SSD kontra Fusion drive

Diskusjon rundt Apples iMac

SSD kontra Fusion drive

Innleggav jonmo » ons 14.09.2016 10:35

Vil gjerne ha noen erfaringer og synspunkter på hva som er best å velge for en ny iMac: Ren SSD eller Fusion Drive. Selv tror jeg at dersom ikke lagringsbehovet er enormt, vil ren SSD være best. Har en mistanke om at HD-delen i Fusion-systemet er treg (5400 rpm.) Stemmer det?
medlem i 90 måneder
 

Re: SSD kontra Fusion drive

Innleggav Johnny Gleden » tor 15.09.2016 9:18

Hei

Korrekt tenkt
medlem i 119 måneder
 

Re: SSD kontra Fusion drive

Innleggav Ttiger » tor 15.09.2016 9:37

Hvis du trenger mye laringsplass kjøp fusion, hvis ikke kjøp SSD.
SSD er raskest.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: SSD kontra Fusion drive

Innleggav Morse » tor 15.09.2016 11:30

Har testet begge deler, og, ja, SSD ER raskere, men ble ikke akkurat svimeslått av forskjellen. Og sannelig trengs det en ekstra eksterndisk hvis man går for en SSD, som som kjent heller ikke bør fylles opp til mer enn 80 %. Ville bestemt gått for en fusion drive selv. Men det blir din avgjørelse...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: SSD kontra Fusion drive

Innleggav strukt » tor 15.09.2016 15:34

En fusion drive vil alltid fylle opp SSDen først. I tillegg vil alltid macOS ligge på SSDen. Dette vil aldri bli flyttet til snurredisken.

Utover det er det en slags "intelligens" i macOS som avgjør om filene dine vil ligge på SSD delen av fusion driven eller HD delen. Dette er noe som skjer automatisk og som ikke er mulig å overstyre. Så vidt jeg vet.

Til vanlig bruk, vil du nok legge merke til at det er SSD hastighet på systemet hvis du velger fusion drive.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: SSD kontra Fusion drive

Innleggav teknoguiden » tor 15.09.2016 18:13

SSD er ytelsesmessig best, så hvis pris i forhold til mengde lagringsplass ikke er en viktig faktor for deg ville jeg valgt det. Men jeg tenker valget også kommer litt an på hva du i hovedsak tenker å bruke maskinen til?

Personlig valgte jeg en 2TB fusion drive som jeg er godt fornøyd med, for meg var det en grei kombinasjonen av pris, ytelse og lagringsplass til mitt bruk.

Om du vurderer fusion så vær oppmerksom på at på 1tb fusion drive er det 24gb SSD, mens på 2tb og 3tb er SSD-delen 128 gb.
medlem i 142 måneder
 

Re: SSD kontra Fusion drive

Innleggav Morse » fre 16.09.2016 3:23

Tenkte det kunne være greit å understreke viktigheten av å ta et grundig og veloverveid valg, siden å åpne de nyeste maskinene for å mekke på ting (som kan mekkes på) ikke akkurat er noe man gjør i lunsjpausen, for å si det slik...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: SSD kontra Fusion drive

Innleggav ggt667 » tir 20.09.2016 9:32

Er fusion drive som en sshd? http://www.seagate.com/gb/en/solutions/ ... te-hybrid/

Dersom det er slik vil fusion drive funke gull i 80% av arbeidsstasjoner, men rævva i servere.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere