iMac error programvareoppdatering. Sept. -14

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac error programvareoppdatering. Sept. -14

Innleggav Gitar Roger » fre 05.09.2014 7:17

Trykket for programvareoppdatering på jobb iMac'en. (Siste versjon av alt frem til da)
Maskinen slår seg av, men da den skal starte opp igjen, skjer ingenting, bortsett fra en lavfrekvent kort "pipelyd", repeterende med noen sekunders mellomrom. Har prøvd å restarte ved å tvinge avslutning ved å holde av/på knappen inne.Også prøvd å ta ut strømkabel.
Hva gjør jeg?

(Det samme skjedde under oppgradering med Mac BookAir maskinen til kona for noen år siden. Fikk aldri greie på hva det var fra butikk, og maskinen var den gang 1 år og 3 dager. Fikk derfor ikke erstatning heller)
medlem i 177 måneder
 

Re: iMac error programvareoppdatering. Sept. -14

Innleggav LCD » fre 05.09.2014 9:44

Hei


Her kan du se hva pipetoner under oppstart betyr
Så kan du jo ta en vurdering om hva som eventuellet kan være feil
http://support.apple.com/kb/HT5860?viewlocale=en_US
medlem i 148 måneder
 

Re: iMac error programvareoppdatering. Sept. -14

Innleggav Gitar Roger » lør 06.09.2014 10:55

Takk LCD! Da skal jeg sjekke med jobb Mac'en.
medlem i 177 måneder
 

Re: iMac error programvareoppdatering. Sept. -14

Innleggav hendelsesløysa » søn 07.09.2014 9:40

Her er det åpenbart Random Access Memory problemer. Foreslår at De tar fatt skrujernet og monterer opp luken for Memory og prøver forsiktig å ta ut brikkene, gjerne blåser litt luft på brikken og i kontaktpunktet på Makken. Deretter, forsøk til sist å montere minnebrikkene på nytt.

Har Dere fortsatt problemer kan et nytt forsøk med nye brikke muligens løse problemet. Jeg har sett i flerer instanser at minnebrikker feiler ofte på grunn av feil bruk eller ytre påvirkninger eller rett og slett lese- og skrive slitasje. Man må prøve å unngå dette. Du kan også kontakte en system administasjon.

Flott. Ha en fin søndag, selv om det regner ute. Godt vi har paraply.
medlem i 211 måneder
 

Re: iMac error programvareoppdatering. Sept. -14

Innleggav Gitar Roger » tor 11.09.2014 22:29

Heisann.
Har ikke vært på jobben på en stund, men pipetonen er 1 lyd hvert 5. sekund.
Dette er iflg. linken fra LCD, til Apple, at det ikke er minnebrikke i maskinen.
Når jeg er tilbake på jobb skal jeg ta brikkene ut og inn igjen.

Men det har ikke vært ytre påvirkninger av noe slag. Maskinen stod ubenyttet og innstallerte Apples programvare oppdatering, da den altså ikke startet opp igjen automatisk.
Jeg innstallerte max Ram i den, med brikker kjøpt på Applebutikk. Maskinen er i tillegg svært lite brukt.
medlem i 177 måneder
 

Re: iMac error programvareoppdatering. Sept. -14

Innleggav Gitar Roger » tir 23.09.2014 12:58

Varseltone når problem oppstod:
1 tone, repeating every 5 seconds: This indicates no RAM is installed.

I dag har jeg tatt ut RAM brikkene og satt de inn igjen (Intet synlig støv)
Etter å ha plugget i kabelenog trykket på Power knappen, kommer denne lyden:
3 successive tones, a 5 second pause (repeating): This indicates RAM does not pass a data integrity check.

Hva betyr dette?
medlem i 177 måneder
 

Re: iMac error programvareoppdatering. Sept. -14

Innleggav jerry.c.bush » tir 23.09.2014 14:59

Det betyr at det er noe galt med RAM brikkene dine. Kjøp nye, det vil fikse problemet.
Det er ganske sikkert at det er dette som er problemet da maskinen først ikke fant brikkene for så å si at det er noe galt med de. :D

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: iMac error programvareoppdatering. Sept. -14

Innleggav Gitar Roger » tir 23.09.2014 19:04

Hei, og takk jerry.c.bush.

Det trodde jeg også, men maskinen er nesten ikke brukt, og kun av 1 bruker (meg). Så bare på stahet plukket jeg ut alle 4 (4 GB) brikkene, satte brikke 1 i første spor. Deretter brikke 2 i første spor osv.
Da jeg kom til 2 brikker i spor 3 og 4 (altså 0 i spor 1 og 2) startet maskinen! Da begynte den med fortsettelsen av oppdateringen der den "krasjet". Etterpå slo jeg den av og på igjen. Fungerte. Slo av og satte inn de 2 siste brikkene, og den startet opp igjen helt problemfritt.

Dette høres jo helt sprøtt ut, men den virker nå i hvertfall igjen!

Takk for alle innspill! :)
medlem i 177 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron