iMac late 2009 - oppgradering til ssd

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac late 2009 - oppgradering til ssd

Innleggav sinur » tor 14.08.2014 15:10

Hei,
Jeg har en late 2009 iMac som er moden for oppgradering.
Jeg ønsker å sette inn en 4tb hdd og en 240 gb ssd.
Disse vil da erstatte opprinnelig hdd og dvd-spiller.

Tenkte å kjøpe deler herfra:
http://eshop.macsales.com/search/Data+Doubler+imac

Jeg kunne tenkt meg å betalt noen for å gjøre det. Eplehuset tar 1000 kr for å bytte hdd, men de får ikke lov av Apple å bytte ut dvd-spilleren. Det ser derfor ut til at jeg må gjøre det selv ved hjelp av veiledninger fra ifixit.com.

Det jeg lurer på er:
- Har det noen betydning hvilken stasjon som står hvor?

Jeg tenke å erstatte hdd med hdd og dvd med sdd. (Legge OS og applikasjoner til SSD og bruke HDD til lagring). Jeg leste et sted at jeg ikke ville oppnå samme hastighet med ssd som erstatter dvd-spiller pga av begrensninger i tilkoblingene der. (sammenlignet med å erstatte hdd med ssd) Stemmer dette?

Tar gjerne også i mot tips hvis noen vet om verksteder i Oslo som tar på seg jobben for en tusenlapp.
medlem i 184 måneder
 

Re: iMac late 2009 - oppgradering til ssd

Innleggav sinur » tor 28.08.2014 14:44

Det er lenge siden jeg har brukt dette forumet nå, hvor er mac-folkene blitt av? De er tydeligvis ikke her lenger. :rolls eyes:

Digital Impuls tilbydde seg å gjøre jobben for 1000 kr, men jeg endte opp med å gjøre det selv. Det var lettere enn jeg trodde. Satte inn en 3TB HD og en 480GB SSD (som erstattet super drive). Plassering har ingen betydningen for hastigheten da begge to er like e-sata koblinger. Men for å oppnå best hastighet på SSD må det være en 3G. (Paradoksalt nok vil en ny 6G SSD i praksis ha lavere hastighet enn en 3G på denne maskinen)

Jeg er strålende fornøyd og har følelsen av å ha fått en ny, rask, og tilnærmet lydløs, maskin til en billig penge. Anbefales! :-)
medlem i 184 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]