Sus i lydsystemet med DAC og Firewire 400/800

Diskusjon rundt Apples iMac

Sus i lydsystemet med DAC og Firewire 400/800

Innleggav signar » man 21.12.2015 22:58

Jeg byttet nettopp fra iMac 2006 til iMac 2011, og koblet min DAC DuaFire til som jeg hadde med den gamle iMac-en. Forandringen er at jeg da måtte ha en FireWire-kabel 400 til 800. Nå er det sus i lyden, og når jeg beveger musen, høres det. Er det noen erfaring på dette. Veldig veldig irriterende med denne susen.... :-!
medlem i 232 måneder
 

Re: Sus i lydsystemet med DAC og Firewire 400/800

Innleggav Morse » tir 29.12.2015 21:10


Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Sus i lydsystemet med DAC og Firewire 400/800

Innleggav signar » ons 30.12.2015 0:24

Takk for tilbakemelding. Har sjekket Lyd og MIDI-oppsett, men ingen forandring. Det suser i høyttaler, og susen forsvinner når jeg kobler fra FireWire-kabelen. Lurer på om en annen DAC med USB-kobling vil forandre dette?
medlem i 232 måneder
 

Re: Sus i lydsystemet med DAC og Firewire 400/800

Innleggav T.B.Hansen » tor 31.12.2015 23:05

Det eneste absolutte botemiddelet er å bruke optisk ledning fra datamaskin til lydanlegg. Alle metallkabler kan overføre elektrisk støy, og forsøk på å unngå det på annen måte enn ved å isolere de to fra hverandre, kan lett bli en endeløs rekke med prøving og feiling.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Sus i lydsystemet med DAC og Firewire 400/800

Innleggav signar » fre 01.01.2016 18:52

Takk for svar! Vet ikke helt hvordan få til dette da jeg har en gammel Electrocompaniet ECI-2 forsterker, DuaFire DAC og iMac 2011-modell. Problemet oppstod da jeg fikk ny iMac. Den gamle var fra 2006. Men jeg er takknemlig for forslag til gode løsninger. Godt Nytt År!
medlem i 232 måneder
 

Re: Sus i lydsystemet med DAC og Firewire 400/800

Innleggav T.B.Hansen » fre 01.01.2016 20:20

Hvis du bare skal koble Mac'en til stereoanlegget for å spille musikk, og ikke trenger de avanserte funksjonene man får i et FireWire eller USB-«lydkort», kan du like godt erstatte DuaFire'en med en rimelig DAC med TOSlink-inngang (optisk); f.eks. fra Cypress, CYP, Lindy eller Gefen (de er stort sett identiske, selv om prisene varierer en god del med logo og salgskanal). Eventuelt bruke en AirPort Express og overføre lyden trådløst.

Betydningen av ekstern DAC er uansett overdrevet. Problemene som fantes i den digitale lydens barndom, og som fortsatt går igjen som diskusjonstema på mange hifi-fora, er forlengst overvunnet. En DAC utfører en rent matematisk konvertering av de digitale lydsignalene, og endrer ikke en tøddel på lyden. Selve DAC-brikken koster noen øre i masseproduksjon, forskjellene mellom ulike typer er rent teoretiske (langt utenfor det hørbare området), og den brikken som sitter i en AirPort Express eller iPhone, er like god som den som sitter i en «audiofil» DAC til mange tusen kroner.

Eventuelle forskjeller i lyd finnes på den analoge siden — og med mindre DACen er feilkonstruert eller bevisst laget for å «farge» lyden, er det bare snakk om forskjeller i det analoge utgangsnivået. Slike forskjeller kan oppfattes som forskjeller i lydkvalitet, fordi det menneskelige øret er mindre følsomt i ytterkantene av det hørbare tonespekteret, slik at en dempning av lydnivået oppfattes som at bass og diskant blir svakere — noe som imidlertid lett oppveies med volumkontrollen.

Nyere Mac'er har også høyst kapable DACer innebygget — så om man unngår elektrisk støy (som gjerne skyldes jordingsproblemer), er det faktisk like bra å bruke en vanlig lydkabel fra Mac'en til musikkanlegget, som å bruke en DAC med metallkabel.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Sus i lydsystemet med DAC og Firewire 400/800

Innleggav signar » lør 02.01.2016 16:29

Takk til deg T.B. Jeg har nå koblet hodetelefonutgang (iMac) til TUNER-inngang på forsterker, og LINE-utgang (iMac) til REC-inngang på forsterker(ECI-2). Da er det mulig å spille fra kassettspiller/CD-spiller/platespiller til opptak på iMac (AudioHijackPro). Dette fungerer helt utmerket. Tusen takk for hjelpen. Har nå en DuaFire ESi til overs.
medlem i 232 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]