Må jeg 'formatere hd'?

Diskusjon rundt Apples iMac

Må jeg 'formatere hd'?

Innleggav ezzard » man 20.07.2015 10:35

Hei!
Mac'en har gradvis blitt tregere den siste tiden og nå nekter den å slå seg av slik at jeg de siste gangene har vært nødt til å bruke 'svenskeknappen'! Når jeg slår av går skjermen i nesten svart, men så begynner hjulet i midten å spinne. Første gangen lot jeg den stå slik da jeg trodde den ville slå seg automatisk av når den hadde ferdigbehandlet eventuelle oppgaver, men den var fortsatt ikke av neste morgen. Samme i går og i dag. Har slettet en del programmer jeg har installert den siste tiden, og kjørt OnyX (automasjon og execute) men ingen forbedring. Mackeeper gjør ikke stort annet enn å tømme papirkurven, får beskjed om at alt er i skjønneste orden!! Dessuten er det noen programmer som ikke lar seg avinstalleres hverken av Ccleaner eller mackeeper, får besked 'you do not have priveleges to remove this app'!
Har kjøpt AirPort Time Capsul, men å kople opp 'capsule' og kopiere harddisken for så å formatere, før jeg har funnet ut hva som forårsaker dette, er vel heller ingen god ide'?! Hvis formatering er eneste mulighet, hvordan kopierer jeg alle 'mail mappene' over til min 'My Passport' hd? Har en del undermapper der med kvitteringer, lisenser, viktige email osv. Ellers blir alle bilder (er hobby fotograf) overført til til ekstern hd etter hvert som de er ferdig behandlet, så de vil være sikre.
Er svært takknemlig for innspill her!
Mvh
ezzard.

Ps Oppgradering til Yosemite 10.10.4 gjorde ingen forskjell.
Prosessor 2,7 ghz intel core i5 Hukommelse 20mb 1333 mhz ddr3 Grafikk Amd radeon hd 6067 m
512 mb.

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Må jeg 'formatere hd'?

Innleggav Grubasek » man 20.07.2015 10:45

Først av alt: Fjern MacKeeper!!! Det er et drittprogram som ikke hører hjemme på en Mac!

Hvordan? Se på disse artiklene:

http://www.macexpertguide.com/uninstall-mackeeper-mac/

http://www.macworld.com/article/2861435 ... r-mac.html

http://www.macissues.com/2015/05/19/how ... -your-mac/

Etterpå kan du forsøke med OnyX igjen. :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Må jeg 'formatere hd'?

Innleggav ezzard » man 20.07.2015 13:46

Hei igjen!
Beklager, men måtte kjøre en tur. Ja, det er gjort, men alt går fortsatt tregt, og må fortsatt slå av maskinen manuelt, altså med knappen.
Mvh
ezzard

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Må jeg 'formatere hd'?

Innleggav Grubasek » man 20.07.2015 13:57

Beklageligvis kan jeg ikke hjelpe deg med alt, men hvis du ønsker å kopiere mailene dine (går ut ifra at det Apple's Mail du bruker) ut på en annen disk markerer du alle "hovedmappene", høyreklikker på en av dem og velger "Eksporter postkasse...". I neste dialogboks velger du hvor det skal kopieres til (husk å slå på valget "Eksporter alle undermapper").
Da har du iallfall en kopi av mailene dine som kan importeres i mange andre mail-programmer.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Må jeg 'formatere hd'?

Innleggav Burrell » man 20.07.2015 14:07

Hører ut som harddisken din er på vei til å gi seg. Det aller beste for deg er å sørge fra at du har full backup gjennom Time Machine mot Time Capsulen din - det er mye lettere å gjenopprette fra en "ekte" backup, snarere enn å manuelt kopiere mailer og filer.

Er det en flashdisk eller vanlig harddisk i maskinen din?

Lykke til,
B.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Må jeg 'formatere hd'?

Innleggav ezzard » man 20.07.2015 19:45

Hei igjen!
Takker for svar! Ja, det er jo den vanlige måten å eksportere mail på, men funker ikke her. Måtte overføre fil for fil (dra og slipp) fra mail og til ekstern hd, gikk for såvidt greit, har i alle fall de mailene jeg trenger nå. Har vanlig hd. Har ikke lyst il å begynne å bruke Time Capsul før jeg vet hvor og hva feilen er, det kan jo være et program som forårsaker dette - og da er jeg jo like langt når jeg gjenoppretter igjen. Tenker jeg går til formatering så får jeg se hvordan disken oppfører seg. Blir det samme historien da, ja vel, da blir det en ny HD.
Ha en fin kveld!
Mvh
ezzard

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Må jeg 'formatere hd'?

Innleggav Morse » tir 21.07.2015 2:19

Har du for sikkerhets skyld prøvd å slette PRAM og/eller en "reset" av SMC? En av de mange tingene SMC holder styr på er nettopp av/på-knappen. Se her: https://support.apple.com/no-no/HT201295

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]