El Capitan fryser - men musa virker

Diskusjon rundt Apples iMac

El Capitan fryser - men musa virker

Innleggav makken12 » lør 07.01.2017 21:54

Etter at jeg oppgraderte min iMac til El Capitan, har den begynt å oppføre seg rart. Alt fryser, unntatt musa. Men jeg får ikke gjort noe med musa, selv om jeg får flyttet pila. Det kan gå 10 sekunder, så er alt som normalt. Men bare for en stund. Søkte på nettet og flere opplever det samme, men det gjelder kun El Capitan. Ingen har en løsning, det eneste som virker (en stund) er en hard restart. Men så er det snart tilbake til problemet. Har ikke lyst til å oppgradere til Sierra ennå. Noen som har synspunkter på problemet?
medlem i 135 måneder
 

Re: El Capitan fryser - men musa virker

Innleggav kajac2 » søn 08.01.2017 1:22

Hvor mye minne har du? Jeg opplever lignende problemer med El Capitan på jobben med 4 gb minne. Min oppfatning er at ElCapitan krever hvertfall 8 for å fungere optimalt.

Det høres i hvertfall ut som for meg at det har med for lite minne å gjøre.
medlem i 197 måneder
 

Re: El Capitan fryser - men musa virker

Innleggav makken12 » søn 08.01.2017 1:50

32 gb minne.
10.11.6 imac Retina sent 2014
https://www.jamf.com/jamf-nation/discus ... an-10-11-6
medlem i 135 måneder
 

Re: El Capitan fryser - men musa virker

Innleggav kajac2 » søn 08.01.2017 16:24

Da er det i hvertfall ikke minnet. Utifra linken du har lagt ved, er det nok bare å smøre seg med tålmodighet til Apple får fikset det. Ser ikke ut som det er mulig å avinstallere oppdateringer.
medlem i 197 måneder
 

Re: El Capitan fryser - men musa virker

Innleggav Morse » man 09.01.2017 2:19


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: El Capitan fryser - men musa virker

Innleggav makken12 » man 09.01.2017 12:52

Apple skal vel ha oss til å oppgradere til Sierra og bryr seg ikke med å fikse problemet i El Capitan? Spørs hvor lenge man klarer å holde ut med dette problemet.

Jeg gjorde som du sa Morse i morges (SMC), og så langt ser det lovende ut! Ingen problemer ennå, krysser fingrene!
medlem i 135 måneder
 

Re: El Capitan fryser - men musa virker

Innleggav Morse » tir 10.01.2017 6:52

SMC reset kan ofte fikse de merkeligste ting. Vær snill å holde oss oppdatert om hvordan det går. :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: El Capitan fryser - men musa virker

Innleggav makken12 » søn 15.01.2017 12:11

Hei, "freden" varte i nøyaktig seks døgn, men så oppsto problemet igjen nå. Men når jeg skulle inn på denne siden bare sekunder etter problemet, så poppet det opp en melding øverst i nettleseren om at "En nettside kan skape problemer, hva vil du gjøre?" Men den forsvant så fort at jeg ikke rakk å trykke noen steder, så vet ikke helt om det har med dette problemet å gjøre.
medlem i 135 måneder
 

Re: El Capitan fryser - men musa virker

Innleggav Morse » søn 15.01.2017 17:06

"En nettside kan skape problemer, hva vil du gjøre?"

Hvilken nettleser bruker du? Og har du kontroll på hvilke add-ons/extensions/utvidelser du bruker, enten det er Safari eller Firefox eller Chrome eller annet?

Tilbake til hovedproblemet: Foreslår at du først og fremst kjører en hardwaretest, først den enkle, og hvis ikke denne finner noe, deretter den grundige og ganske så tidkrevende sorten: https://github.com/upekkha/AppleHardwareTest

Hvis denne også er negativ (eller positiv, om du vil), ville jeg sannelig vurdert en erase + clean install, etter å ha sjekket og dobbeltsjekket at du har backup av alt hva du har kjært. Beklager, dette er alt jeg har å komme opp med på en søndag eftermiddag efter en rikelig dose stekt and m/påfølgende nedsatt tenkeevne...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: El Capitan fryser - men musa virker

Innleggav makken12 » søn 22.01.2017 21:56

Bruker mest Firefox, men har også Safari og Chrome. Trur vel ikke jeg har en eneste extension som jeg vet om.
Kan du forklare hva en hardwaretest er?
Takk for tilbakemelding!
medlem i 135 måneder
 

Re: El Capitan fryser - men musa virker

Innleggav Morse » man 23.01.2017 1:14

Beklager, var litt upresis der, overså at det er en 2014-maskin. Slik gjør du: https://support.apple.com/no-no/HT202731

Keep us posted...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: El Capitan fryser - men musa virker

Innleggav makken12 » søn 29.01.2017 17:23

Da har jeg gjort en oppgradering som ifølge Jamf-forumet skal virke, så nå har det ikke vært noe tull etter det siden jeg innstallerte den for 7 dager siden. Det var en tilleggsoppdatering for sikkerhetsoppdatering 2016-003 for OS X El Capitan, som rettet en kjernefeil som kunne føre til av macen innimellom ikke reagerte :-)
medlem i 135 måneder
 

Re: El Capitan fryser - men musa virker

Innleggav Morse » man 30.01.2017 21:40

Så nå er alt fryd + gammen? =-O

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: El Capitan fryser - men musa virker

Innleggav makken12 » tir 14.02.2017 11:45

Bare fryd og gammen ja, ingen problemer siden tilleggsoppdateringen :-)
medlem i 135 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]