Skrur seg av ved oppstart

Diskusjon rundt Apples iMac

Skrur seg av ved oppstart

Innleggav Maria.d » ons 04.03.2015 22:39

Jeg har en iMac fra 2010 en 27 tror jeg.

Maskinen har i kveld bestemt seg for å ikke slå seg, eller rettere sagt, den slår seg selv av under oppstart. Eple-ikonet dukker opp, det kommer en loading-bar rett under og ca. 30 sekunder senere slår den seg av.

Prøvde å holde inne cmd+r og reparere, men da vil den bare at jeg skal formatere og gjennopprette. Har masse bilder som ikke kom med på siste sikkerhetskopi som jeg gjerne vil beholde.
Hva gjør jeg? Hjelp
medlem i 109 måneder
 

Re: Skrur seg av ved oppstart

Innleggav HEFJELLS » ons 04.03.2015 23:59

Har du forsøkt å la den stå på en stund. Når loading-baren vises og slår seg av, la den stå på og ikke gjør noe som helst. Det kan hende den bare trenger litt tid. Har selv en iMac fra midt 2007 med Yosemite 10.10.2. Når eg slår av min iMac og starter den opp igjen får eg den same loading-baren. Den forsvinner/slår seg av etter en liten stund og skjermen blir svart. Eg lar den bare ståpå og ca 15-30 sekunder senere lyser skjermen opp og eg kan fortsette. Nå husker eg ikke om loading-baren dukker opp igjen eller om det er påloggingsvinduet som kommer frem.
medlem i 163 måneder
 

Re: Skrur seg av ved oppstart

Innleggav Johnny Gleden » tor 05.03.2015 1:49

Hei

Har du gjort et forsøk med å holde "shift" tasten inne under oppstart for å se om den da booter ferdig og går opp?
Da starter du opp maskin uten noen ekstra filer i oppstarten og OSX rydder også litt opp
https://support.apple.com/kb/ph18760?locale=en_US
.................
OS X Yosemite: safe mode
Safe mode may help you resolve or isolate problems that you’re having with your Mac.
When you start up in safe mode, your Mac prevents some software, such as startup items, from loading, and it performs a check of your startup disk. Your Mac may take longer to start up because of the check

Om maskinen da ikke går opp trenger den litt hardere medisin
................
Ta først å se om du kan få kopiert ut det du trenger av filer før du gjør flere forsøk på å få opp maskin...
Enten så booter du opp maskinen med en USB pinne som har et system, en ekstern disk med et system eller i "target mode" med en annen Mac og ser om du kan få kopiert ut de filene du trenger fra disken.... om du får tilgang til disken og den er OK
Får du ut filene så står du litt friere til å velge metode for få opp maskin din om du blir nødt til å slette disken først eller bare rett å slett kan legge systemet inn på nytt over det gamle som en oppdatering å krysse fingra at allt er der
Får du ikke tilgang til disken og den har fått seg en knekk kan det være duka for å sende den til et firma for å redde filene om det er ønskelig
.........................
Uten relasjon til ditt problem har du her også en liste over forskjellige måter å starte opp en Mac på om det skulle behøves
https://support.apple.com/kb/PH18801?lo ... cale=en_US
medlem i 119 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]