Hjelp store problemer med iMac

Diskusjon rundt Apples iMac

Hjelp store problemer med iMac

Innleggav Sol79 » tor 03.12.2015 23:54

Min mac kjøpt 2010 har inntil nå fungert knirkefritt. Nå er det plutselig store problemer. Den henger seg og bruker enormt langt tid på å komme seg videre. Når jeg kobler ut nettverket blir det med ett mye bedre. Jeg har prøvd sikker oppstart uten at det hjalp. Når jeg åpner Safari nettleser flimrer skjermen Firefox ser ok ut. Jeg har brukt Time machine så skal ha en sikkerhetskopi. What to do!!!?

Inneholder Time Machine alt slik at Lightroom med alle bilder vil være intakt hvis jeg prøver å gjenopprette etter sikkerhetskopien?
medlem i 100 måneder
 

Re: Hjelp store problemer med iMac

Innleggav Morse » fre 04.12.2015 11:53

Hvilken versjon av MacOS X? Gjort noe spesielt før dette begynte? Sjekk om du har fått noe nytt i påloggingsobjekter.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hjelp store problemer med iMac

Innleggav Sol79 » fre 04.12.2015 21:31

Jeg har OS X 10.9.5 . Problemene startet visst da samboer logget seg på Pinterest...? Jeg har prøvd å reinnstallere etter siste Time machine backup, fungerte perfekt en liten stund med internett, så begynte den å bli tregere og tregere igjen

Takk for tips om påloggingsobjekter, skal sjekke dette nå.
medlem i 100 måneder
 

Re: Hjelp store problemer med iMac

Innleggav Morse » fre 04.12.2015 23:06

Mens du er i farta, gjør deg selv og samboer en tjeneste og last ned denne, og hold den oppdatert: https://www.malwarebytes.org/antimalware/mac/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hjelp store problemer med iMac

Innleggav Sol79 » lør 05.12.2015 0:51

Slettet de tre påloggingsobjektene som var oppført, var egentlig ikke veldig mistenksomme. Installert malware, scanningen fant ingenting.

Nå vil den ikke komme seg i gang i det hele tatt... Prøver å starte den i safe mode, kommer grå apple skjerm og tenke tegn og så slår den seg bare av.....

Hvordan arter defekt hovedkort seg?
medlem i 100 måneder
 

Re: Hjelp store problemer med iMac

Innleggav Rillto » søn 06.12.2015 10:56

Har du vanlig harddisk er den nok defekt.
Diskene til Apple er noe drit. Det er den vanligste feilen på Apple pcer.
medlem i 133 måneder
 

Re: Hjelp store problemer med iMac

Innleggav Morse » søn 06.12.2015 19:36

Og hvor har du så denne banebrytende og sensasjonelle oppdagelsen fra da, Rillto? :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hjelp store problemer med iMac

Innleggav piddien » man 07.12.2015 23:17

Antakelser om Apples angivelige dårlige disker er fullstendig uinteressant vil jeg tro .

Et spørsmålstegn under oppstart er et tegn på at macen ikke finner oppstartdisken.
Det kan komme om noe på disken er ødelagt.

Så mine venner hva slags råd har vi for ham da ?
Slik jeg forstår så har han sikkerhetskopi via timemachine .. om det virker.
medlem i 148 måneder
 

Re: Hjelp store problemer med iMac

Innleggav Sol79 » man 07.12.2015 23:25

Takk for alle råd og at deretok dere tid til å svare påinnlegget. Nå er den levert inn på eplehuset.... Bli spennende å se hvor mange lapper de vil ha for evt reparasjon, de antydet vel at harddisken kunne være ødelagt. Kanskje det heller mot en stor pakke under juletreet i år på ca 21,5 tommer eller kanskje 27 denne gang....
medlem i 100 måneder
 

Re: Hjelp store problemer med iMac

Innleggav Valotunk » man 07.12.2015 23:48

Rillto skrev:Har du vanlig harddisk er den nok defekt.
Diskene til Apple er noe drit. Det er den vanligste feilen på Apple pcer.


Apple bruker og har brukt akkurat de samme harddiskene som alle andre produsenter har gjort opp gjennom alle år. De seinere år stort sett Seagate og litt Western Digital.

Det var i en periode for noen år siden problemer med en batch fra en av Seagate sine diskserier som medførte litt trøbbel. Dette var ikke unikt for Apple.
medlem i 198 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron