Startdisc nesten full

Diskusjon rundt Apples iMac

Startdisc nesten full

Innleggav abamilen » fre 03.10.2014 18:33

Sitter å legger bilder inn i LR 4, og får plutselig denne meldingen. Startdisc nesten full.Har ikke vært borti dette før.

Bruker iMac..

Hva betyr det ?


Takker for hjelp
medlem i 178 måneder
 

Re: Startdisc nesten full

Innleggav Traktor » fre 03.10.2014 22:33

Det betyr rett og slett at harddisken din nesten er full, sannsyneligvis på grunn av alle bildene du har lagt inn i LR 4. Det du må gjøre er å frigjøre plass ved å slettet filer, dersom startdisken faktisk blir full kommer alt til å gå i stå, tror meg det er ikke noe du ønsker å oppleve. Dersom du trenger mer plass får du kjøpe deg en ekstern harddisk.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Startdisc nesten full

Innleggav tparsli » lør 04.10.2014 15:27

Bruk Disk Inventory X (http://www.derlien.com) for å se hva som tar plass på disken.
Du må åpenbart slette en del eller kjøpe større disk :)

Thomas
medlem i 184 måneder
 

Re: Startdisc nesten full

Innleggav abamilen » lør 04.10.2014 16:50

Takk for svar til begge. Men, det er noe som ikke stemmer her. HArddisken i maskinen har 200 GB ledig plass. Er dette startdisken det snakkes om ? Er klar over at denne selvfølgelig kan bli full. Har ingen bilder på den omtrent, alt ligger på eksterne.
Men, må jeg slette noe i LR programmet kanskje ??

Noe annet rart er at når jeg sjekker info på maskinens HD står det
Kapasitet 440 GB
Ledig 279 GB
Brukt 439 GB

Dette gir jo ingen mening ....
medlem i 178 måneder
 

Re: Startdisc nesten full

Innleggav tparsli » lør 04.10.2014 16:57

Tøm søppelbøtten og kjør "Repair" fra Disk Utility.

Thomas
medlem i 184 måneder
 

Re: Startdisc nesten full

Innleggav abamilen » man 06.10.2014 10:32

Hmm. Det høres skummelt ut. Vet ikke om jeg tør det.

Linken til Disc inventory får jeg ikke helt tak på. Har lastet denne ned, men det skjer ingenting når jeg åpner den. Kunne vært greit å ta i bruk denne ja, får å se hvor plassen opptas.

Men det må jo være noe veldig galt her, jeg lagrer ikke bilder i det hele tat. Disse lagres kun på eksterne harddisker. Skjønner ikke dette…
medlem i 178 måneder
 

Re: Startdisc nesten full

Innleggav tparsli » man 06.10.2014 17:16

Hva er det du ikke tør?

Thomas
medlem i 184 måneder
 

Re: Startdisc nesten full

Innleggav T.B.Hansen » man 06.10.2014 17:35

Mange programmer bruker startdisken til mellomlagring (cache). Disse filene slettes som regel når man avslutter programmet, men noen ganger kreves omstart av Mac'en, eller — for nettlesere — at man sletter cache manuelt («nullstiller» Safari).

På grunn av dette fungerer Mac OS best med mye ledig plass på harddisken — minst 10—20% — og med en størst mulig disk om man driver med plasskrevende saker som foto, video eller musikk. Pluss at man bør ta en omstart av og til, avslutte programmer man ikke bruker, og tømme nettleser-cache regelmessig.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Startdisc nesten full

Innleggav abamilen » man 06.10.2014 22:01

Joda, riktig alt det der. Og rydder opp, og restarter jevnlig. Men disse tingene kan da ikke oppta nesten 400 GB. Eller ?
medlem i 178 måneder
 

Re: Startdisc nesten full

Innleggav svar » tir 07.10.2014 12:00

Bruk den her, scan / (Macintosh HD) så finner du ut hva som tar plass
http://grandperspectiv.sourceforge.net

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron