Hva er "SUID-filen"?

Diskusjon rundt Apples iMac

Hva er "SUID-filen"?

Innleggav dakri » søn 26.07.2015 11:34

Min iMac 27" oppførte seg litt snålt her om dagen (etter siste iTunes-oppdatering??) så jeg kjørte hneholdsvis verifiser og reparer diskrettigheter i Diskverktøy (hvilket er slikt sånne grønnskollinger som meg tyr til når man ikke har andre options....) Og - blant flere små tilbakemeldinger, kom nedenstående melding (som den første) på "Reparer diskrettigheter":

Advarsel: SUID-filen «System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent» har blitt endret og vil ikke bli reparert.

Så hva er SUID-filen? Hvordan kan jeg utilsiktet ha "endret den"? Og hva betyr det for meg at den ikke vil bli reparert? Er det noe jeg kan/bør/må foreta meg?

Brukerens avatar
medlem i 143 måneder
 

Re: Hva er "SUID-filen"?

Innleggav lazyjacket » søn 26.07.2015 14:33

Ikke noe å bry seg som ref:
https://support.apple.com/no-no/HT203172
medlem i 132 måneder
 

Re: Hva er "SUID-filen"?

Innleggav Morse » søn 26.07.2015 15:22


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hva er "SUID-filen"?

Innleggav Superhai » søn 26.07.2015 16:27

dakri skrev:Så hva er SUID-filen?

SUID-filer er filer hvor "SUID-bit" (Set User-ID) i Unix-rettighetene er satt. Med den satt, så kan en bruker kjøre en fil som eieren av denne filen (som innebærer bl.a. med samme rettigheter som eieren). Det er på den måten OS X (og andre Unix-baserte operativsystem) er i stand til å la lokale vanlige brukere kjøre programmer som gjør endringer i systemfiler (f.eks. når du endrer passordet ditt).

Så til "reparer diskrettigheter". Jeg antar at om Diskverktøy ikke oppdateres, så vil den ikke være i synk med andre oppdateringer av programmer og andre filer som oppdateringer endrer. Dermed får du slike "advarsler". Jeg bruker nesten aldri "reparer rettigheter", men jeg er også konservativ med hva jeg installerer på maskinen. Diskverktøy er ikke noe sikkerhets eller antivirus/malware-program.

Om det betyr noe at den ikke er reparert? Så lenge du ikke installerer programmer du knapt vet hva er og som krever passordet ditt i hytt og pine, så ville jeg fint ignorert dette. Men SUID-filer er ofte eid av "root" og har høyeste tilganger, så om de er kompromittert er det svært alvorlig.

Oppsummert; du kan ignorere disse feilmeldingene.
Generell moralpreken; om du får spørsmål om passordet ditt og du ikke vet hvorfor, velg avbryt.
medlem i 131 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron