iMac 2006 med def. power?

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac 2006 med def. power?

Innleggav geiroy » tir 07.04.2015 18:19

HJELP! Min iMac 2006 sa plutselig "toff" og alt ble stille og skjermen ble svart. Sikringene til strømkontakten røk. Satte de på igjen og prøved å starte maskina på nytt, men den er stein stokk død. Har prøvd tvungen start med ctrl + cmd + powerknapp uten reaksjon.
Er det noen som har noen ideer om hva dette kan være? Er det strømforsyningen som er gåen? Er det mulig å bytte den? Finnes det noen siktinger inni maskinen sammen med den?

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: iMac 2006 med def. power?

Innleggav stianiquniesz » tor 09.04.2015 9:57

17" du har?

Det høres ut som om strømforsyningen din har gått duken ja.
Lar seg bytte om du har holdt en skrutrekker før.

https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel ... cement/894
medlem i 203 måneder
 

Re: iMac 2006 med def. power?

Innleggav geiroy » tor 14.05.2015 14:59

Ja, det er en 1.83 GHz (EMC No. 2104) iMac Intel 17"
Jeg ser at det finnes en strømforsyning til ca. 750 kr.
Tror du det er lurt å prøve dette? Jeg vet jo ikke om noe annet er feil også, men det er det kanskje ikke?

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: iMac 2006 med def. power?

Innleggav lazyjacket » fre 15.05.2015 11:57

Lurt eller ikke vet jeg ikke.

Det jeg vet er at jeg ikke hadde brukt rare kronene på maskinvare fra 2006.
medlem i 132 måneder
 

Re: iMac 2006 med def. power?

Innleggav MCSE » fre 15.05.2015 16:22

Heisan.

Å bruke mer en en 500 lapp på denne tar alt av fornuft og legger det over i bøtta som handler om minner, følelser og alt annet som er urasjonelt dyrt. Uansett høres det ut som det har gått noe viktig i Mac'en din og strømforsyningene ryker vanligvis først.

Jeg vil anbefale deg å titte etter en eldre Mac på Finn.no om poenget er å ha noe retro. I tillegg kan du smette inn en liten SSD disk så ting er ferdig til bruk før kveldsmaten ;)
Personlig har jeg lyst på en G4 der alt er rundt og blubby, den er F.E.T :)

Lykke til.
L.
medlem i 165 måneder
 

Re: iMac 2006 med def. power?

Innleggav Helge Hafstad » lør 16.05.2015 13:41

Personlig har jeg lyst på en G4 der alt er rundt og blubby, den er F.E.T :)


Har en slik hvis du vil skru litt. 17", ny Samsung DVD-brenner og ATA-kabel, husker ikke hvilken disk som står i. Selger for en 1000-lapp...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: iMac 2006 med def. power?

Innleggav Morse » lør 16.05.2015 21:03

geiroy, lytt til resten av gjengen, skru ut harddisken og ta vare på den, send resten til resirkulering, og legg det hele bak deg. Er harddisken original, og har vært i jevnlig bruk, lever den også på overtid og bør tas back-up av snarest, hvis du ikke allerede har gjort det.

A bit OT, men en venninne av meg som er hardcore Snow Leopard/Freehand9/Painter 5-bruker, kjøpte nettopp to slike maskiner for 999.- fra et herværende firma. Jeg satte inn to nye harddisker for henne, og lykken smiler...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: iMac 2006 med def. power?

Innleggav geiroy » ons 12.08.2015 20:04

Takk for gode svar alle sammen! Morse: jeg tenker som du sier og tar ut HD. Den er nesten ny, byttet den for et år siden. Resten får gå på dunken!
Så sjekker jeg heller om jeg finner en bra brukt som er noe nyere.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: iMac 2006 med def. power?

Innleggav Morse » ons 12.08.2015 21:51

Husk å få den resirkulert hos en el-forhandler (trenger ikke være Macforhandler). Det var ganske mye bly og saker i disse boksene...

Du kan koble den nygamle disken til en ny maskin med f.eks. en slik:

https://www.komplett.no/sunswayst-lab-u ... ata/344906

Der finnes andre løsninger for den som har flere "frittgående" disker, f.eks. en slik:

https://www.komplett.no/icy-box-ib-111h ... ion/839862

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]