Avinstallere Parallels/Windows

Diskusjon rundt Apples iMac

Avinstallere Parallels/Windows

Innleggav Svenno49 » søn 08.01.2017 16:28

Nå trenger jeg noen gode råd.

Jeg har en iMac 21.5 midt 2010 med 12 GB minne og 1 TB SATA-disk. Den er det "bare" 153 GB ledig på. Jeg driver mye med musikk, film og bilder, men jeg har 314 GB med "annet" på harddisken. For noen år siden installerte jeg Parallels Desktop og Windows7 samt noen windowsprogrammer. Nå har jeg ikke bruk for dette lenger, da alt jeg trenger av programmer finnes i MAC versjon. Jeg har Lion OS X 10.9.5. Jeg greier ikke å finne ut hvor mye plass Paralells desktop og windows tar på harddisken.

Så til spørsmålene:
1: Hvordan kan jeg finne ut hvor mye plass Parallels og Windos tar?

2:Hvordan vil den beste og riktige måten og avinstallere Windows og windowsprogrammer og Parallels desktop være, og hvilken rekkefølge bør jeg gjøre dette i?

3: Er det noen vits i å oppgradere til nyere OS X versjoner? Hva oppnår jeg med det?

Takknemlig for tips og råd.

Sven
medlem i 160 måneder
 

Re: Avinstallere Parallels/Windows

Innleggav Grubasek » søn 08.01.2017 17:24

1. Søk etter en mappe som heter Parallels. Inni den ligger det én fil som heter Windows......et-eller-annet. Den kan du trygt slette. Da er HELE Windows-installasjonen borte.

2. Parallels avinstalleres ved å dra programikonet i Programmer-mappa til søpperkassen og deretter tømme denne.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Avinstallere Parallels/Windows

Innleggav Svenno49 » man 09.01.2017 10:41

Takk skal du ha. Da ble jeg kvitt det.

Sven
medlem i 160 måneder
 

Re: Avinstallere Parallels/Windows

Innleggav Morse » tir 10.01.2017 6:56

Ahem. Bare å dra et program til søpla og tømme den kvitter seg ikke alltid med diverse "tilbehør" som gjerne ligger rundt omkring i diverse kriker og obskure kroker. Mange applikasjoner (Adobe sine, f.eks) har gjerne en dedikert avinstallerer som gør en grundigere jobb. Også Parallels har sin egen. I alle tilfeller, her er en glimrende gratissak som rydder opp i det aller meste:

http://freemacsoft.net/appcleaner/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Avinstallere Parallels/Windows

Innleggav Grubasek » tir 10.01.2017 11:53

@Morse:
Du har helt rett. Glemte Appcleaner (bruker den jo selv). :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Avinstallere Parallels/Windows

Innleggav Morse » tir 10.01.2017 21:43

Der er mange betal-alternativer til AppCleaner, har prøvd de aller fleste, men ikke funnet at noen av dem virker bedre. Har for øvrig investert svimlende US $ 6.00 i Find Any File (try it – you´ll like it!!!): http://apps.tempel.org/FindAnyFile/ og har stundom brukt det til å finne eventuelt smårusk som AppCleaner ikke får med seg, men det er sjelden den finner noe av betydning. Find Any File var forresten gratis i mange år, så når utvikleren omsider fant ut at han rett og slett gjerne ville ha en femtilapp for strevet, hadde jeg på ingen måte vanskeligheter med å åpne lommeboka. Les mer på linken ovenfor...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron