Virus på Apple-produkter

Diskusjon rundt Apples iMac

Virus på Apple-produkter

Innleggav Lost » fre 07.11.2014 7:32

Ser i diverse media at nå har det kommet virus på Mac, iPhone, iPad osv. Noen som vet om det er noen måte å sjekke, evt fjerne dette?
Vil det komme en "fix" fra Apple tro?

http://www.dagbladet.no/2014/11/07/nyhe ... /36121661/
medlem i 215 måneder
 


Re: Virus på Apple-produkter

Innleggav Vagabond » fre 07.11.2014 9:24

"Viruset er blitt sporet tilbake til en kinesisk app store" sier artikkelen. Er vel hovedsaklig kinesisk språklige som bruker denne. Men det jobbes nok med en løsning for det er vel et "hull" som må lukkes.
medlem i 161 måneder
 

Re: Virus på Apple-produkter

Innleggav T.B.Hansen » fre 07.11.2014 12:15

Det kommer slike «nyheter» med jevne mellomrom. Som regel er det enten grove overdrivelser, eller kilden er et selskap som tilbyr «sikkerhetsprogrammer» for Mac...

De få gangene (kan telles på én hånd) det har dreid seg om reelle trusler, har løsningen kommet raskt og vært effektiv.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Virus på Apple-produkter

Innleggav Mjøndalen » fre 07.11.2014 13:29

De kunne like gjerne skrevet at det innebærer risiko å kjøre på sommerhjul nå som det har kommet snø.

Det gjelder alltid å være på vakt når du handler programvare og apper.

I dag er det nærmest forbudt for journalister å bedrive gravende journalistikk - man skal bare gulpe opp nyheter som kommer ut. Om du søker på temaet - vil du se at det er identiske artikler i de aller fleste "nyhetene" om temaet.

Finnes med andre ord ingen som går inn i materien.

På den annen side - så er det vel ganske greit i verden - når dette er det viktigste som skjer der ute. Ha en strålende vinter.
medlem i 156 måneder
 

Re: Virus på Apple-produkter

Innleggav Lost » fre 07.11.2014 13:37

Som jeg trodde, storm i et vannglass.

http://e24.no/digital/apple/slik-unngaa ... t/23331039
medlem i 215 måneder
 

Re: Virus på Apple-produkter

Innleggav hanharal » fre 07.11.2014 23:37

Det er ikke et virus men en trojansk hest. Og ja, forskjellen er enormt viktig. En trojansk hest er umulig å garantere seg mot da den innebærer at administratoren for systemet faktisk blir lurt.
medlem i 158 måneder
 

Re: Virus på Apple-produkter

Innleggav Valotunk » fre 07.11.2014 23:51

Nei, den er absolutt ikke umulig å garantere seg mot så lenge man bruker hodet, sunn fornuft og vet litt hva men driver med.
medlem i 198 måneder
 

Re: Virus på Apple-produkter

Innleggav Morse » lør 08.11.2014 10:03

Men det er vel for mye å forvente at folk skal la være å klikke på "sjansen til å vinne flotte premier"... :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Virus på Apple-produkter

Innleggav mactiss » man 10.11.2014 21:40

Hvor er det en setter opp macen til ikke å kunne innstalere andre programmer enn tillat?
var på brukere/grupper mener å huske men finner ikke noe der....
Og hva slags innstillinger har dere der?
medlem i 128 måneder
 

Re: Virus på Apple-produkter

Innleggav Valotunk » man 10.11.2014 22:22

Systemvalg -> Sikkerhet og personvern -> Generelt -> Tillat programmer lastet ned fra:
medlem i 198 måneder
 

Re: Virus på Apple-produkter

Innleggav RC2 » tir 11.11.2014 9:32

Jeg har hatt mac siden 2008, og nå ser det ut til at jeg har fått virus e.l. for første gang. Jeg tror det stammer fra at jeg for et par uker siden prøvde å streame en fotball kamp. Prøvde mange forskjellige linker for å finne noe. Etter dette har jeg hatt problemer. Det arter seg slik at når jeg f.eks klikker på en helt vanlig link for å gå videre til en annen side, så kan det dukke opp noe helt annet (betting, nakengreier, etc).

Lastet ned McAfee via nettbanken, og scannet hele systemet og svaret var at det fantes 0 trusler. Har også kjørt rens med "Cleanmymac". Intet av dette har hjulpet. Må jeg reinstallere? Eller vil ikke dette hjelpe heller, siden jeg må hente tilbake sikkerhetskopien etterpå?

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Virus på Apple-produkter

Innleggav lazyjacket » tir 11.11.2014 9:38

Du kan teste denne:

http://www.thesafemac.com/art/

Les hele smørbrødlista her evt:
http://malwaretips.com/blogs/remove-mac-os-x-virus/
medlem i 132 måneder
 

Re: Virus på Apple-produkter

Innleggav RC2 » tir 11.11.2014 9:46

Takk, dette skal jeg sjekke ut. I forbindelse med at jeg søkte etter streamer gjorde jeg en endring i sikkerhetsinnstillingene, da jeg ikke fikk til å se noen streamer. Men er ikke i stand til å huske hva jeg stilte på. Er det noen måte å få tilbake anbefalte innstillinger automatisk?

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Virus på Apple-produkter

Innleggav T.B.Hansen » tir 11.11.2014 10:50

hanharal skrev:Det er ikke et virus men en trojansk hest. Og ja, forskjellen er enormt viktig. En trojansk hest er umulig å garantere seg mot da den innebærer at administratoren for systemet faktisk blir lurt.

Det er tull. Trojanere er enkle å unngå: Ikke installer programvare du ikke vet hva gjør og du ikke vet at du trenger.

Om du er en vanlig bruker, setter du sikkerhetsinnstillingene på Mac'en til bare å godta programinstallasjon fra Mac App Store. De aller fleste seriøse programvareutviklere bruker denne distribusjonsformen. Gratisprogrammer fra andre kilder installerer man ikke — de er enten eksperimenter i evig beta-format (= ustabile testversjoner), eller utviklerne tar seg «betalt» i form av reklame, som typisk spres ved hjelp av programtillegg som det er vanskelig å fjerne.

Vær obs på at noen av de verste problemmakerne er «sikkerhetsprogrammer» og påståtte «problemløsere»! Ikke installer slike programmer, selv om de av og til anbefales på fora som dette! Mac OS har idag alle funksjoner som trengs for å beskytte og vedlikeholde systemet innebygget.

Har man installert programvare som sprer reklame eller er plagsomt på andre måter, løser man problemet ved å fjerne filene programmet har lagt i systemet. Siden slike filer gjerne har navn som ikke kan forbindes med programnavnet, må man huske hva man har installert, og søke på nettet etter løsninger — det vil si navnet på filene, og hvor i systemet de ligger. Har man dette, sletter man filene. Det trengs ikke ekstra programvare for å gjøre dette.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Neste

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron