Genieo- your newspaper styled homepage.

Diskusjon rundt Apples iMac

Genieo- your newspaper styled homepage.

Innleggav ezzard » søn 12.10.2014 11:44

Hei!
Som overskriften sier kom denne dritten deisende inn på mac'en da jeg lastet ned et program som skulle være sikkert. Programvaren som også innholdt Genieo er slettet (avinstallert) med Cleanmymac2, men denne 'hjemmesiden finer jeg ikke og kan altså ikke få den slettet. Når jeg åpner Safari og går til 'topp sites' kommer denne siden opp, uansett hvilken side jeg trykker på. Så må jeg på nytt inn i 'topp sites' og da får jeg den siden jeg ønsker å lese. Hva gjør jeg for å få slettet denne møkka da? Er det noen her som har vært utsatt for det samme og vet hvordan? Er svært takknemlig for svar!
Når jeg scanner med F-Anti-Virus for mac, får jeg følgende beskjed.
Potensiell skadelig programvare. User/liberary/application support/com Genio - .(har avinnstallert alt som hadde navnet Genieo i sin beskrivelse) men ingen info om hvordan jeg kan få slettet dette potensielle farlige programmet (hjemmesiden)!
Mvh
Ezzard

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Genieo- your newspaper styled homepage.

Innleggav T.B.Hansen » søn 12.10.2014 12:26

Sjekk Valg > Tillegg i Safari — det bør ligge noe der, som du kan fjerne. Eventuelt i Safari-mappen i Bibliotek.

Ellers er det ingen gratisprogrammer som er «sikre», om man ikke laster dem ned fra den kvalitetssikrede Mac App Store. Gratisprogrammer fra andre kilder kan være rene amatørarbeider, uferdige prosjekter som bare bør kjøres av folk med store datakunnskaper og helst på maskiner som ikke har andre viktige oppgaver, eller de kan være profesjonelle prosjekter finansiert med reklame — som Genieo og lignende sørger for å spre.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Genieo- your newspaper styled homepage.

Innleggav Macca » søn 12.10.2014 12:53

Siterer meg selv fra denne tråden:

Macca skrev:En venn av meg hadde liknende problemer og brukte The Safe Mac's Adware Removal Tool, som skal kunne fjerne dette automatisk. Hvis du ikke ønsker å laste ned dette fordi du ikke stoler på hva dette verktøyet gjør, så kan du fjerne det manuelt ved bruk av denne guiden (The Safe Mac Adware Removal Guide). Her er linker direkte til de delene av guiden som omhandler fjerning av Genieo og GoPhoto.it.

Jeg har ikke testet hverken verktøyet eller guiden jeg linket til, så kan ikke gå 100 % god for det som står der, men det virker pålitelig, og kompisen min brukte som nevnt dette verktøyet (den første linken) med stort hell.

Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Genieo- your newspaper styled homepage.

Innleggav ezzard » søn 12.10.2014 18:19

Hei og takk for svar!
Som jeg nevnte har jeg avinnstallert alt av Genio, CleanmyMac2 fikset det. Men programmet har forandret på startsiden min, når jeg nå åpner Safari kommer altså denne
"-Genieo-your newspaper styled homepage-" opp. Uansett hvilke sider jeg velger fra 'top-sites, så får jeg denne siden. Så må jeg på nytt inn i top sites og velge start side, og da er det greit. Kan ikke se at genieo-greia har forandret noe annet på maskinen, men en vet jo aldr. Har vært og googlet dette, og det er svært mange som har fått denne dritten. Problemet er at jeg ikke finner noe som lengre har benevnelsen 'genio'. F-secure finner det, men gir ingen info om hvordan jeg kan bli kvitt denne siden. Skal prøve rådet ditt Macca - senere i kveld, eller i morgen. Skal holde dere orientert om hvordan det går.
Mvh
Ezzard

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Genieo- your newspaper styled homepage.

Innleggav ezzard » fre 17.10.2014 12:25

Hei!
Etter å ha prøvd alt, lå den fordømte hjemmesiden der like hel og fin. Så tok jeg meg tid til å kikke på startsiden, og forsyne meg, helt nederst med liten skrift stod det noe slikt som 'How to delete Genio-your newspaper styled homepage'. Så jeg tok sjangsen jeg, gikk inn der og fulgte 'oppskriften' steg for steg, og vips var faenskapet borte! Selv om dette er mulig uten denne steg for steg infoen fra Genieo, hadde i hvertfall ikke jeg funnet ut av det. Etter mye googling er ikke dette et nettsted med virus eller annen skadelig dritt, men en vet nå aldri da. Har nå scannet med F-secure og den finner ikke noe, men den varslet meg da jeg lastet ned dette programmet, ikke som virus eller trojaner, men at det 'kunne være' en skadelig programvare. At jeg likevel valgte å installere det viser bare hvor 'teit' en av og til kan være. Men en dårlig erfaring er også en erfaring. Heretter blir det bare sikre programmer, fra f.eks. Mac App Store.
Det var 'Skype' jeg skulle laste ned, en venn av meg bosatt på Phillipinene har windows og Skype. Vet ikke om 'FaceTime' og Skype kan brukes om hverandre jeg? Noen som vet?
Hva må eventuelt gjøres for å få disse to til å fungere sammens?
Mvh
Ezzard

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Genieo- your newspaper styled homepage.

Innleggav Tarkus » fre 17.10.2014 13:00

Hadde samme problem som deg en gang og fikk slettet alt som minnet om genieo-filer. Problemet var løst og jeg så ikke noe mere til dritten før i dag etter oppdateringen til Yosemite:

Yosemite fant selv ved første gangs oppstart noen genieo-filer som den la i en ny mappe den kalte Inkompatible programmer. De gikk rett i papirkurven og nå er forhåpentogvis mac'en min helt genieo-fri.


:-)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Genieo- your newspaper styled homepage.

Innleggav ezzard » fre 17.10.2014 13:22

Hei Tarkus!
Hvis det ikke er greit fikser du dette ved å gå inn på Safari og valg. De to valgene jeg ble henvist til var Generelt og tillegg.(mener du måtte på tillegg først for så å finne dritten og så slett den) På generelt tar du de forandringene du vil ha eller de du hadde!
Mvh
Ezzard

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]