Eldre iMac, pusteproblemer?

Diskusjon rundt Apples iMac

Eldre iMac, pusteproblemer?

Innleggav Bjornei » tir 28.10.2014 12:17

Min iMac, 24 tommer, midten av 2007 må kanskje snart kalles en eldre personlighet. Jeg har etter hvert fått problem med nettforbindelsen, kommer stadig oftere ikke ut, hverken i Safari eller Firefox ellerer epost (Mail). Full stopp. Omstart må til, og så rusler og går det helt greit, før ny stopp skjer, ny omstart osv. Maskinen ellers er ok. Bruker fortsatt Maverick (10.9.5).

Har tre maskiner i huset oppkobla med kabel fra multimodem ZyXEL P2812 fra Telenor. De to andre har aldri noen problem, alt virker fint hele tida. Den ene bruker Snow Lion (10.8.5), den andre Yosemite. Jeg tolker dette som at nettet er ok, men at min maskin ikker ok. Har kjørt Diskverktøy og reparert rettigheter og disk mange ganger. Veit ikke ellers hva jeg kan se etter.

Er det noen som umiddelbart kjenner igjen en slik situasjon og kan peke på brukbar medisin?
medlem i 196 måneder
 

Re: Eldre iMac, pusteproblemer?

Innleggav njadve » tir 28.10.2014 12:21

Dette minner om en harddisk som er i ferd med å ta kvelden. Jeg hadde lignende symptomer på en Powerbook for en del år siden; den tok plutselig lange tenkepauser og til slutt begynte den bare å fryse fullstendig. Etter omstart fungerte den en stund igjen, men så kom problemene tilbake.

Om du har mulighet; klon disken din over på en ekstern disk. Er det en firewire-disk kan du alltids boote fra denne og se om problemene vedvarer, men da må du være forberedt på at alt kommer til å gå tregt...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Eldre iMac, pusteproblemer?

Innleggav Bjornei » tir 28.10.2014 22:56

Takk for svar, njadve.
Ja vel, ja. Det er det ikke første gangen harddisken går på denne. Jeg tror jeg har fått bytta to ganger før. Husker ikke akkurat hvordan maskinen tedde seg da, men det var forskjellig slags underlig oppførsel. Nå sitter det en Hitachi-disk i den og Hitachi har et godt ord på seg. Men alt stopper jo før eller siden, også en Hitachi.

Ja, jeg kjører hele tida to eksterne kopier, én med TimeMachine og én med Carbon Copy Cloner, så det skulle være mulig å hente fram igjen det meste. Erfaringsmessig blir det likevel masse plunder, og heft: Først å drasse denne store maskinen til Eplegutta, og dernest mange dagers ventetid og så rekonstruksjon av alt etterpå.

På litt sikt tror jeg at en MacMini vil være et mer handterlig alternativ i slike tilfeller. Lett og enkel å ta med til doktoren. For å bytte disk i den sjøl, anbefales visstnok fortsatt ikke? Skulle i hverfall være lettere enn i en iMac. Ok, da er jeg litt forberedt på en nedtur!
medlem i 196 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron