Gode høytalere til Mac'en.

Diskusjon rundt Apples iMac

Gode høytalere til Mac'en.

Innleggav ezzard » tor 12.03.2015 15:59

Hei!
Skal anskaffe nytt lydanlegg til mac'en. Er usikker på hvilke høytalere jeg skal satse på. Har nå Logitech X 210, men det blir for mye 'papplyd' - selv om de er bedre enn de innebygde. Logitech Z2300 har fått mange lovord, men det mange å velge mellom. Prisklasse 1500 - 2000kr. Og musikk, lytter mest på RTL - dvs pop og rock fra 60 - 90 tallet, men har også lastet ned en god del klassisk på iTunes.
Mvh
ezzard

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Gode høytalere til Mac'en.

Innleggav T.B.Hansen » tor 12.03.2015 16:43

Om du skal ha virkelig god lyd, er svaret aktive høyttalere. PC-høyttalere kalles ofte «aktive», men er det ikke — «aktiv» forutsetter at lyden deles mellom diskant- og mellomtone/bass-elementet i høyttaleren på signalnivå, altså før forsterkeren, og at hvert element har sin egen forsterker.

Dette koster litt penger — men mye mindre enn en separat forsterker med (passive) høyttalere på samme kvalitetsnivå.

De rimeligste aktive høyttalerne er små studiomonitorer. De fleste vil ha en ganske «flat» frekvensrespons innenfor det toneområdet de kan gjengi — slik at de ikke favoriserer én type musikk ved å overdrive enkelte toneområder (f.eks. bass), men gjengir innspillingene slik de er. Studiomonitorer trenger en forforsterker, men i de fleste tilfeller kan Mac'en fungere som en slik — med kabel som splitter signalet fra minijack-utgangen til to RCA-kontakter. Med Mac'en som forforsterker kan du også justere lyden med EQ, om du f.eks. ønsker mer bass enn det som finnes på innspillingen. (Når man har høyttalere plassert på et skrivebord er problemet imidlertid heller at basslyden forsterkes ved refleksjon fra bordplate og bakvegg, enn at den blir for svak. Dyrerere, og noen billige monitorer har mulighet til justering av bas og diskant for å motvirke dette.)

Monitorhøyttalere er relativt store, da det er umulig å gjengi hele toneområdet i musikkinnspillinger med membraner mindre enn ca 5 tommer.

Som sagt koster det litt penger med fire separate forsterkere, så det er vanskelig å finne monitorer til noe særlig under ca 1.500 kr/stykket. Noen produsenter av studiomonitorer lager også billigere høyttalere til PC-bruk, men disse er ikke aktive — de har én forsterker plassert i den ene av høyttalerne. Slike høyttalere selges i par, mens aktive monitorer selges enkeltvis.

Om du ikke kan eller vil betale det et par ekte aktive høyttaler koster, bør du imidlertid se på hva som finnes av PC-høyttalere fra monitor-produsentene. Deres høyttalere er sannsynligvis bedre enn de som lages av typiske dataprodusenter.

Blant produsenter som er kjent for rimelige aktive monitorer, og som selges i Norge, er Behringer (som har hatt diverse problemer med byggekvalitet, men som har god lyd når de er feilfrie), Alesis, Mackie, M-Audio og KRK. Edirol er billigmerket til Roland, og jeg ville tro at deres modeller er OK — men de er gjerne ikke ekte aktive.

Det finnes også typiske PC-høyttalere som er aktive, men disse er dyrere (ofte veldig mye dyrere) enn høyttalere beregnet til hjemmestudio.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Gode høytalere til Mac'en.

Innleggav jerry.c.bush » tor 12.03.2015 17:47

For meg selv så falt valget på Bose sine Companion 20. Disse lyder meget godt og har en veldig grei pris i hht lydbildet.
Men det er det med hva man selv liker selv som bestemmer mye her.
Jeg likte lyden på disse meget godt og jeg hører mye på pop/rock fra 60, 70 og 80 tallet. Samt litt nyere musikk. Men det går mest i det jeg nevnte tidligere. Til dette passer disse veldig godt mener jeg. Som lydkilde blir det mest iTunes, men også en del via Spotify.

Har du mulighet så ville jeg tatt turen til en butikk du kan teste litt ut før du kjøper. Om du kommer til rette butikken så kan det være du kan ta de med hjem for å teste der også. Enkelte butikker har også lytterom som kan være med på å sende deg på rett spor i hht hvordan det vil lyde når du spiller de hjemme.

Lykke til med valget, jeg vet det ikke er lett.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Gode høytalere til Mac'en.

Innleggav Mavericks » tor 12.03.2015 18:29

I denne prisklassen jeg anbefale 3 Høytalere / Soundsystemer:

1. Harman / Kardon SoundSticks III
http://www.prisjakt.no/product.php?p=720978

hvis dette kontrovers Design er okay for deg. Jeg hadde de første som for 10 år siden, og de har gjort mye fremgang med versjon 3. PROS: De dusje deg med lyd fra 2x4 høyttalere på skrivebordet og en subwoofer. Spesielt bra for Pop / 90s / Gaming fra signaturen i min mening. Kvalitetsprodukt, bedre enn Bose for samme prisen (min mening – det er mange Bose-fanboys, jeg er ikke en av dem.) CONS: Det er ingen ekstern kontakt for å koble til hodetelefoner, er basskontroller montert på subwooferen selv, og det er ingen måte å slå av gjennomskinnelig belysning uten å slå av hele systemet.

2. M-Audios Studiophile AV 40
for en utrolig pris rett nå hvis di vil har lyden mer "neutralt", Ikke "overdrevet":
http://www.amazon.com/gp/product/B0051WAM64
Kjøp her (Norge): http://www.4sound.no/studio/monitorer/aktiv/m-audio-av40

3. Logitech Z623 980-000402
Speaker System, bare fra de fantastiske attester (ingen personlig erfaring):
Les dette: http://www.amazon.com/Logitech-980-000402-Speaker-System-Black/dp/B003VAHYTG/
Kjøp her (Norge): http://cdon.no/elektronikk/logitech/logitech-speaker-system-z623-2-1-p29041720

2 og 3 er litt billigere akkurat nå enn hva du ønsker å betale, men begge høres ut som 2000 kr eller mer 8-)


BONUS:
Hvis du søker virkelig god lyd i denne lille prisklasse, bruker hodetelefoner, kan du få enda bedre lyd. For eksempel fra "AKG K7XX Massdrop First Edition". Det selger for 199 dollar, mindre enn halvparten av vanlig pris, trenger ikke en forsterker (62 ohm), og vil være tilgjengelig igjen i et par uker. Men du trenger en venn i USA som kan sende den til deg (Kun USA). Jeg fikk dem (jeg elsker god lyd og spesielt AKG), og det er ikke mye akkurat nå det er bedre for denne prisen, spesielt for Pop / 80s / 90s hvis du liker åpne / semi-åpne hodetelefoner.

Link: https://www.massdrop.com/buy/akg-k7xx-massdrop-first-edition-headphones

Frequency Response: https://massdrop-cf2.imgix.net/resizer/600x400/r/MD-4505_20141120093610_c7ab26f4fef5600d.png?fm=jpg&q=70

Brukerens avatar
medlem i 109 måneder
 

Re: Gode høytalere til Mac'en.

Innleggav leosgonewild » tor 12.03.2015 22:01

Skaff deg ett par brukte Beolab 4000 fra Bang & Olufsen.
medlem i 190 måneder
 

Re: Gode høytalere til Mac'en.

Innleggav barabas » tor 12.03.2015 23:56

Jeg har et sett av disse. Knallfornøyd, og nå på tilbud.
Bilde
https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/a ... hoyttaler/
medlem i 216 måneder
 

Re: Gode høytalere til Mac'en.

Innleggav Lost » fre 13.03.2015 9:19

Enig med Mavericks her. Flott design og super lyd til den prisen ;)

Bilde
medlem i 216 måneder
 

Re: Gode høytalere til Mac'en.

Innleggav ezzard » fre 13.03.2015 16:51

Hei igjen!
Takker for mange opplysende og veiledende svar. Spesielt til deg T.B Hansen som ga meg en fin innføring i aktive høyttalere og hvordan de fungerer. (her var det mye nytt for meg). Av de merkene du viser til har jeg festet meg ved M-Audio studio høyttalere BX5, de ruver ikke på skrivebordslandskapet, ser slett ikke verst ut selv om utseende ikke spiller så stor roplle for meg, her er det lyden som teller. Dessuten føres de av Clas Ohlson som har butikk her i Skien hvor jeg holder til. (med tanke på reklamasjon-eller hvis jeg ikke liker lyden og vil bytte) Prisen er overkommelig, like under 2K for et par. Har du kjennskap til disse T.B.Hansen?

jerry.c.bush, Bose sine Companion 20 står faktisk på lista mi, de overbeviste i testen som 'lyd og bilde' holdt og prisen ligger akkurat innenfor rammen jeg har satt. Ser at du også spiller mye av den samme musikken som meg, og går du god for dem så holder det for meg.

