Hvordan programoppdatere Mac OS X 10.5.8?

Diskusjon rundt Apples iMac

Hvordan programoppdatere Mac OS X 10.5.8?

Innleggav BentediggerMAc » fre 21.08.2015 14:06

Har denne maskinen og den har vært super (imac stasjonær). Men nå får jeg ikke lastet ned nye nettlesere fordi programvaren er for gammel. Har vært hos kundeservice på El-Kjøp bl.annet og de sier det ikke lar seg gjøre å oppgradere denne maskinen. Jeg fikk ingen info om at dette ble et problem i 2008, da jeg kjøpte den hos en Apple-forhandler i Tønsberg.
Er det virkelig ikke mulig å oppgradere denne, sånn at man får lastet ned nye nettlesere, som gjør at man kommer inn på nettbank etc.? Synd, for denne maskinen har virkelig gjort jobben sin. Jeg kunne tenke meg å oppgradere film- og musikkprogrammer også.
Er det noen som har gode råd, og har erfaring med dette, så sier jeg takk for tips og råd.
medlem i 103 måneder
 

Re: Hvordan programoppdatere Mac OS X 10.5.8?

Innleggav Tarkus » fre 21.08.2015 14:54

En iMac - fra 2008 - som du forventet at selgeren (i 2008) skulle fortelle deg at i 2015 vil du ikke kunne opgradere den videre....? hmmmmm

Selvfølgelig kan du oppgradere den videre, det bare spørs hva du vil oppgradere, og det er faktisk en hel del variabler her. Og til syvende og sist blir det et spørsmål om hvor mye penger du vil bruke på å presse enda et par år ut av denne maskinen .

Operativsystemet er det som er mest kronglete for deg å oppdatere, du må installere OS 10.6 (som du kan få på DVD, koster ca 20 $). Deretter må du hente Maverics på Apple Store (gratis) og installere dette,. Det kan kjøre på iMac fra 2007 eller senere - såfremt du har minst 2 GB Ram og 8GM ledig plass på HDen. Kronglete og tungvindt, men mulig.

Nettlesere kan "oppdateres", evt. kan du skifte til en annen nettleser (Crome, Opera, Firefox), noe som av og til kan ses på som en "oppdatering".

Det høres merkelig ut at du ikke kan benytte nettbanken på denne maskinen. Det er nok riktig at du ikke kan benytte noen av de siste versjonene av noen programmer, men alt i alt burde den fungere helt fint enda. ( Nårtid sluttet den forresten å virke mot nettbank ? )

Derimot - når det gjelder film- og musikkprogrammer så vil en snart 8 år gammel maskin slite veldig. Det har skjedd utrolig mye på hardware-siden på disse årene. Du vil kanskje klare å presse 1 eller 2 år til ut av denne maskinen, men egentlig tror jeg du vil bli mere fornøyd med å kjøpe deg en ny iMac, forskjellen er enorm. Har du bare 2 GB ram vil jeg nok si at det knapt er verd å oppgradere dette, legg heller pengene i en ny iMac hvis du ikke har kjempegod peiling på system og maskin.

https://discussions.apple.com/thread/5534770

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Hvordan programoppdatere Mac OS X 10.5.8?

Innleggav BentediggerMAc » fre 21.08.2015 15:08

Tusen takk for god informasjon og svar! Nå ble det en del å tenke på. Vel, jeg har tenkt tanken om å skaffe meg en nyere Mac etter hvert. Dette fikk meg til å gå i tenkeboksen, ja :-) Jeg er ikke så god på det tekniske hva gjelder data, men forsøker å sette meg inn i ting.
Nå vet jeg mer, og da får jeg se hva det hele ender opp i. Takk igjen for utfyllende svar!
medlem i 103 måneder
 

Re: Hvordan programoppdatere Mac OS X 10.5.8?

Innleggav W3p » fre 21.08.2015 15:36

Jeg har en imac 20" (?) early 2008. Jeg har installert SSD (Crucial M4 256) og maskina er meget kjapp til enkle oppgaver som surfing etc.!!! Du kan fremdeles få mye mer ut av denne maskinen. Jeg har kjørt Yosemite i lang tid, siste par månedene har jeg kjørt El Capitan (neste generasjon OS) helt uten problemer. Det er bare tull dersom noen forteller deg at maskinen ikke kan oppdateres videre =)

Jeg har kun installert operativsystem etter å ha formatert hardisken, men jeg har også alltid fulgt med i oppdateringstimen. Jeg har altså aldri oppdatert fra et flere år gammelt os til nyeste. Er det altså ikke mulig å laste ned Yosemite direkte og installere dette på en USB, for så å formatere maskina og reinstallere fra USB-disken?

EDIT: Du har altså samme maskin som meg? Early 2008? Det finner du ut av ved å trykke epleikonet oppe i venstre hjørne av skjermen --> om denne maskinen.
medlem i 200 måneder
 

Re: Hvordan programoppdatere Mac OS X 10.5.8?

Innleggav BentediggerMAc » fre 21.08.2015 15:59

Jeg har nok begynt i feil ende iht. forsøk på oppgradering, muligens. Hver gang jeg prøvde å laste ned programvarer, så fikk jeg beskjed om at det ikke var mulig på Mac OS X 10.5.8. Det er en 2008-modell. Jeg er ingen "kløpper" på data, dessverre, men skal forsøke å sette meg grundigere inn i dette nå. Maskinen har aldri laga trøbbel for meg og den fungerer veldig bra ellers. Nå jobber jeg med å renske opp i den og overføre og sikkerhetskopiere alt over på en ekstern harddisk, før jeg gjør noe som helst. Når alt det er gjort, skal jeg prøve meg frem litt. Har fått mye info av dere nå, og det var svært nyttig for meg. Synd å kvitte seg med en maskin som ellers fungerer ok. Har tenkt å oppgradere i mer utstyr på sikt, og da får jeg følge bedre med iht. oppgraderinger og hva jeg bør passe på.
medlem i 103 måneder
 

Re: Hvordan programoppdatere Mac OS X 10.5.8?

Innleggav W3p » fre 21.08.2015 16:10

Min personlige anbefalning er at du gjør en manuell backup av ikke-dynamiske filer på egnet ekstern harddisk. Med dette mener jeg at du feks. kopierer Dokument-mappa manuelt over (dra-slipp) på ekstern hardisk. Det samme gjør du med Bilder-mappa, Musikk-mappa etc. På denne måten drar du ikke med deg rusk over til ny installasjon. Bokmerker, notater, kontakter etc. bør vel ligge i skyen (iCloud), dersom 10.5. har dette?

Deretter anbefaler jeg at du leser enten her, her eller her ift. hvordan du legger en Yosemite-installasjon på en usb-stick. Husk at USB-en må være minst 8 (?) GB. Det kan være litt knotete å installere Yosemite på usb-stikken. Jeg anbefaler deg å ha en mildt datakyndig person (les: tenåring eller lignende) tilgjengelig.

Yosemite får du enten lastet ned ved å søke på AppStore, eller ved å be en tenåring laste det ned for deg ( ;) ). Dersom jeg husker korrekt er jo Yosemite gratisk og dermed (etter hva jeg kan forstå) ikke ulovlig å laste ned via torrent feks.
medlem i 200 måneder
 

Re: Hvordan programoppdatere Mac OS X 10.5.8?

Innleggav BentediggerMAc » fre 21.08.2015 16:17

Takk for bruksanvisningen! Jo, trenger nok en som er mer datakyndig enn meg :-)
Skal forsøke å ordne med det :-)
Da tar jeg dette steg for steg, og så får jeg se hvordan det går. Jeg skal gi tilbakemelding her når jeg har fått dette til. Kanskje det er flere enn meg som lurer på det samme også.

Ok, da fortsetter jeg med å overflytte mappene. Det som er bra med dette, er at man får gjort en skikkelig opprydding i maskinen. Tusen takk for tips!
medlem i 103 måneder
 

Re: Hvordan programoppdatere Mac OS X 10.5.8?

Innleggav Morse » fre 21.08.2015 16:41

La meg få blande meg inn og nevne at hvis maskinen bare har 2 Gb RAM, blir det ikke noe videre morsomt uansett. Og selv Apple´s anbefalte 4 Gb (det ER mulig å få den opp i 6 Gb) blir lite i våre dager. Jeg er absolutt FOR å holde eldre maskiner gående så lenge som mulig, men jeg tror du heller skal tenke ny maskin, evt. en nyere brukt fra noen du stoler på...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hvordan programoppdatere Mac OS X 10.5.8?

Innleggav BentediggerMAc » fre 21.08.2015 16:53

Joda, jeg er klar over utfordringene jeg står overfor nå. Har nok for lite RAM, ja. Får se hva det hele ender opp i når jeg har fått renska opp og sikkerhetskopiert sakene mine.
Gjør sikkert ikke noe om jeg får en ekstra mac heller, som er av nyere dato. Har selvfølgelig vurdert det. Kjøpte en bærbar mac som bare er helt knall, så en brukt stasjonær og nyere modell, kan bli aktuelt på sikt.
medlem i 103 måneder
 

Re: Hvordan programoppdatere Mac OS X 10.5.8?

Innleggav W3p » fre 21.08.2015 17:16

Ny iMac er aldri å forakte (eller annen Apple maskin). Jeg har 4 GB ram og SSD i maskina, dersom bruket er Safari, Mail og Pages, er denne maskinen god nok foreløpig =) Da kan man enkelt vente enda ett år. Men smaken er som baken, jeg sier bare at man ikke _må_ oppgradere.
medlem i 200 måneder
 

Re: Hvordan programoppdatere Mac OS X 10.5.8?

Innleggav Morse » lør 22.08.2015 3:44

Du har så rett, W3p, der er ingen som _må_ noe som helst. Men vil en dra nytte av de nye systemene, f.eks. hvis man har flere Appleduppeditter som iPhone/iPad, og f.eks. vil at disse skal "snakke" med Macen osv, så – . En venn av meg har den nyeste og råeste IMac´en (han er musiker), men mobilen hans er en antikk Nokia, og arbåndsuret er en fornem Breitling fra femtitallet, og det er slik HAN vil ha det, takk! :-) :-) :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hvordan programoppdatere Mac OS X 10.5.8?

Innleggav W3p » lør 22.08.2015 16:23

Hehe, jeg tror nok vi er mer enig enn uenig, Morse =) Jeg har selv nyeste iMac, men en gammel iPad. Det er irriterende at jeg feks. ikke kan bruke Airdrop da dette ikke støttes av hardware på iPaden.

Ny idé til TS: Bruk _litt_ penger på å oppgradere den gamle iMacen din, samt. kjøp ny type iMac. Da har du to maskiner, en fullgod og en sykt bra!
medlem i 200 måneder
 

Re: Hvordan programoppdatere Mac OS X 10.5.8?

Innleggav BentediggerMAc » lør 22.08.2015 20:59

Takk for all support fradere alle sammen!! Dette er lærerikt. Holder på med mac,n :-)
medlem i 103 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron