iMac 27" - Noen som utføre SSD oppgradering i Trondheim

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac 27" - Noen som utføre SSD oppgradering i Trondheim

Innleggav aarthy » man 19.09.2016 15:01

Hei !

Har en iMac 27" Late 2012. Den er opprinnelig konfigurert med 3TB SATA disk, så jeg tror ikke det er mulig å legge inn SSD som ekstra, så mest sannsynlig må bytte ut SATA disken med SSD.

Har aldri gjort det før og ser veldig komplisert og tidskrevende ut. Håper det er noen i Trondheim som har gjort det før og kan ta et lite oppdrag :)
medlem i 232 måneder
 

Re: iMac 27" - Noen som utføre SSD oppgradering i Trondheim

Innleggav Jarik » man 19.09.2016 19:38

Hei,

jeg har også en iMac 27" (2011) og har sett på muligheten til å bytte disken med en SSD.
Eplehuset skulle ha 1800,- for arbeid og deler, ikke inkludert disk. Litt stivt men er jo definitivt en mulighet.

Jeg spurte også om det var mulig å ha både originaldisken og ny SSD samtidig. Dette sa de var mulig men stred mot noen retningslinjer fra Apple som de ikke kunne bryte.

Ellers så er det jo mulig å gjøre det selv, OWC tror jeg det er som selger slike kit med alt utstyret man trenger. Og på Youtube er det jo skikkelige instruksjonsvideoer.

Har du bestemt deg for hvilken SSD du vil gå for? Samsung 850 EVO er den jeg heller mot.

J.
medlem i 195 måneder
 

Re: iMac 27" - Noen som utføre SSD oppgradering i Trondheim

Innleggav aarthy » man 19.09.2016 23:16

Hei !
Takk for svaret. Jeg undersøkte med eplehuset i trondheim. De skulle ha
3199 for arbeid + disk på 250GB
2200 for bare arbeid

Det er Samsung EVO 850 jeg har sett på jeg også. Den er TRIM støtte og faktisk 3års garanti.

Jeg har gjort det selv på en MacBook, men videoen og ifixit viser jo hvor tidskrevende og komplisert det er.

Siden prisene er så drøye vurderer jeg følgende:
Samsung EVO 850 500GB + en god SSD ekstern kabinett med USB 3.0 eller thunderbolt utgang og prøve den på iMacen. Kan kjøre noe BlackMagic Benchmark program for å se ytelsen. Kommer neppe opptil 540mbps.

Update:
Var i kontakt med et firma som heter bitfix i Trondheim. De gjør denne jobben for 1100,- .Du må da sørge for å kjøpe ssdisk selv.
medlem i 232 måneder
 

Re: iMac 27" - Noen som utføre SSD oppgradering i Trondheim

Innleggav lazyjacket » tir 20.09.2016 20:51

For 1100kr er det vel bare å kjøre på? Så kjøper du et kaninett til snurredisken du får ut fra macen, så har du 3TB ekstern lagring. Da holder det jo fint med USB 3.0 som grensesnitt.

500GB er jo et godt utgangspunkt og ikke veldig skremmende i pris.
medlem i 133 måneder
 

Re: iMac 27" - Noen som utføre SSD oppgradering i Trondheim

Innleggav aarthy » tir 20.09.2016 21:51

Jepp, har bestilt disk og leverer inn til de ila. uken. De har erfaring med oppgraderinger på iMac så det skulle gå veldig fint :)

Ellers, det med ekstern kabinett. Vurderer noe RAID.
Erfaring med noen av modellene?
medlem i 232 måneder
 



Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]