Sette inn SSD - noen råd?

Diskusjon rundt Apples iMac

Sette inn SSD - noen råd?

Innleggav space77 » man 12.01.2015 11:46

Jeg har en mid (eller late) 2011 27" iMac.

Jeg gikk lenge med planer om å sette inn SSD, men det har blitt nedprioritert et par år nå.
Nå nærmer 1TB-disken seg full, og i den forbindelse lurte jeg litt på om jeg skal ta steget, og få ytelsesforbedringen på kjøpet.

Jeg tenker å installere en SSD i tillegg til disken som er der. Har sett det burde gå greit på ifixit.

1. Hvor stor disk trenger jeg. Nå tenker jeg da på primært for å flytte over systemfiler og installerte programmer) Holder det med 128GB, eller må jeg ha 256GB?

2. Disk kan jeg jo skaffe lett, men må jeg kjøpe sata- og strømkabel fra ifixit, eller er det andre som også fungerer?

3. Har noen en guide til hvordan jeg får dette i gang? SSD må jo gjøres om til oppstart, filer må kopieres over. Må da det man fortsatt har på IDE-disken mappes om i programmer osv for å fungere?

4. Hva MÅ kopieres over, og hva er en fordel å kopiere over, og får programmene problemer med å finne de forskjellige mappene og filene etterpå?

Er helt pinlig blank på Mac, selv etter 3-4 års bruk. På PC hadde jeg fikset dette lett.
(Jobber som konsulent i IT-verden, men da kun med PC)

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 

Re: Sette inn SSD - noen råd?

Innleggav Grubasek » man 12.01.2015 14:51

Dette finnes det bøttevis av info om her på forumet hvis du tar deg tid å søke litt. :rolls eyes:
Men som er begynnelse: 256 TB SSD holder i massevis hvis du legger brukerfilene på 1 TB-disken. Jeg har en slik konfigurasjon og jeg har vanligvis omkr. 150-170GB ledig på SSD'en.
De andre spørsmålene kan jeg ikke svare på da jeg kjøpte min iMac ferdig konfigurert. :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Sette inn SSD - noen råd?

Innleggav space77 » man 12.01.2015 15:25

Da trenger jeg altså en 256GB. Kjedelig med for mye ledig plass, og enda verre med for lite, så noen programmer må installeres på en annen disk osv.

Etter litt lesing ser det ut som time machine er greia for å få filene over på ny disk. Jeg har en 1TB disk stående med kontinuerlig backup av det meste unntatt bilder og andre store foldere med egne ting, så da går det nok muligens greit.

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 

Re: Sette inn SSD - noen råd?

Innleggav Grubasek » man 12.01.2015 15:36

Ja, med TimeMachine og Overføringsassistenten burde det gå greit. Hvis du bare har 4GB RAM ville jeg også vurdert å øke til 8GB. Det gjør susen! :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Sette inn SSD - noen råd?

Innleggav space77 » man 12.01.2015 18:04

Har 12GB ram, så det holder :)

Har bestilt kabel fra ifixit nå, så får jeg bare finne meg en disk.
Tipper det blir en Samsung 850 EVO, om ingen har noen bedre alternativer i den prisklassen (rundt 1000,-).

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 

Re: Sette inn SSD - noen råd?

Innleggav nikkor » man 12.01.2015 18:19

Du risikerer at maskinen din ikke funker ved fremtidige oppgradering av os ( jmfr det som skjedde nå ved overgang til josemite )
medlem i 198 måneder
 

Re: Sette inn SSD - noen råd?

Innleggav bzzlink » man 12.01.2015 19:11

Ellers kan jeg anbefale CarbonCopyCloner. Kan kopiere operativsystemfiler fra disken man har bootet fra
medlem i 192 måneder
 

Re: Sette inn SSD - noen råd?

