Reddet av TimeMachine

Diskusjon rundt Apples iMac

Reddet av TimeMachine

Innleggav makken12 » lør 06.12.2014 10:59

Har iMac sen 2011 og OS 10.9.5.
Etter å ha lastet ned en Blurb-plugin for InDesign (for å lage bok) og innstallert denne, skulle jeg åpne den. Men da den ikke var i menyen der den skulle være, tok jeg en omstart. Det som da skjedde var at jeg fikk opp på skjermen at hele systemet måtte bygges på nytt. Ett av valgene var å bruke TimeMachine, og heldigvis hadde jeg dagsfersk backup av systemdisken. Har aldri opplevd noe slikt og var ikke fritt for at jeg svettet litt, men gjenoppbyggingen gikk fint og alt er nå som før.
Det jeg lurer på, hva var det som førte til krasjen. Noen som har erfaring med dette?
medlem i 136 måneder
 

Re: Reddet av TimeMachine

Innleggav Morse » lør 06.12.2014 18:56

A bit beside the point, men benytter høvet til å minne om verdien av å ha en frisk klone av disken din I TILLEGG til TM! Og det er sjelden eller aldri feil å ha Diskwarrior og/eller TechTool Pro for hånden. :-D :-D :-D

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Reddet av TimeMachine

Innleggav mactiss » lør 06.12.2014 22:01

Holder det ikke med TM, får en ikke satt opp ny disk identisk med den som var når siste TM ble kjørt?
medlem i 129 måneder
 

Re: Reddet av TimeMachine

Innleggav Morse » lør 06.12.2014 23:24

Joda, men det tar tid! Med en klone er du oppe og går som før etter bare et par tre minutter – og du kan bruke klonen til å starte opp en tilsvarende maskin hvis det skulle skje hardwarefeil eller andre kalamiteter på hovedmaskinen...

SAFETY FIRST!
Sist endret av Morse den lør 06.12.2014 23:25, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Reddet av TimeMachine

Innleggav Helge Hafstad » lør 06.12.2014 23:25

Ryker disken så kan du ikke starte fra en TM-backup. Det kan du med en klonet backup.

Etter Murphys lov så ryker disker nettopp når du trenger dem mest og veien er lang til butikken...:-(

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Reddet av TimeMachine

Innleggav Morse » lør 06.12.2014 23:27


Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Reddet av TimeMachine

Innleggav makken12 » søn 07.12.2014 0:43

Takk for svar.
I dette tilfellet røk altså ikke disken, men den måtte repareres og det tok ca en time med TimeMachine.
Kloning har jeg ikke tenkt på, men det er så klart aktuelt. Hvis systemdisken går ødelagt, hjelper vel ikke TimeMachine. Kan jeg da kjøre systemet fra kloningen på ekstern disk?

EDIT: Jeg sjekka nå linken og forsto mer nytten av og hvordan man kloner :-)
Takk for tips!
medlem i 136 måneder
 

Re: Reddet av TimeMachine

Innleggav Morse » søn 07.12.2014 2:09

Best of luck! CarbonCopyCloner var gratis i årevis, men nå vil minsanten den godeste Mike Bombich ha betalt :-D ! Redder det en slem situasjon, er det verd hver eneste cent og vel så det!

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Reddet av TimeMachine

Innleggav Bjornei » søn 07.12.2014 11:27

Jeg kjører både TM og CCC på to forskjellige eksterne disker. Men én dag blir det problem med dem også, forhåpentlig ikke samtidig. Vil det være fornuftig å erstatte disse med to nye før problem dukker opp, en slags sikkerhetsservice, eller er det bare å la det rulle og gå og bytte når kræsj er et faktum?
medlem i 197 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]