt ut.

Har nå koblet fra alle devicer.
Har trukket ut strømmen, satt den tilbake, så forsøkt å starte på nytt, men uten at det hjelper.

Har forsøkt å starte med cmd+r / shift / alt, men ikke noe av dette hjelper.

kan jeg starte denne opp på annen måte?
Fra en annen maskin?
medlem i 194 måneder
 

Re: iMac 24" (2007) med startvansker

Innleggav jerry.c.bush » ons 21.05.2014 21:30

Forsøk resette strømstyringen ved å ta ut strømkabelen fra maskinen. Hold så inne startknappen bakpå i ca 10 sekunder.
Jeg tror ikke på at dette kommer til å hjelpe, men det er ikke verre enn å bare prøve.
For meg høres det dessverre ut som om det er noe alvorligere feil med maskinen.
Men forsøk som jeg foreslo over først.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: iMac 24" (2007) med startvansker

Innleggav sirJarl » lør 24.05.2014 0:57

@wazabi:
Mulig det er hovedkortet som har tatt kvelden. Lever den til service hvis du ikke får den til å virke igjen.

- sirJarl
medlem i 188 måneder
 

Re: iMac 24" (2007) med startvansker

Innleggav njadve » lør 24.05.2014 9:31

Har iMac en LED-indikator, slik som laptopene og Mini? Isåfall kan denne gi en indikasjon på hva som er feil. F.eks. blinker den i en viss rytme dersom RAM er gåen osv.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: iMac 24" (2007) med startvansker

Innleggav Helge Hafstad » lør 24.05.2014 22:56

Har du prøvd å slette P-RAM ved å holde tastene Alt-Cmd-P-R nede etter startlyd - og holde dem ned til 2x startlyd til? Hvis ikke dette bringer deg videre så prøv å starte maskinen i diskmodus ved at du holder nede T-tast ved oppstart. Det kommer da opp et FireWire-symbol på skjermen. Nå kan du koble til mot en annen maskin med FW-kabel og sjekke om dataene dine er der, kjøre Diskverktøy eller annen slik programvare.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: iMac 24" (2007) med startvansker

Innleggav wazabi » tor 29.05.2014 9:27

@jerry: det har jeg prøvd flere ganger, men uten hell

@njadve, nei, set har den ikke

@helge hafstad, skulle gjerne prøvd det, men oppstarten kommer ikke så langt, hører en lyd men så bare ebber den ut..

@sirjarl: ja, vurderer det, men lurer på om det er verdt det. Er i ferd med å gi opp hele greia.

Skal være mulig å starte opp maskiner vha firewire og target modus, men tror kanskje maskinen er for gammel...
medlem i 194 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]