Innleggav macing » tir 13.01.2015 0:06

Jeg har nettopp satt inn en SSD i samme maskin. jeg hadde ikke micro 13pin til 22pin sata hun/hunplugg, så jeg tok strøm fra eksisterende HD og vanlig datakabel fra kortet til SSD-disk (240gb 450mb/s) Det gikk greit. Nå sliter jeg med å finne en mulighet for å overføre programmene uten å måtte installere alt på nytt igjen, noen som har forslag?
medlem i 217 måneder
 

Re: Sette inn SSD - noen råd?

Innleggav Grubasek » tir 13.01.2015 9:33

@macing:
Har du backup? Hvis du har, og det er en TimeMachine-backup, kan du bruke Overføringsassistenten for å legge tilbake hele OS X.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Sette inn SSD - noen råd?

Innleggav space77 » tir 13.01.2015 10:29

bzzlink skrev:Ellers kan jeg anbefale CarbonCopyCloner. Kan kopiere operativsystemfiler fra disken man har bootet fra


Altså kan jeg da plugge i disken, boote opp som vanlig på gamledisken, kopiere over alt med CarbonCopyCloner, velge SSD som oppstartdisk(hvordan jeg nå gjør det), og starte på nytt, så vil alt fungere topp fra SSD?

macing: Smart! Et billigere alternativ enn spesialkabelen.

nikkor: Hva tenker du på?

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 

Re: Sette inn SSD - noen råd?

Innleggav ohabu » tir 13.01.2015 16:07

Jeg gjorde dette for et år siden eller så.

Kjøpte kit fra owc (fulgte med sugekopper, verktøy, spesialkabel og lim til disken), en Samsung 840 EVO 256 med kit for kobling til usb. Brukte SuperDuper til å klone disken, fulgte instruksjonene på owc, saget et lite hull i noe plastikk inni iMacen for å trekke kabel, bootet rett inn i osx og alt var som før. En times jobb ca, siden jeg liker å være forsiktig.

Eneste råd jeg har er å kjøpe en ny kvalitet microfiberklut for å tørke av støvet på lcd-displayet, samt være forberedt på at den kanalen du skal bruke ikke er der den påstås å være:)

Det hele er mye lettere enn man tenker seg, og du føler deg som mr mac engineer når du er ferdig :D
medlem i 110 måneder
 

Re: Sette inn SSD - noen råd?

Innleggav space77 » tir 13.01.2015 16:32

Høres bra ut!

Pokker, skulle sjekket prisen på owc først. Da hadde jeg fått med verktøy osv på kjøpet til samme pris som bare kabelen på ifixit. Tabbe.

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 

Re: Sette inn SSD - noen råd?

Innleggav macing » ons 14.01.2015 0:17

Overføringsassistenten overførte ikke Adobeprogrammene bla.a. så de må vel innstalleres på nytt er jeg redd. Om noen har en oppskrift på hva som må føle med i de forskjellige mappene, har jeg spart meg masssssse arbeide ;)
medlem i 217 måneder
 

Re: Sette inn SSD - noen råd?

Innleggav bep0rz » ons 14.01.2015 0:50

Jeg kan ikke svare på spørsmålene dine, men jeg kan dele mine erfaringer:

Jeg gjorde dette med min late 2011 etter jeg kjøpte den. Jeg åpna hele iMacen og løsna på det som var nødvendig. Jeg brukte en solid borrelås og festa den inni maskinen hvor Apple vanligvis har sine SSD-er. Det er endel arbeid, men definitivt verdt det. Jeg reinstallerte OS X og apps på SSD-en.

Jeg brukte sugekopper fra Biltema for å få av dekselet, og nødvendig verktøy for skruer. Jeg blåste i tillegg LCD-panelet og dekselet rent med trykkluft for å unngå støv på innsiden.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Sette inn SSD - noen råd?

Innleggav space77 » ons 04.02.2015 0:10

Endte med en Crucial MX100 256GB.

Fikk plukket fra hverandre maskinen og satt den sammen igjen.

0 problemer.

Brukte Carbon Copy Cloner til å overføre filene til SSD, og valgte SSD som oppstartdisk.

Takker for tips!

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]