Oppstarts problem

Diskusjon rundt Apples iMac

Oppstarts problem

Innleggav frode.hansen79 » man 16.11.2015 18:33

Har en iMac 2013modell (slim modell) med El Capitan.

Dette er en maskin som nesten har stått på daglig siste året, kun restartet et fåtall ganger. Strømstyringen har vært satt til at den aldri skal i dvale. Har aldri vært noe problem.. Her for noen dager siden skrudde jeg på at den skal gå i dvale etter over 3timer inaktivitet. Maskinen har hatt store problemer med å våkne i fra dvalen, og noen ganger har jeg måtte restarte maskinen for at den skal virke.

Nå vil den derimot ikke fungere lengre... Dersom jeg restarter maskinen nå ser alt tilsynelatende ut til å fungere fint. Den starter opp og det kommer en advarsel om at "clean my mac" programmet ikke ble avsluttet skikkelig (dette programmet tror jeg ikke lengre fungerer da det var en piratversjon fra Yosemite). Men nå starter problemene, bare tidvis klarer jeg klikke vekk denne advarselen og ingen ting annet er mulig å gjøre.. Prøver jeg trykke på et program står det bare "kan ikke starte programmet".. Så begynner dette tidshjulet å spinne og da er vel løpet mer eller mindre kjørt.. Litt forskjellig til hva jeg får gjort før dette tidshjulet starter, men det starter oftest med en gang jeg prøver å gjøre noe (starte/avslutte program) etter oppstart.

Jeg har prøvd å restarte mac og holde inne command+r ved oppstart.. Kjørte en diagnose som var mulig da uten å finne feil.. Prøvde også å reinstallere El Capitan fra dette stedet.. Installasjonen gikk som normalt men resultatet er det samme.. I denne nødmodusen (boot modus eller hva det heter) fungerer alt helt normalt...

Jeg har ikke en backup jeg kan bruke...

Noen som har noe tips?
medlem i 171 måneder
 

Re: Oppstarts problem

Innleggav olavl » man 16.11.2015 20:02

Starte i sikker modus(https://support.apple.com/no-no/HT201262) og sjå om du kan fjerne "clean my mac"?


mvh,
Olav

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Oppstarts problem

Innleggav Peter Ross » man 16.11.2015 20:43

Hei
Jeg kjenner igjen disse problemene. Det som hjalp meg var å slå av maskinen, dra ut stikkontakten, vente et kvarter og slå den på igjen.
Alt ble resatt og nå funker maskinen uten problemer.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Oppstarts problem

Innleggav Morse » tir 17.11.2015 23:57

Dette Clean-my-Mac-sølet fjerner du med denne: http://freemacsoft.net/appcleaner/

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Oppstarts problem

Innleggav frode.hansen79 » tor 19.11.2015 23:18

Jeg fikk startet maskinen i "sikkerhetsmodus" ved å holde inne skift knappen.. men jeg får igrunn samme problemer her. Jeg har imidlertid klart (tror jeg) å slette Clean My Mac. Nesten så det hjalp litt, men ting er bunn og grunn det samme.

Når jeg restarter maskinen (i uansett modus) så ser alt normalt ut, men innen 1-2 minutt ser ting bare ut til å gå saktere og til slutt låse seg helt.. Jeg får på denne tiden kanskje startet/lukket mapper og noen program. Men så, innen et par minutt stopper alt. Jeg kan allikevel ofte bevege musen rundt, men det skjer ingenting om jeg klikker på noe. Noen ganger forsvinner topp menyen...
medlem i 171 måneder
 

Re: Oppstarts problem

Innleggav Morse » tor 19.11.2015 23:43


Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Oppstarts problem

Innleggav frode.hansen79 » fre 20.11.2015 16:52

Igår tok jeg ut kontakten og ventet 15minutt, før jeg satte i kontakten og slo på.. Så dersom dette er å "nullstille SMC" så prøvde jeg det... Gjorde dessverre ingen forskjell 0_o
medlem i 171 måneder
 

Re: Oppstarts problem

Innleggav frode.hansen79 » søn 22.11.2015 10:53

Etter å ha startet maskinen flere ganger, prøvd å gjøre alle disse stegene her flere ganger så har maskinen så smått fungert litt bedre hver gang... Jeg fikk til slutt slettet unna alle programmer jeg ikke bruker eller som er lenge siden jeg har brukt, feilsøkt litt, ryddet osv.. Jeg vet ikke helt hva som var årsaken til problemet, men uansett summen av alt gjør at den virker nå igjen..

Takk for all hjelp og tips :bitchin:
medlem i 171 måneder
 

Re: Oppstarts problem

Innleggav Grubasek » søn 22.11.2015 11:41

Når du nå har fått maskinen opp og gå igjen, burde du seriøst vurdere å sette opp en backup av maskinen. ;)

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Oppstarts problem

Innleggav frode.hansen79 » søn 22.11.2015 12:22

I know.. jeg har igrunn "alt" som er viktig i skylagring. Meeeen... :P kom jo på at jeg hadde noen gamle bilder som seff IKKE var lagt til i skyen. Det har jeg gjort nå :) Så er ikke lengre redd for å måtte slette hele maskinen.

Når det da er sagt.. Er time machine den beste løsningen til backup? Jeg hadde en slik disk, men den døde for to år siden, og syns de er så innmari dyre..
medlem i 171 måneder
 

Re: Oppstarts problem

Innleggav Grubasek » søn 22.11.2015 12:26

Nå vet jeg jo ikke hva du brukte sist til Time Machine, men jeg bruker en vanlig 2TB ekstern USB3.0 snurredisk som Time Machine-stasjon. Det fungerer utmerket og det er jo heller ikke så kostbart. :-)

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Oppstarts problem

Innleggav frode.hansen79 » søn 22.11.2015 14:34

Beklager, jeg mente at jeg hadde en TimeCapsule fra apple som trådløst tar backup.. hater jo ledninger, så det var perfekt..
medlem i 171 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron