iMac for video animasjon

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac for video animasjon

Innleggav bzzlink » fre 20.05.2016 13:10

Skal spec'e en maskin for en på jobben (reklamebyrå). Som driver videoredigering og animasjon
Adobe Premier og After Effects er det han jobber i.

Hvilken imac konfigurasjon bør vi gå for? Tenker mest på skjermkort og disk, er SSD bedre enn fusion, hvilket skjermkort bør vi gå for.

Budsjett er en faktor her, (ellers kunne jeg jo bare makset alt)
medlem i 193 måneder
 

Re: iMac for video animasjon

Innleggav strukt » fre 20.05.2016 14:33

En ren SSD vil alltid være bedre enn fusion hastighetsmessig da en fusion drive er en 128GB SSD + 7200rpm HDD. (OS ligger alltid på SSD dog)

Vanskelig å si hva du trenger. Kjøp det beste du kan innenfor det budsjettet du har? Kanskje en rask thunderbolt SSD / harddisk er tingen og heller billigere intern lagring?

Man må jo regne på det.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: iMac for video animasjon

Innleggav bzzlink » fre 20.05.2016 22:24

Joa tenkte å kjøpe det best jeg kan innen budsjettet.

Men skal jeg da gå for en i7 og det dårligste skjermkortet, eller en i5 med det beste?

Mulig dette er et spørsmål til Anandtech, men kunne jo henne det er noen her inne som vet
medlem i 193 måneder
 

Re: iMac for video animasjon

Innleggav Johnny Gleden » fre 20.05.2016 23:07

Hei
Når det gjelder redigering i dag så er skjermkortet alfa og omega da programvaren bruker veldig mye GPU for å gjøre jobben....altså beste skjermkort.
Men glem heller ikke en god CPU, mye hukommelse og en rask SSD som Boot disk og et raskt raid med god plass ( + backup ) som lagring
medlem i 120 måneder
 

Re: iMac for video animasjon

Innleggav appeltje » lør 21.05.2016 12:00

Svaret er: Ja takk - begge deler ;)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: iMac for video animasjon

Innleggav munken » søn 22.05.2016 10:56

Drister meg til å svare litt her - det er tydeligvis litt forvirring.

Raskest mulig prosessor for for rendering. After Effects og video er også RAM sultne - så mye RAM som mulig innenfor budsjett.

Stor nok ledig plass igjen på SSD til å ha arbeidsfilene (Cache-filene) på (256 burde holde så lenge man er ryddig) - ville anbefalt å ikke lagre noe annet enn programmer på intern disk og heller ha et eksternt RAID for lagring av (alle andre) filer (USB3 holder i min erfaring - rimeligere enn Thunderbolt - selv om teoretisk hastighet er høyere.).

Siden ADOBE ikke støtter hardwarerendering CUDA med AMD skjermkort - er IKKE største skjermkort nødvendig (men Intel-graphics anbefales ikke)- RAM og prosessorhastighet er det som teller for ADOBE. (Kan komme, men ikke gjort det på de årene jeg har holdt på.)

(Tror derimot Apple's egne videoprogrammer FinalCut og iMovie benytter HW-rendering så om man bruker de programmene.)
medlem i 226 måneder
 

Re: iMac for video animasjon

Innleggav bzzlink » søn 22.05.2016 13:21

Tusen takk for informativt svar munken!

Jeg lurer på om det blir 256 SSD, i5 CPU og middels skjermkort. Ram makses, det koster ikke så mye, siden det kan kjøpes utenom apple.
medlem i 193 måneder
 

Re: iMac for video animasjon

Innleggav Johnny Gleden » søn 22.05.2016 13:33

Hei

Det som er det fine her på Mac1 er at det hele tiden må komme noen og forvirre enda mer.
medlem i 120 måneder
 

Re: iMac for video animasjon

Innleggav munken » søn 22.05.2016 16:35

Ville nok også anbefalt 27". AfterEffects har mange menyer og paneler - og mest mulig skjermplass (bredde) til selve tidslinjen er erfaringsmessig greit å ha… (Litt usikker på hvordan dette med størrelser på paneler fungerer med Retina da jeg selv ikke har noen retinamaskiner. (Liker ikke å ikke kunne bytte RAM og disker etter behov, så jeg holder på mine gamle).

Ellers er det bare budsjettet som stopper - men jeg vil si prioriteringsrekkefølgen er RAM, SSD, prosessor og så skjermkort til slutt om man må velge.

…bare for å forvirre mer.
medlem i 226 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron