OS X Yosemite ?

Diskusjon rundt Apples iMac

OS X Yosemite ?

Innleggav abamilen » ons 28.01.2015 21:36

Lastet nylig ned OS X Yosemite på min stasjonære Mac (iMac )

ALT er helt forandret

Synes dette er svært irriterende. Hvorfor må alt forandres totalt. Ingenting er lenger som før

Finnes det noe sted på nettet med noen tips om hvordan det nye systemet brukes ?
medlem i 178 måneder
 

Re: OS X Yosemite ?

Innleggav Valotunk » ons 28.01.2015 21:42

Det var da voldsomt.

Alt er på ingen måte forandret. Designet er nytt og annerledes, og det er kommet ny funksjonalitet og enkelte små endringer.

Ellers fungerer det aller meste som før.
medlem i 198 måneder
 

Re: OS X Yosemite ?

Innleggav abamilen » ons 28.01.2015 23:42

Jasså, merkelig.

Ingenting er som før på min.

Ett eksempel. Før kunne jeg bevege musepekeren opp i venstre hjørne, og da kom det på skjermen alt jeg hadde oppe av vinduer og slikt. Nå er ikke dette mulig.

Ett annet: Når jeg er på nett ( Safari ) og driver med noe, og så vil jeg f.eks. finne noe i finder og åpner noe der. Når jeg skal på nett igjen er dette borte og jeg må åpne nettleser på nytt...
medlem i 178 måneder
 

Re: OS X Yosemite ?

Innleggav Valotunk » ons 28.01.2015 23:57

abamilen skrev:Ett eksempel. Før kunne jeg bevege musepekeren opp i venstre hjørne, og da kom det på skjermen alt jeg hadde oppe av vinduer og slikt. Nå er ikke dette mulig


http://support.apple.com/kb/PH18766?vie ... cale=no_NO

abamilen skrev:Ett annet: Når jeg er på nett ( Safari ) og driver med noe, og så vil jeg f.eks. finne noe i finder og åpner noe der. Når jeg skal på nett igjen er dette borte og jeg må åpne nettleser på nytt...


Her er jeg usikker på om jeg skjønner helt hva du gjør. Hvordan veksler du mellom Safari og Finder? Lukker du Safari eller minimerer du?
medlem i 198 måneder
 

Re: OS X Yosemite ?

Innleggav abamilen » tor 29.01.2015 0:09

Vel, før hadde jeg Safari åpent i ett vindu og Finder i et annet ( systemet het vel Exposé tror jeg ) så jeg kunne veksle mellom disse. Nå er det ikke mulig. Finnes ikke noe som heter Exposé lenger

En annen ting jeg kom på også, når jeg er på mail ( Yahoo ) og jeg åpner en mail som tar meg til f.eks. en webside, da kan jeg ikke gåt tilbake til mail. Da har det vinduet lukket seg. Irriterende.... Må åpne Yahoo igjen.

Enda en ting. Rullehjulet på musen. Etter innstalleringen går dette feil vei. Motsatt av før.... Opp er ned og ned er opp
medlem i 178 måneder
 

Re: OS X Yosemite ?

Innleggav omselberg » tor 29.01.2015 16:20

abamilen skrev:Vel, før hadde jeg Safari åpent i ett vindu og Finder i et annet ( systemet het vel Exposé tror jeg ) så jeg kunne veksle mellom disse. Nå er det ikke mulig. Finnes ikke noe som heter Exposé lenger


Jeg går ut fra at du sikter til virtuelle skjermer. Helt siden Lion har man kunnet gjøre følgende:

Åpne "Mission Control" i Dock, og før musepekeren til øverste høyre. Klikk på plusstegnet som viser seg for å legge til et nytt arbeidsområde.

For å knytte arbeidsområdene til bestemte programmer gjør du følgende:

1. Åpne Systemvalg
2. Klikk på Mission Control
3. Slå av "Endre rekkefølge av arbeidsområder automatisk ut fra siste bruk"
4. (Valgfritt:) Tildel de forskjellge skrivebordene ulik bakgrunn, slik at det blir lettere å holde dem fra hverandre
5. Gå til det skrivebordet som du vil knytte et bestemt program til
6. Klikk på programsymbolet i Dock og velg Valg.
7. Klikk på "[Tilordne til] Dette skrivebordet"
medlem i 183 måneder
 

Re: OS X Yosemite ?

Innleggav Valotunk » tor 29.01.2015 21:22

abamilen skrev:Vel, før hadde jeg Safari åpent i ett vindu og Finder i et annet ( systemet het vel Exposé tror jeg ) så jeg kunne veksle mellom disse. Nå er det ikke mulig. Finnes ikke noe som heter Exposé lenger

En annen ting jeg kom på også, når jeg er på mail ( Yahoo ) og jeg åpner en mail som tar meg til f.eks. en webside, da kan jeg ikke gåt tilbake til mail. Da har det vinduet lukket seg. Irriterende.... Må åpne Yahoo igjen.

Enda en ting. Rullehjulet på musen. Etter innstalleringen går dette feil vei. Motsatt av før.... Opp er ned og ned er opp


Hvilken versjon av OS X oppgraderte du fra? Lite av det du beskriver er nytt for Yosemite.

Det med rullehjulet ble f.eks. introdusert med Lion i 2011 og innstillingene for det finner du i Systemvalg > Mus/Styreflate > Rulleretning.

Exposé ble erstattet av Mission Control i samme versjon av OS X.

Så hvis du har "hoppet over" 2-3 versjoner av OS X forstår jeg at en del ting kan oppleves noe annerledes.
medlem i 198 måneder
 

Re: OS X Yosemite ?

Innleggav Chiang Mai 1963 » fre 30.01.2015 14:43

abamilen skrev:Ett eksempel. Før kunne jeg bevege musepekeren opp i venstre hjørne, og da kom det på skjermen alt jeg hadde oppe av vinduer og slikt. Nå er ikke dette mulig.


Jøss, sånn har det aldri fungert hos meg. Når jeg skyver fire fingre oppover på trackpaden dukker alle vinduene/skrivebordene opp. Sånn var det med Mavericks og sånn er det med Yosemite.

Er i alle fall sånn jeg veksler mellom fullskjermvinduer og skrivebord (har flere).

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]