iMac hvor skjerm lyser hvitt og alt annet er borte

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac hvor skjerm lyser hvitt og alt annet er borte

Innleggav charmina » søn 22.06.2014 20:18

Hei
Har en iMac som plutselig fikk hvit skjerm og et blinkende spørsmålstegn på skjermen!
Har prøvd å få liv i den uten hell! Klarer å trykke på cmd+r og får da opp mulighet til å installere OS X Maverics igjen. Får opp trådløst nett og får begynt installering , men den fullfører aldri! Arg blir så frustrert!!!! Noen som har erfaring med å få liv i en maskin hvor alt ser ut til å ha forsvunnet?????
medlem i 194 måneder
 

Re: iMac hvor skjerm lyser hvitt og alt annet er borte

Innleggav simkort » man 23.06.2014 16:22

Rett før du starter installasjonen, avslutt og gå til diskverktøy og sjekk harddisken.
medlem i 213 måneder
 

Re: iMac hvor skjerm lyser hvitt og alt annet er borte

Innleggav charmina » tir 24.06.2014 16:24

Får opp at volumet OS X base system ser ut til å være i orden! Ellers står det at diskverktøy kan ikke reparere denne disken :(
medlem i 194 måneder
 

Re: iMac hvor skjerm lyser hvitt og alt annet er borte

Innleggav charmina » lør 02.08.2014 14:35

Ingen som har noen råd til meg?
medlem i 194 måneder
 

Re: iMac hvor skjerm lyser hvitt og alt annet er borte

Innleggav T.B.Hansen » lør 02.08.2014 16:29

Alt tyder på at harddisken er ødelagt. Da må du bytte disken. Koster ikke allverden om du gjør det selv; dyrere om du må ha hjelp.

Om du ikke har backup, har du sannsynligvis mistet det som var lagret på Mac'en.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: iMac hvor skjerm lyser hvitt og alt annet er borte

Innleggav ringo55 » ons 10.09.2014 15:56

Jeg har samme problem, men skjermen er hvit og eple ikonet står der, men nederst er det en linje som om den skal innstalere noe, men den går litt bortover og så slår maskinen seg av :(

Er disken ødelagt?

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: iMac hvor skjerm lyser hvitt og alt annet er borte

Innleggav njadve » tor 11.09.2014 11:45

Det er nok stor sannsynlighet for det. Jeg synes imidlertid det er noe rart at du kan boote med cmd+r siden recovery-partisjonen er på den samme disken. Hvis du har en annen Mac ville jeg prøvd å koble de sammen med en firewire-kabel og holde inne T mens du booter iMacen. Da skal den dukke opp som en ekstern disk på den andre maskinen. Det kan være at dataene kan reddes på den måten. Hvis det er mulig kan man også prøve å formatere disken og ta en clean install. Merk at sannsynligheten for at dette fungerer ikke er spesielt stor, men det er absolutt verdt et forsøk...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: iMac hvor skjerm lyser hvitt og alt annet er borte

Innleggav ringo55 » søn 21.09.2014 11:44

njadve skrev:Det er nok stor sannsynlighet for det. Jeg synes imidlertid det er noe rart at du kan boote med cmd+r siden recovery-partisjonen er på den samme disken. Hvis du har en annen Mac ville jeg prøvd å koble de sammen med en firewire-kabel og holde inne T mens du booter iMacen. Da skal den dukke opp som en ekstern disk på den andre maskinen. Det kan være at dataene kan reddes på den måten. Hvis det er mulig kan man også prøve å formatere disken og ta en clean install. Merk at sannsynligheten for at dette fungerer ikke er spesielt stor, men det er absolutt verdt et forsøk...


Jeg testet dette og får opp firewire symbolet på min iMac, men den dukker ikke opp på min MBP
Må jeg gjøre noe på MBP for att den skal lese fra firewire kabelen?
Testet og starte med og holde shift inne og da får jeg opp gjennopprettings symbolet på skjermen...
vil teste det, men har lyst på de dataene som er på min mac..

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Re: iMac hvor skjerm lyser hvitt og alt annet er borte

Innleggav njadve » man 22.09.2014 8:54

ringo55 skrev:
njadve skrev:Det er nok stor sannsynlighet for det. Jeg synes imidlertid det er noe rart at du kan boote med cmd+r siden recovery-partisjonen er på den samme disken. Hvis du har en annen Mac ville jeg prøvd å koble de sammen med en firewire-kabel og holde inne T mens du booter iMacen. Da skal den dukke opp som en ekstern disk på den andre maskinen. Det kan være at dataene kan reddes på den måten. Hvis det er mulig kan man også prøve å formatere disken og ta en clean install. Merk at sannsynligheten for at dette fungerer ikke er spesielt stor, men det er absolutt verdt et forsøk...


Jeg testet dette og får opp firewire symbolet på min iMac, men den dukker ikke opp på min MBP
Må jeg gjøre noe på MBP for att den skal lese fra firewire kabelen?
Testet og starte med og holde shift inne og da får jeg opp gjennopprettings symbolet på skjermen...
vil teste det, men har lyst på de dataene som er på min mac..


Siden du ikke får opp disken på MBPen kan det tyde på at heller ikke den klarer å lese disken. Da spørs det om dataene rett og slett er tapt, med mindre du er villig til å betale for dyre recovery-tjenester...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: iMac hvor skjerm lyser hvitt og alt annet er borte

Innleggav ringo55 » man 22.09.2014 9:10

Jeg fant ut svaret sent i går kveld...

Siden jeg ikke fikk den opp valgte jeg og skulle installere den på nytt, men når jeg kom så langt att jeg skulle velge disk så får jeg beskjed om att disken er låst.
Tar og velger en annen disk jeg har stående og installerer IOS på den. Når alt er klart og jeg starter opp maskinen med den nye disken så finner jeg den orginale disken i maskinen på menyen.
Så da kan jeg gå inn og kopiere alle data frem den disken som er i maskinen.

Jippi 8-)

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]