Tilbakestilling

Diskusjon rundt Apples iMac

Tilbakestilling

Innleggav Lurv1 » fre 10.10.2014 13:04

Hei!

Jeg har en iMac 2007 intel. Har byttet ut DVD-en med en SSD som jeg kjører OS fra.
Fikk ikke kjørt DVD-en, hører den snurrer, men den dukker ikke opp i Finder eller på skrivebord.
Etter litt Googling kom jeg over følgende - sudo nvram boot-args="-v mbasd=1 Men det hjalp ikke.
Det resulterte bare i en masse hvit skrift ved oppstart, har forsøkt å gjort følgende for å fjerne det uten at det har hjulpet.


Turn on the computer and immediately hold down the "Command," "Option," "P" and "R" keys at the same time.

Release the keys after you hear the computer beep a second time.

Check to see if the computer is operating properly. If not, continue through the next steps.

Reboot the computer and hold down the "Command," "Option," "O" and "F" keys at the same time during startup.

Wait until you see the message "To continue booting, type 'mac-boot' and press return." If the message does not appear, try starting the computer by holding down the power button continuously until the message appears.
Type "reset-nvram" and press "Return."
Type "reset-all" and press "Return."

Er mottakelig for hjelp får å få løst problemet. Ev. hjelp bør helst være i teskjeformat, da ev. bruk av terminal er en ukjent gren. PÅ forhand stor takk.
medlem i 196 måneder
 

Re: Tilbakestilling

Innleggav Lurv1 » tir 14.10.2014 19:41

Er det ingen som har en ide hva som kan hjelpe :(
Lurv1
medlem i 196 måneder
 

Re: Tilbakestilling

Innleggav OutOfLine » tir 14.10.2014 21:56

Lurv1 skrev:Jeg har en iMac 2007 intel. Har byttet ut DVD-en med en SSD som jeg kjører OS fra.
Fikk ikke kjørt DVD-en, hører den snurrer, men den dukker ikke opp i Finder eller på skrivebord.


Errr.. Du har plukket ut DVD-drevet, så hvor setter du inn platen?

Dersom du bruker en ekstern USB-spiller, så kan det hjelpe med en USB-kabel som tar strøm fra to USB-porter på maskinen. Det kan høres ut til at den trenger mer strøm enn det maskinen leverer på en enkelt USB-port.

Har du installert Mac OS X på SSDen, eller er det dette du prøver å få gjort nå?
medlem i 194 måneder
 

Re: Tilbakestilling

Innleggav Lurv1 » tir 14.10.2014 23:13

Hei
DVD drevet har jeg satt inn i Slot- in DVDRW. Å få det til å virke har jeg mer eller mindre gitt opp. Problemet er å få tilbakestilt EFI, som det fremgår av innlegget mitt så brukte jeg terminal til å legge inn- sudo nvram boot-args="-v mbasd=1 uten at det hjalp noe med å få kjørt DVD. Det eneste som skjedde er at det ved oppstart raser hvit skrift på svart skjerm ved oppstart. det er dette jeg har forsøkt å fjerne med de komandoene som jeg skrev om.
ja jeg har innstalert OSX på ssd disken så det funke.

lurv1
medlem i 196 måneder
 

Re: Tilbakestilling

Innleggav OutOfLine » ons 15.10.2014 0:50

Her skriver du at du har nappet ut DVD-spilleren fra maskinen, og satt inn en SSD i steden for:
Jeg har en iMac 2007 intel. Har byttet ut DVD-en med en SSD som jeg kjører OS fra.


Her skriver du at du setter DVD-platen inn i DVD-spilleren din:
Lurv1 skrev:DVD drevet har jeg satt inn i Slot- in DVDRW. Å få det til å virke har jeg mer eller mindre gitt opp.


Hvordan er maskinen din egentlig satt opp? Jeg går ut ifra at DVD-spilleren ikke ligger på bordet foran deg når du setter inn installasjons-platen, så ... Tegn og forklar, er du snill.

Du er heller ikke spesielt klar på hva det er du forsøker å få til her. Skal du re-installere Mac OS X? Skal du bytte tilbake fra SSD til DVD-spiller? Utdyp.
medlem i 194 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]