Ja Mawericks, Herman/Kardon kjenner jeg godt, forsterker og cd-spiller (HD 990) i musikkanlegget mitt funker svært bra, og i bilen min (Discovery 3) er det et innebygget anlegg fra Herman/Kardon, og lyden er bare formidabel, men det er prisen også! Ser også at du anbefaler M-Studio høytalere ( BX5?) så det heller vel mot at jeg kanskje tar kontakt med Clas Ohlson og får med et par hjem til prøve.
De Logitech høytalerne du viser til tror jeg jeg styrer unna, kraftig lyd er ikke det samme som 'god' lyd, til den prisen tror jeg de vil lyde som de jeg har, som fra en pappeske, eller flatt om du vil. Men disse 'Soundsticks III' fra nevnte H/K var svært interessante, vakre var de ikke, men spiller de like godt som forhåndsomtalen sier, og til den prisen, ja så er de så absolutt med på lista mi.

Og til barabas, disse, B&W MM-1 er kåret til testens beste høyttalere, men så er også prisen nærmest det dobbelte (og mer enn det for noen) av hva de andre koster, så det blir nok litt for mye for det budsjettet jeg har akkurat nå.

Siden ingen av dere nevner de jeg først lurte litt på, Logiteck Z 2300, styrer jeg klokelig unna de, selv om de skåret høyt og fikk tilnærmet samme karakter som Bose Companion 20, men mye rimeligere.
http://www.lydogbilde.no/test/logitech-z-2300 Til slutt, hvorfor er det anbefalt å anskaffe høyttalere som kobles til usb og ikke til den vanlige minijack inngangen??
Mvh
ezzard

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Gode høytalere til Mac'en.

Innleggav Thorolf » lør 14.03.2015 12:25

Hei!

Hvis du vil ha vikelig god lyd, kommer du ikke utenom kombinasjonen av eksternt lydkort og aktive høyttalere.
medlem i 198 måneder
 

Re: Gode høytalere til Mac'en.

Innleggav T.B.Hansen » lør 14.03.2015 14:46

Lydutgangen på nyere Mac'er holder høy standard. Det er neppe noen hørbar vinning i et eksternt lydkort.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Gode høytalere til Mac'en.

Innleggav Mavericks » lør 14.03.2015 15:14

M-Audio er bra kvalitet for en lavt pris, det er alt. Så, nar du har en begrenset budget er det en av de beste du kan få.

USB begynner å være mer praktisk enn vanlig audio jack. Jeg personlig liker kontakten mer. Det er ingen forskjell i lydkvalitet.

Denne Bowers & Wilkins er veldig bra, jeg solgte dem, de er veldig atmosfærisk og har den høyeste bygge kvalitet. Også, bra, naturlig bass for vekten! Men hvis du begynner å gå i den prisklassen tenke på å få B & W Zeppelin, det er et perfekt produkt. Det kan fylle det største rommet i huset ditt komfortabelt.

Jeg er sikker på at med hver høyttaler nevnt du vil bli fornøyd med resultatene.

Brukerens avatar
medlem i 109 måneder
 

Re: Gode høytalere til Mac'en.

Innleggav T.B.Hansen » lør 14.03.2015 16:06

Et potensielt problem med lyd fra datamaskin, er støy. Dette skyldes gjerne jordingsproblemer, og kan (i motseting til de teoretiske forskjellene i lydkvalitet mellom internt og eksternt lydkort) være svært hørbart. Om man opplever dette, er optisk kabel til en ekstern DAC en sikker løsning — USB-kabel til eksternt lydkort eller høyttalere med USB-inngang kan overføre støyen på samme måte som en analog lydkabel. Men da trenger man gjerne også en ekstern volumkontroll (i DACen), og prisen stiger en del.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Gode høytalere til Mac'en.

Innleggav ezzard » man 16.03.2015 15:08

Hei igjen!
Nok en gang takk til dere som har kommet med rådgivende innspill og svært informativ forklaring angående forskjellig system (aktive og ikke aktive høyttalere) m.m. Nå er høyttalerene i hus og musikken flommer ut i stuen. Valget falt på Bose Companion 20, de hadde dem på Elkjøp og som gammel kunde fikk jeg dem til en svært hyggelig pris. Jeg er svært, svært fornøyd med disse, lyden er formidabel og kan ikke sammenlignes med de jeg hadde. Ha en fortsatt fin dag!
Mvh
ezzard.

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Gode høytalere til Mac'en.

Innleggav jerry.c.bush » man 16.03.2015 17:45

Gratulerer med valget! Det hører ut som om du er like fornøyd med de som jeg er. :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Gode høytalere til Mac'en.

Innleggav leosgonewild » tor 22.12.2016 0:32

.
medlem i 190 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]