Alarm eller signal ved oppstart

Diskusjon rundt Apples iMac

Alarm eller signal ved oppstart

Innleggav Goby » man 11.01.2016 22:04

Hei

Jeg har en iMac 20 tommer kjøpt i 2008, denne har fungert plettfritt til vårt formål helt siden da, men har blitt merkbart tregere det siste året.
Jeg har derfor gjort en reinstallasjon, kjørt diskverktøy og Onyx en rekke ganger og ryddet bort gammelt rask på harddisken. Maskinen har blitt noe bedre, men ikke hva jeg kan betrakte å være tilbake til hva den presterte før.
Jeg kjøpte derfor i dag en minnebrikke på 4 GB på Eplehuset etter deres råd og tips, men oppdaget etter å ha demontert de to 1 GB brikkene som satt i maskinen at den nye ikke passet fysisk.
Dermed ble det å sette tilbake de to gamle på hver seg 1 GB.
Da oppstod følgende:
Etter å ha koblet til strøm og slått på maskinen kommer det et alarmsignal, omtrent som et opptattsignal på telefon, men med en litt dypere tone. Det skjer intet på skjermen, den er svart, og til slutt må jeg trekke ut kontakten da det ikke stopper ved å trykke inn Power, eller holde denne inne over lengre tid.
Tenkte først jeg ikke hadde fått montert de gamle brikkene tilbake helt på plass, men har sjekket uten at det hjelper, alarmen kommer så snart det er Power på maskinen.

Noen som har noe inputs på dette?
medlem i 180 måneder
 

Re: Alarm eller signal ved oppstart

Innleggav piddien » man 11.01.2016 22:19

Et råtips er at minnebrikkene ikke sitter skikkelig på plass. Slå av maskinen. Åpne ta ut minnebrikkene og sett dem inn på nytt. Se at de finner plassen sin.
medlem i 149 måneder
 

Re: Alarm eller signal ved oppstart

Innleggav Goby » man 11.01.2016 22:42

Jeg burde ha skrevet i første innlegg at jeg har forsøkt tre ganger med å ta ut brikkene og sette dem på plass igjen. Kjenner at de klikker på plass.
medlem i 180 måneder
 

Re: Alarm eller signal ved oppstart

Innleggav Morse » tir 12.01.2016 3:08

Hold inne tastene cmd+alt+p+r samtidig når du starter opp. Hold dem inne til du hører startlyden for tredje gang, så slipper du dem.

Den minnebrikken du nevner, som ikke passet fysisk – fortell mer om den.

Please report back.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Alarm eller signal ved oppstart

Innleggav Goby » tir 12.01.2016 13:17

Takk for tips, skal forsøke dette i kveld.

Jeg har ikke minnebrikken foran meg, så ingen data om specs bortsett fra at den er 4 GB og i følge Eplehuset skulle settes inn på en av de to plasser hvor det pr i dag sitter 1 GB brikker.
Siden maskinen kun kan håndtere opptil 4 GB fikk jeg beskjed om å sette denne i en av de to plassene, og la den andre stå tom.

Problemet er at det er et spor/åpning i selve kontakten som er fysisk på annen plass enn på de opprinnelige brikkene, og da passer åpenbart ikke den nye i.
Dette så jeg selvfølgelig først etter å ha tatt ut de to gamle. :rolls eyes:
medlem i 180 måneder
 

Re: Alarm eller signal ved oppstart

Innleggav Morse » tir 12.01.2016 14:54

Da har Eplehuset rett og slett solgt deg feil brikke. Gå f.eks. hit og skriv inn maskinens serienummer, så ser du hva maskinen kan "ta": http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Alarm eller signal ved oppstart

Innleggav Goby » lør 16.01.2016 19:02

https://www.komplett.no/product/772761/ ... mm-for-mac

Det er helt rett Morse.

Kjøpte fra Komplett, og disse har bidratt til at iMacen fungerer bedre enn før.
medlem i 180 måneder
 

Re: Alarm eller signal ved oppstart

Innleggav Morse » lør 16.01.2016 21:27

Hvis dette er en iMac 8.1/Modell A1224 (sjekk i Systemrapport/Om denne maskinen) kan den faktisk klare 6 Gb RAM (4+2), selv om Apples regler sier 4 (2+2). Du skal isåfall ha én stk. 4 Gb 200-pin PC2-6400 (800MHz) DDR2 SO-DIMM som du setter inn i stedet for en ene av de to på 2 Gb. Tingen her er at denne typen er ganske så dyr: http://uk.crucial.com/gbr/en/ct51264ac800, mao omkring en tusing,
og vanskelig å finne på bruktmarkedet, så det er ikke sikkert du finner bryet verd. Det ER jo tross alt en snart åtte år gammel maskin.

Tenkestoff rundt saken her: https://discussions.apple.com/thread/6781175?tstart=0

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]