Innlogging.

Diskusjon rundt Apples iMac

Innlogging.

Innleggav ezzard » tir 15.11.2016 21:45

Hei!
Etter at jeg oppgraderte til Sierra har det blitt en del forandringer som irriterer meg.
Jeg har en del sider hvor jeg er medlem, bl.a. denne, når jeg går ut - uten å logge meg av, må jeg uansett logge meg inn igjen. Finnes det en innstilling slik at jeg slipper dette tullet??
Dette gjelder som sagt alt, fra aviser til bl.a. denne siden.
Mvh
Ezzard

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Innlogging.

Innleggav Morse » ons 16.11.2016 0:10

Hvilke sider er det snakk om?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Innlogging.

Innleggav Grubasek » ons 16.11.2016 15:35

Du kan kanskje også fortelle hvilken nettleser det er snakk om? :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Innlogging.

Innleggav Morse » tor 17.11.2016 22:00

.. og f.eks. om netteleseren du bruker har installerte add-ons/extensions, og om du har prøvd andre nettelesere?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Innlogging.

Innleggav ezzard » fre 18.11.2016 15:49

Hei Morse og Grubasek!
Takker for rask respons og beklager at min er sen, men har vært borte noen dager. Av en eller annen grunn ser alt ut til å være ok igjen. Mulig en oppdatering har fixet dette. Det galdt alle sidene jeg abonnerer på, to aviser, foto.no, denne og en fire fem til.
Jeg bruker Safari. En annen ting er at mac'en ikke finner en ekstern hd, seagate 2tb. Min
Air port time capsule var også utkoplet, men den gikk det greit å kople til igjen, men hvordan jeg skal få koplet til seagate'n har jeg ikke funnet ut.
Mvh
Ezzard

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Innlogging.

Innleggav Morse » fre 18.11.2016 21:47

Har Seagate´en virket før? Finner du den med Diskverktøy? Er den riktig formattert? Har du prøvd med en annen kabel?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Innlogging.

Innleggav ezzard » lør 19.11.2016 13:28

Ja, Seagate'en har virket før, dette skjedde også etter installering av Sierra. Både kabel og Seagate er ganske så ny, 3-4 mnd. Den tar jeg alltid med når jeg reiser. Har også kontinuerlig
kopiering på Time Capsul, men den står hjemme og fungerer også som ruter.. Og i dag oppdaget jo enda en ting, skulle scanne et dokument, men det var ingen forbindelse mellom Mac og Scanner. Fikk stadig beskjed om at jeg måtte sjekke kabelen. Prøvde alle usb portene, men med samme resultat. Skal avinstallere alt og så laste ned programvaren på nytt og se om det hjelper. Syns det ble mye tull etter at jeg lastet ned Sierra, hadde jeg vist dette hadde jeg nok beholdt yosemite, var svært fornøyd med det.
Mvh
Ezzard

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Innlogging.

Innleggav Grubasek » lør 19.11.2016 13:45


Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Innlogging.

Innleggav ezzard » lør 19.11.2016 23:45

Hei igjen.
Søkte etter Segate på maskinen og fikk opp Paragon NTFS. Der er det også et program for installering og som kan 'kjøres' på Sierra. Hva er dette, etter å ha googlet en del finner jeg ikke ut at dette har noe med Seagate å gjøre - eller har det det???
Mvh
Ezzard

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Innlogging.

Innleggav Valotunk » lør 19.11.2016 23:57

Paragon NTFS er et program for å kunne lese og skrive Windows formatterte (NTFS) harddisker i OS X/MacOS.

Var den eksterne Seagate harddisken din formattert for Mac eller var den i Windows format?

Repeterer Morse her, finner du den i Diskverktøy? Og i såfall, hvilket filsystem har den?
medlem i 198 måneder
 

Re: Innlogging.

Innleggav ezzard » søn 20.11.2016 1:16

Den var formatert for Mac. Skal sjekke i diskverktøy nå.
Mvh
Ezzard
Ja, jeg fant den der, men finner ikke ut hvordan jeg skal få den 'fram' igjen slik at jeg kan få tatt sikkerhets kopier. Virker også som den er full, hele feltet er blått. Men det skal da visselig være minst 1tb ledig enda.
ds.
Har kikket litt rundt og fant denne artikkelen på Foto.no Er det flere her som har opplevd problemer med Seagate eksterne harddisker?
Sitat:
Jeg har ikke lyst til å være negativt, og ikke har jeg lyst til å skremme deg, men jeg har meget dårlig erfaring med Seagate eksterne harddisker. Jeg har nå total 9 stk eksterne harddisker (3 i huset, 3 i safe og 3 lagret utenfor huset) begge fra årene 2012 og 2013), fra så langt tilbake som 2012 og brukes som back-up og kopi av min Portfolio. Jeg mener å huske at det var spesielt 3TB disken som var noe "labil"...

- Av de 9 harddiskene er det 2 som er "døde" og begge er av merke Seagate, mens de resterende 7 av merke WD (Western Digital) fremdeles er fullt brukbare. Jeg kjøper ALDRI mer Seagate etter dette.

Sjekk denne: http://core0.staticworld.net/images/art ... 1-orig.jpg

- Seagate har hatt en periode på ca 2 år (trur jeg å minnes) med en del produksjonsfeil, som resulterte i en mengde skriverier på nettet og en del Lawsuites i USA. Sitat: “In terms of raw percentages, approximately 32 percent of the [Seagate] Drives deployed in 2012 failed by early 2015,” the lawsuit says. “…

- Hvis du Googler "SEAGATE TECHNOLOGY LAWSUIT" så får du opp 38.500 hits!
Bl.a. dette: http://www.pcworld.com/article/3028981/ ... rates.html
og
http://www.extremetech.com/extreme/2222 ... lure-rates

Det er en site spesielt som samler informasjon om Seagate-disker som har crashed, hvor jeg har meldt fra om min erfaring og alle data (serienummer, etc. etc.) om diskene.
http://www.hbsslaw.com/cases/seagate

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Innlogging.

Innleggav ezzard » man 21.11.2016 15:48

Angående Seagate.
Tok med disken til Elkjøp i dag og de kikket på den. De hadde en IMAC 27' stående inne på serviceavd. der' (maken til min) men heller ikke denne responderte på Seagate'en da de koplet den til. Så tok vi den inn på salgsavd. og koplet den opp mot en Mac Book pro, og der kom den opp. Har en Mac book pro hjemme, bruker den når jeg er ute å reise ellers hviler den i skapet - og tenkte ikke på den overhodet. Men hjemme igjen koplet jeg den til og vips, der kom Seagate'en fram. Elkjøp kunne ikke gi noen forklaring, og jeg tar ingen sjangser og kopierer over til skrivebordet og så lastes det inn på icloud etter hvert. Ingen flere harddisker her i gården. Vel dette til orientering. Er det noen av dere som har en forklaring på dette? Prøvde den på alle usb-portene.
Mvh
ezzard

Brukerens avatar
medlem i 126 måneder
 

Re: Innlogging.

Innleggav Morse » tir 22.11.2016 0:29

I sånne tilfeller griper jeg alltid til denne: http://www.micromat.com/products/techtool-pro

Dyre greier, men kan bl.a. avsløre "bad blocks". Finner du noen slike, er det klarsignal om å reklamere på/bytte ut disken snarest...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere