Trøbbel med restart etter installasjon av SSD

Diskusjon rundt Apples iMac

Trøbbel med restart etter installasjon av SSD

Innleggav M-Circus » man 07.07.2014 13:27

Hei,

Har et litt underlig problem, som jeg gjerne hører om noen har en løsning på.

Har en 27" iMac fra 2010, som jeg i fjor høst monterte en SSD i. Beholdt den gamle roterende disken også, slik at den nå har to interne disker. Seriøst trangt, så skikkelig drittjobb å få den inn, men det gikk nå til slutt. Etter montering og installasjon formaterte jeg den "vanlige" interne 1TB-disken, slik at jeg i dag bruker denne til lagring.

Uansett, det har egentlig fungert smertefritt, men jeg har hatt ett lite problem som har vært der fra starten av:

SSD'en er selvsagt valgt som startdisk i systemvalg, og maskinen starter også opp fra denne dersom jeg slår maskinen helt av og på igjen. Ved restart fungerer imidlertid ikke dette. Da virker det som om maskinen ikke finner SSD'en, og jeg blir sendt til gjenopprettingspartisjonen på den gamle disken. Har aldri giddet å slette denne. Har vært inne på tanken på å gjøre det, men usikker på om det egentlig hadde hjulpet noe på dette problemet.

Slår jeg av igjen, og slår på mens jeg holder alt-tasten inne under oppstart, fungerer det som det skal. Da får jeg mulighet til å velge OSX på SSD'en (i tillegg til 2 gjenopprettingspartisjoner - én på hver disk).

Dette plager meg såpass lite i hverdagen, at jeg så langt ikke har giddet å gjøre noe med det. Synes allikevel det er litt dumt at det er slik, dersom jeg skal selge denne maskinen en gang.

Har prøvd å zappe PRAM'en uten hell. Det eneste dét førte til, var at maskinen heller ikke etter oppstart fant SSD'en på første forsøk - måtte én runde innom å velge startdisk (altså ved å holde alt-knappen inne under oppstart).

Noen som har peiling på om det er noe jeg kan gjøre med dette?
medlem i 199 måneder
 

Re: Trøbbel med restart etter installasjon av SSD

Innleggav Jonas.J » man 07.07.2014 15:01

Det eneste jeg kan tenke meg er at du fjerner oppstartspartisjonen på den gamle disken. Egentlig ganske innlysende skulle jeg tro :-)
medlem i 152 måneder
 

Re: Trøbbel med restart etter installasjon av SSD

Innleggav M-Circus » man 07.07.2014 16:12

Det er mulig, men jeg er usikker på om det er så enkelt. Mistenker at jeg da bare vil få beskjed om å sette inn et eller annet medium maskinen kan boote fra (installasjons-DVD el.)
medlem i 199 måneder
 

Re: Trøbbel med restart etter installasjon av SSD

Innleggav Jonas.J » man 07.07.2014 19:10

Dersom du har en USB-stick som maskinen kan boote fra, så er jo du på den sikre siden så lenge du har backup av begge diskene.
Den eneste måten å finne ut av dette på er ved prøving og feiling.
medlem i 152 måneder
 

Re: Trøbbel med restart etter installasjon av SSD

Innleggav M-Circus » tir 08.07.2014 0:47

Jeg får gi det et forsøk. ;)

Edit: Ok, da var recovery-partisjonen på den gamle disken fjernet. Løste imidlertid ikke hovedproblemet mitt. Når jeg restarter, får jeg kun opp dialogen som spør om jeg vil installere OSX, gjenopprette fra en Time Machine-kopi, osv. Har også forsøkt å velge oppstartsdisk fra den menyen, men der dukker ikke SSD'en opp.

Slår jeg av og på igjen, starter maskinen fint opp i OSX på SSD'en.
medlem i 199 måneder
 

Re: Trøbbel med restart etter installasjon av SSD

Innleggav Jonas.J » tir 08.07.2014 13:59

Kanskje du rett og slett må reinstallere SSD-disken?
Dersom du booter fra en USB-stick, fjerner oppstartspartisjonen (1 partisjon), installerer først operativsystemet, vet ikke hvilket du bruker. Når det er gjort og du har fått opprettet en ny oppstartspartisjon så bruker du denne til å starte maskinen fra, installerer OS på nytt fra Time Machine, så tror jeg du er i havn ...
medlem i 152 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]