iMac - ødelagt intern harddisk

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac - ødelagt intern harddisk

Innleggav ZuperMac » ons 06.01.2016 13:10

Hei... jeg har en tilnærmet maxed out iMac 2013, med en 3 TB Fusion harddisk...
Disken sluttet å fungere, er ødelagt. Har forsøkt å formatere den men ikke en gang det går(får error melding midt i prosessen).

Jeg er ikke flink med hardware, så jeg kommer ikke til å åpne opp iMacen selv. Regner da med at eneste alternativ er å ta iMacen til Apple og la dem bytte disk?

iMacen er selvfølgelig helt ubrukelig uten interne harddisken... bør ikke en iMac til vel over 20.000 kroner fungere i mer en par år? Må jeg betale dyre dommer for ny fusion disk, eller er dette noe som Apple bør fikse for meg gratis?

Håper noen kan hjelpe meg med svar her...
medlem i 215 måneder
 

Re: iMac - ødelagt intern harddisk

Innleggav Valotunk » ons 06.01.2016 13:22

Dette høres ut som en reklamasjonssak så jeg vil anbefale deg å kontakte Apple eller Eplehuset og fremlegge krav om reklamasjon. Du har 5 års reklamasjonsrett på iMacen din i henhold til Lov om forbrukerkjøp. Forutsetter da at du har kjøpt maskinen privat som forbruker.

En iMac til over 20.000,- skal selvfølgelig fungere i mer enn et par år, men nå er det slik at harddisker fremdeles er den mest ømfintlige komponenten i en datamaskin. De kan feile plutselig og uventet etter selv kort tid, eller de kan i andre tilfeller vare tilnærmet evig.

Harddiskene er forøvrig heller ikke produsert av Apple.
medlem i 198 måneder
 

Re: iMac - ødelagt intern harddisk

Innleggav ZuperMac » ons 06.01.2016 13:29

Tusen takk Valotunk, det var akkurat det jeg lurte på...
medlem i 215 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]