Komplekst oppstartsproblem

Diskusjon rundt Apples iMac

Komplekst oppstartsproblem

Innleggav iRemote » fre 13.11.2015 23:27

Heisann

Har en iMac 2008 modell som i det siste har hatt litt problemer med harddisken.
Hva som har skjedd:
- Plutselig har den hatt mappe-ikonet med spørsmålstegn ved oppstart.
- Fryst ved nettlesing tilsynelatende tifleldig.
- Umulig å få til å boote, men no jeg til slutt fikk fikset ved å la den safe-boote i 10 minutter.

Her om dagen konket maskinen igjen, og lot seg ikke boote og loopet apple logoen med spinnende hjul. Nå har jeg forsøkt flere ting for å få den opp å kjøre igjen.

Hva jeg har prøvd:
- Resettet Pram/NVram
- Boote med ubs-disk partisjonert med GUID-partisjonskart, formatert som mac os x journalført med både Yosemite og Mavericks i måldisk modus.
- Boote fra to forskjellige Time-Machine backuper.
- Holde ned C eller D for å boote rett til disk eller cd.
- Byttet harddisk da jeg trodde at det kanskje var den gamle som hadde tatt dukken jf. mappe-ikon med spørsmålstegn.
- Boote fra Leopard installasjons CD.

Det som gjenstår:
- Boote i Target modus med bærbar mac som har firewire kobling.

Hva jeg får når jeg booter opp:
Alternativ 1:
- Apple logo med spinnende hjul i loop
- Holder ned alt og får opp både time machine disk og cd. Velger jeg TM disken så looper den, om jeg velger Leopard CDen så looper den litt før jeg får White Screen of Death - skjermen blir gradvis svart før jeg får notis om at jeg må slå av maskinen.

Har noen noe tips eller noe som kan hjelpe meg på vei eller innvendinger? Alt taes i mot med glede! :-)

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Komplekst oppstartsproblem

Innleggav koedd » lør 14.11.2015 2:45

Mappe med ?, er et tegn på at harddisken er i ferd med å svikte. Om du ikke allerede har kopi av HDD, må du forsøke å få tatt en kopi før du fortsetter feilsøkingen.
Min erfaring er at mappe med ? er et alvorlig varsel om at HDD kan feile eller har feilet.
Lykke til!
medlem i 105 måneder
 

Re: Komplekst oppstartsproblem

Innleggav Valotunk » lør 14.11.2015 3:48

Som nevnt over, tydelige signaler på at harddisk synger på siste vers. Har du ikke allerede kjøpt gravstein så er det på tide nå.

Få tatt sikkerhetskopi av nødvendige data så snart som mulig. Det bør egentlig være gjort for lenge siden. Harddisker feiler ofte plutselig og når du minst venter det.
medlem i 198 måneder
 

Re: Komplekst oppstartsproblem

Innleggav Superhai » lør 14.11.2015 5:31

Du skriver at du har byttet harddisk? Har du sjekket minne? Prøv diagnostikk https://support.apple.com/en-us/HT201257
medlem i 132 måneder
 

Re: Komplekst oppstartsproblem

Innleggav iRogern » lør 14.11.2015 7:39

Kjøp ny iMac :-D
medlem i 198 måneder
 

Re: Komplekst oppstartsproblem

Innleggav Morse » lør 14.11.2015 14:44

Skal vi komme noe videre her, må vi nesten få klarhet i om du har byttet disken eller ikke, og om du f.eks. har fulgt Valotunks råd ovenfor...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Komplekst oppstartsproblem

Innleggav iRemote » lør 14.11.2015 17:37

Hei igjen, takk for svar, og som Morse sier så må dere få vite om jeg har byttet harddisk.

Jeg har byttet harddisk og innholdet på disken spiller ingen rolle for min del da jeg har alt av backup og slikt både på dropbox og ekstern hd.

Byttet den gamle til en ny, og skrudd sammen macen.

Tusen takk for AHT-tipset Superhai, skal kjøre diagnostikk test når jeg kommer hjem igjen, melder da om status.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]