iMac krasjer

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac krasjer

Innleggav pegu » tir 16.08.2016 13:41

Jeg har en iMac 27, late 2009 modell. Maskinen har 12 Gb Ram fordelt på 4x2 og 2x2. Skjermkort er ATI Radeon HD 4850.

OS X El Capitan 10.11.6

Maskinen har oppført seg uproblematisk i alle år uten å måtte reinstallere OS eller andre program. Kun vanlige oppdateringsprosedyrer har vært fulgt.
I går var det imidlertid umulig å få startet maskinen. ”Åpningsindikatoren” ladet ca ¾. Deretter slo maskinen seg av og restartet. Det samme gjentok seg på nytt og på nytt. Forsøkte de fleste triks i boka. Trakk ut stikkontakten ventet en stund og plugget inn. Startet på nytt etter 5 sek. Det hjalp ingenting.

Alt periferutstyr var frakoblet maskinen.

Jeg mistenkte både RAM-brikker, harddisk og skjermkort, men maskinen lot seg starte i sikker modus.

Her er programmene ganske responsive selv om mye ikke fungerer eller blir lastet. Regner med at dette er som det skal være.

Nettet fungerer helt greit. Nettleser er responsiv som normalt.

Mange systemfunksjoner går imidlertid sakte. Åpnes like tregt og omtrent på samme måte som en nettside på 80-tallet. Linje for linje. Photo Booth (kamera) virker, men bildet bare flasher. (Årsak sikker modus?)

Programmer er imidlertid ganske raske. Photoshop, Word, Lightroom ++ er åpne samtidig uten problem.

Aktivitetsmonitor viser at ca 7 GB RAM av 12 er aktiv. Uten noen problemer.

Jeg har derfor vanskelig for å skjønne at Ram eller skjermkort er defekt, eller harddisk.

Da gjenstår drivere. Jeg greier bare ikke å forstå hva som plutselig har gått feil. Ingen nye programmer er installert eller oppdatert de siste dagene.

Er det noen tips jeg kan forsøke for å finne ut hvilke program, drivere eller andre ting som evnt. skaper problemer?

Takknemlig for alle råd og tips.
medlem i 190 måneder
 

Re: iMac krasjer

Innleggav Morse » tir 16.08.2016 14:43

Min første tanke: Har denne maskinen noengang vært åpnet og blåst ren for støv? Uansett hvor rent og pent man holder det i heimen, vil du nok finne mye rart inne i en såpass "moden" maskin. Hverken kjølevifter eller thermosensorer trives i selskap med hybelkaniner.

Hvoran du åpner og undersøker finner du her: https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel_27%22_EMC_2390

Bare ta det med ro, det er slett ikke så vanskelig som det kan se ut, og du finner fort ut hvor enkelt det er å komme til med en trykkluftboks. NB! Ligg unna støvsugeren – fare for statisk elektrisitet!

Ellers noen tanker her: https://www.ifixit.com/Answers/View/218 ... on+startup

Fortell oss hva du finner ut!

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: iMac krasjer

Innleggav pegu » tir 16.08.2016 21:11

Takk for svar og gode råd. Jeg innrømmer glatt at det ikke har vært mye støvblåsing i denne maskinen. Har spesielt vegret meg for å skulle åpne opp for å få støv mellom glassplate og skjerm. Det rare er at i sikker modus kan jeg åpne et titalls programmer som sluker ramen i i maskinen - uten at noe krasjer. Det går omtrent like raskt å svitsje mellom programmene som ellers. Ulempen er selvfølgelig at det ikke virker i normal modus. Men, hvorfor krasjer ikke maskinen hvis et er støv som er problemet? Temp og viftehastighet er som normalt iflg. iStat pro. Kan det allikevel være en eller annen defekt driver? Det er litt fristende å resette systemet noen dager tilbake hvor alt virket. Innspill?
medlem i 190 måneder
 

Re: iMac krasjer

Innleggav Morse » tir 16.08.2016 23:42

Definivt et god forslag å resette systemet til da alt funket.

Men med hensyn til angsten for støv, så skaff deg en mikrofiberklut egnet for glass/speil fra nærmeste handlesenter.

Mange brukere er naturlig nok engstelige for denne operasjonen, men med et par enkle sugekopper går det hele utrolig glatt:

https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel_27%22_EMC_2390

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: iMac krasjer

Innleggav mariustidemann » ons 17.08.2016 14:54

Dersom maskinen ikke går varm og viftene står og går som en twin-otter på vei til mo i rana, så er vel ikke støv suspect #1. Jeg støtter din konklusjon om at dette kan peke på drivere, i og med at maskinen går vesentlig bedre i safe-mode. La derfor støvteorien hvile litt til. Før du går så drastisk til verks at du begynner å slette ting i blinde, anbefaler jeg at du tar turen innom konsollen (Console) og finner frem diagnostikkrapportene. Der kan du se litt på meldingene under fanene jeg har merket i det vedlagte bildet. Dette kan gi deg en indikasjon på hvor du bør begynne feilsøkingen.
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: iMac krasjer

Innleggav pegu » ons 17.08.2016 22:47

Takk for bra input. Jeg skal sjekke opp loggene du refererer til og se hva kan finne/forstå. (takk for PM også) Jeg har backup i alle retninger så en resetting til status noen dager før krasj bør være noenlunde risikofritt. Forsøker det som førstevalg.
Jeg ser hva jeg finner og rapporterer..
medlem i 190 måneder
 

Re: iMac krasjer

Innleggav Morse » fre 19.08.2016 15:32

Uansett en god idé med litt støvtørking :-)

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: iMac krasjer

Innleggav Bjeff » lør 20.08.2016 13:50

Hei,

Min iMac krasjet veldig ofte når jeg installerte Office pakken.

Satt opp maskinen på nytt, uten Office. Alt funker helt fint.
(Bare et tips)
medlem i 92 måneder
 

Re: iMac krasjer

Innleggav pegu » lør 20.08.2016 14:21

Takk for gode svar, hjelp og innspill. jeg er helt enig i at "støvtørking" er en god ide og dette er noe som skal gjøres litt senere. Jeg greide bare ikke å se sammenhengen mellom støv og krasj så lenge den oppførte seg relativt normalt i sikker modus. Jeg tok mot til meg for et par dager siden og resatte maskinen ved hjelp av Time machine til et tidspunkt alt fungerte. Mye ble sjekket før jeg kopierte tilbake og jeg fjernet drivere for program som viste seg ikke å være kompatible med El Capitan. Etter dette har alt virket som normalt. Nå krysser jeg fingrene for at suksessen fortsetter. God helg!
medlem i 190 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]