Dele iPhoto-bibliotek mellom brukere + backup?

Diskusjon rundt Apples iMac

Dele iPhoto-bibliotek mellom brukere + backup?

Innleggav kris--- » søn 23.11.2014 14:11

Hei! Har kjøpt en ny iMac med 3TB HD, og ønsker å dele iPhoto-biblioteket mellom flere brukere. Samtidig ønsker jeg en god backup-løsning, som TimeMachine - som også tar backup av iPhoto-biblioteket, naturligvis.

Så vidt jeg forstår, anbefaler Apple å legge iPhoto-biblioteket til en ekstern disk der lese/skriverettigheter ignoreres (jfr. http://support.apple.com/no-no/HT1198)

Noen gode tips til hva som er beste løsning, inkludert backup? F.eks. TimeCapsule 3TB med egen partisjon til iPhoto-biblioteket? Eller vil det være bedre med en 4TB ekstern med egen iPhoto-partisjon, koblet til thunderbolt?

Alle forslag mottas med takk! :)

-K
medlem i 213 måneder
 

Re: Dele iPhoto-bibliotek mellom brukere + backup?

Innleggav njadve » søn 23.11.2014 14:30

Problemet med å ha ett bibliotek er at kun en maskin kan ha iPhoto åpent i slengen. Står iPhoto oppe på iMacen vil f.eks. en MBP ikke få åpnet iPhoto før det er lukket på iMacen. Hvis du likevel vil gjøre dette så er det bare å velge iPhoto-biblioteket på iMacen fra de andre enhetene. Når du starter iPhoto på en annen maskin holder du inne alt-tasten. Da får du mulighet til å velge bibliotek. Da leter du bare frem biblioteket som ligger på iMacen over nettverket.

Jeg tror jeg heller ville latt iCloud synkronisere bildene dine på tvers av enhetene. Problemet da er vel at du må lagre dem på hver enhet. Du kan vel kanskje også oppgradere lagringsplassen i iCloud og lagre dem der, men det er jeg mer usikker på hvordan fungerer. Det er det sikkert andre som kan svare på...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Dele iPhoto-bibliotek mellom brukere + backup?

Innleggav kris--- » søn 23.11.2014 14:59

Det blir kun iMac'en som bruker iPhoto, så det blir ikke noe problem :-) Det er snakk om å ha iPhoto tilgjengelig for 2 brukere på samme iMac, og samtidig ha backup til en ekstern disk på et eller annet vis... :-)

Har ingen erfaringer med iCloud, men ser for meg at backup av store data først og fremst gjøres til eksterndisk - enten via WiFi eller Thunderbolt?
medlem i 213 måneder
 

Re: Dele iPhoto-bibliotek mellom brukere + backup?

Innleggav njadve » søn 23.11.2014 15:20

Da blir det noe annet.Du vil imidlertid fortsatt kunne ha problem med at bruker A har iPhoto åpent slik at bruker B ikke får tilgang før bruker A har avsluttet iPhoto.

Uansett, det er en fordel at det blir liggende på iMacen mtp. hastighet. Ved å legge på TC må bildene lastes over tregt nettverk. Jeg tenker da at du bare kan legge iPhoto-biblioteket i Felles-mappen og bruke trikset med å holde inne alt-knappen for å fortelle iPhoto hvor det ligger.

Backup er bare å gjøre mot en ekstern disk (Thunderbolt kontra TC/annen nettverksdisk er likegyldig) via TimeMachine. Det er ikke noe hokus pokus, og vil ta backup av alt. Hvis du vil ha mulighet til "reise bakover i tid" er det en fordel at backupdisken er en del større enn det den skal ta backup av.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]