oppgradere mid 2011 iMac eller kjøpe ny

Diskusjon rundt Apples iMac

oppgradere mid 2011 iMac eller kjøpe ny

Innleggav helge fra nord » søn 30.10.2016 14:28

Hei!

Jeg har en imac fra mid 2011 (imac12,1) og er og har vært veldig fornøyd med denne.

Den har:
Intel i5, 4 kjernes prosessor, 2,5Ghz
nivå 2-buffer: 256 kb
nivå 3 buffer: 6 mb
RAM: 12GB
AMD Radeon HD 6750 M ( med 512 mb)

Den er treg i oppstart og henger seg av og til. Vi bruker den kun til lightroom, surfing og office. En ny imac 21,5 tommer(ikke retina som jeg ikke trenger...) ligger på samme prossesorhastighet (1,6-2,8 Ghz, med turboboost opp til 3,3 GHz). Ser heller ikke andre store forskjeller. Vil det være et bedre alternativ å bytte ut optisk drive med 1 TB SSD fra OWC i nåværende maskin enn å kjøpe ny.

Takknemlig for råd eller innspill!
medlem i 150 måneder
 

Re: oppgradere mid 2011 iMac eller kjøpe ny

Innleggav Morse » tir 01.11.2016 11:37

Dette er i utgangspunktet fortsatt en heftig maskin – selv om Apple sier 16 Gb RAM er max, klarer den faktisk hele 32 Gb med de rette brikkene. Og akkurat denne operasjonen er jo enkel!

Dette er fortsatt en av de maskinene man kan skru i selv: https://www.ifixit.com/Device/iMac_Inte ... 2_EMC_2428

Dual harddrive er en litt komplisert operasjon, men med riktig verktøy, god tid/konsentrasjon/arbeidsro/godt arbeidsbord/stødig hånd/attention to detail/kone-eller-samboer-sendt-på-kino-eller-i-dameforening og katt/hund under kontroll er det faktisk slett ikke så vanskelig som det kan høres ut.
https://www.ifixit.com/Guide/Installing ... e+Kit/6434

Det enkleste er selvsagt å bare erstatte originaldisken (som jo statistisk nærmer seg pensjonsalderen) med en SSD, du vil oppleve en fantastisk forbedring i ytelse, dramatisk mye bedre enn bare å guffe på med mer RAM:
https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel ... ement/5954

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: oppgradere mid 2011 iMac eller kjøpe ny

Innleggav helge fra nord » tir 01.11.2016 21:26

Hei

Takk for godt svar!

I følge instruksjonene du linket til så det vesentlig enklere ut å bytte ut eksisterende harddrive med en SSD, enn å plugge til en til slik at en slipper å løsne "motherboard" eller hva det nå heter. Kan jeg bare kjøpe 1TB SSD på OWC også vil dette fungere? Om det er behov for ytterligere plass vil jeg enkelt kunne få dette via thunderbolt eller USB. Vil det være forbundet med "risiko" at eneste bootable harddisk i macen er byttet ut med en uorginal SSD??? Om jeg ikke skal kjøpe av OWC, hvilke spesifikasjoner trenger en slik harddisk å evt. inneha?

Jeg har selv lagt inn ekstra ram og dette var relativt enkelt. På aktivitetsmonitor nå er fysisk minne 12 GB, minne i bruk 4,7 GB og Bufrede filer 7 GB. Vil en økning i RAM øke ytelsen ytterligere?
medlem i 150 måneder
 

Re: oppgradere mid 2011 iMac eller kjøpe ny

Innleggav Morse » ons 02.11.2016 21:38

Du kan bare sette inn en SSD som startdisk i stedet for den gamle snurredisken, SSD´er er gode som gull rent driftssikkerhetsmessig. Hvilken disk du velger må nesten lommeboka di og behovene dine bestemme,og du vil trenge en adapter for at den skal passe. Har selv satt inn både OWC og Crucial og Samsung-disker uten problemer (rett og slett fordi eierne hadde kjøpt dem inn selv og bedt meg montere dem), alle har oppført seg slik de skal til eiernes fryd og glede. Mere RAM vil ikke gjøre maskinen særlig raskere i seg selv, men tillater deg å kjøre programmer raskere – eksempelvis store Photoshop-filer/flmredigering i Final Cut Pro eller Adobe Premiere/msuikkprosjekter i Logic Pro/denslags ting. Og naturligvis vil du kunne kjøre flere programmer samtidig uten heft, så yes, anbefaler bestemt å hoppe opp til 16 Gb. (Du kan som nevnt kjøre hot-rod-kjør opp til 32 Gb!)

Ved valg av diskstørrelse, husk at den gode, gamle regel om rundt 20 % ledig plass også gjelder SSD´er. Og hvis noen snakker om defragmentering av SSD´er, lukk ørene og gå et annet sted... :-)

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]