iMac tidlig 2008 utdatert?

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac tidlig 2008 utdatert?

Innleggav nyttformeg » tir 31.01.2017 12:39

Har en iMac tidlig 2008 modell, alt begynner å gå veldig tregt. Laaaang opplastingstid.
Kjørt og kjører diskverktøy, ingen feil vises
Aktivitetsmonitor viser hukommelse i bruk rundt 1,70 GB, Buffer varierer 270 MB>
Ser at RAM er et behov.
Vil oppgradering av RAM i mitt tilfelle fungere?
Er denne maskinen satt opp til å øke RAM størrelsen?
Startdisk MacIntosh HD (har også eksterne HDD)
Oppgradering kun bortkastede penger?
Ny det smarteste?
Mitt bruk: Musikk, redigering innspilling fra instrument, videoredigering, surf nettet, dokumenter, bilder
Hva anbefales?

Min iMac:
OS X Yosemite
Versjon 10.10.5
iMac (20 tommer tidlig 2008)
Prosessor 2,66 GHz intel core 2 Duo
Bufferhastighet 1,07 GHz
Hukommelse 2 GB 800 MHz DDR SDRAM
Startdisk MacIntosh HD
Grafikk ATI Radeon HD 2600 Pro 256 MB
medlem i 214 måneder
 

Re: iMac tidlig 2008 utdatert?

Innleggav omselberg » tir 31.01.2017 18:29

Jeg har selv en iMac tidlig 20068 som fungerer utmerket til lettere bruk med 4 GB RAM.

Maksimal RAM er
— iflg. Apple 4 GB (2 x 2 GB 800 MHz DDR SDRAM);
— iflg. OWC (https://eshop.macsales.com/shop/memory/ ... o_PC2-6400) 6GB (1 x 2 x 2 GB 800 MHz DDR SDRAM, 1 x 4 GB 800 MHz DDR SDRAM)
medlem i 182 måneder
 

Re: iMac tidlig 2008 utdatert?

Innleggav nyttformeg » tir 31.01.2017 20:14

omselberg » tir 31.01.2017 17:29
Jeg har selv en iMac tidlig 20068 som fungerer utmerket til lettere bruk med 4 GB RAM.

Maksimal RAM er
— iflg. Apple 4 GB (2 x 2 GB 800 MHz DDR SDRAM);
— iflg. OWC (https://eshop.macsales.com/shop/memory/ ... o_PC2-6400) 6GB (1 x 2 x 2 GB 800 MHz DDR SDRAM, 1 x 4 GB 800 MHz DDR SDRAM)

Takk for svaret omselberg. :-)
Vil 4-6 GB RAM være tilstrekkelig, dersom en vil være med på oppdateringer til nye OS?
Du skriver at den du har fungerer til lettere bruk med 4 GB RAM.
Hva legger du i "til lettere bruk", dokumenter, surfing?
medlem i 214 måneder
 

Re: iMac tidlig 2008 utdatert?

Innleggav Morse » tir 31.01.2017 21:41

Selv om Apple sier at 4 Gb er maks, kan du få den opp i 6 Gb, hvis du kan finne en 4 Gb 200-pin PC2-6400 (800MHz) DDR2 SO-DIMM. Disse er ikke lett tilgjengelige, og ganske dyre å kjøpe nye, men jeg har hatt hell med meg på bruktmarkedet. Faktisk ganske mange avdankede PC-laptop´er, oppgitt av legene, som har en sånn en. Var heldig og kom over en slik liten rakker, og puttet den i en maskin tilsvarende din – og den fønka!

Happy hunting!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: iMac tidlig 2008 utdatert?

Innleggav omselberg » ons 01.02.2017 12:09

Vil 4-6 GB RAM være tilstrekkelig, dersom en vil være med på oppdateringer til nye OS?
Du skriver at den du har fungerer til lettere bruk med 4 GB RAM.
Hva legger du i "til lettere bruk", dokumenter, surfing?


OS er El Capitan (det er det også på to nyere Mac'er jeg har). Den brukes mest til dokumenter, e-post, surfing o.l., men kan for så vidt kjøre alle de programmene jeg bruker på en iMac medio 2011, med 12 GB RAM, selv om det ikke går like raskt. Mens maskinen fra 2011 kan kompilere 1.500 sider ordbokstekst kodet med TeX på ca. 15 sekunder, trenger nok Mac'en fra 2008 over dobbelt så lang tid.
medlem i 182 måneder
 

Re: iMac tidlig 2008 utdatert?

Innleggav nyttformeg » ons 01.02.2017 12:15

Tusen takk for svar Morse og omselberg
Velger nok å gå for en ny iMac og bruker den gamle til lettere håndteringer :-)

mvh
nyttformeg
medlem i 214 måneder
 

Re: iMac tidlig 2008 utdatert?

Innleggav Morse » ons 01.02.2017 16:08

Selv om du "bare" hadde oppgradert fra 2 Gb til 4 Gb, ville det vært en kraftig forbedring. Helt nye: https://www.komplett.no/product/772761/ ... sodimm-mac
Men det burde ikke være vanskelig å finne brukte brikker, der er mange som har byttet ut sine originale 2 + 2. Se etter 200-pin PC2-6400 (800MHz) DDR2 SO-DIMM på f.eks. finn.no

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: iMac tidlig 2008 utdatert?

Innleggav Morse » tor 02.02.2017 23:31


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: iMac tidlig 2008 utdatert?

Innleggav BjornE » lør 04.02.2017 11:45

Er litt i stuss over disse Macene som begynner å bli trege. Svaret er alltid mere ram, raskere disk etc.

Det er jo totalt feil!

En Mac blir ikke bare tregere og tregere - det er en grunn! Ofte er det dropbokser som går i bakgrunnen, iTunes help etc. det vil si en rekke programmer som går i bakgrunnen og gjør ymse mer elle mindre nyttige ting.

Derfor er det riktige svaret: Rens opp.

Har to MacBook Air 2009 omtrent som egentlig skulle dumpes. Før de ble dumpet sjekket jeg imidlertid bakgrunnsaktivitetene og etter tredve minutters aktiv sletting var maskinen som ny! Husk også at dersom maskinen din lar deg installere nytt OS og lignende er det fordi det går, men ikke dersom maskinen er stapp full av dill og dall i bakgrunnen.

Mengden RAM er også nokså uinteressant dersom du greier å begrense deg til å kjøre kun ett eller to programmer samtidig.

Husk: Det er ingenting inne i en Mac som "blir tregere med tiden! Mac er ikke en loff som ligger på kjøkkenbenken og tørker inn. Maskinen er akkurat like rask som da den var ny!

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: iMac tidlig 2008 utdatert?

Innleggav BjornE » lør 04.02.2017 11:45

Er litt i stuss over disse Macene som begynner å bli trege. Svaret er alltid mere ram, raskere disk etc.

Det er jo totalt feil!

En Mac blir ikke bare tregere og tregere - det er en grunn! Ofte er det dropbokser som går i bakgrunnen, iTunes help etc. det vil si en rekke programmer som går i bakgrunnen og gjør ymse mer elle mindre nyttige ting.

Derfor er det riktige svaret: Rens opp.

Har to MacBook Air 2009 omtrent som egentlig skulle dumpes. Før de ble dumpet sjekket jeg imidlertid bakgrunnsaktivitetene og etter tredve minutters aktiv sletting var maskinen som ny! Husk også at dersom maskinen din lar deg installere nytt OS og lignende er det fordi det går, men ikke dersom maskinen er stapp full av dill og dall i bakgrunnen.

Mengden RAM er også nokså uinteressant dersom du greier å begrense deg til å kjøre kun ett eller to programmer samtidig.

Husk: Det er ingenting inne i en Mac som "blir tregere med tiden! Mac er ikke en loff som ligger på kjøkkenbenken og tørker inn. Maskinen er akkurat like rask som da den var ny!

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: iMac tidlig 2008 utdatert?

Innleggav Nikolay » lør 04.02.2017 13:06

Har en iMac 2007 (første aluminiumsvarianten) jeg fant i elektrosøpla utendørs i regnet. lot den tørke, startet opp fint men var veldig treg. harddisken holdt på å ryke, og den hadde 1gb ram. satte inn SSD og økte til 3gb ram, og den går som smurt med El Capitan. den er ikke så snappy, men den gjør det den skal som kontormaskin.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: iMac tidlig 2008 utdatert?

Innleggav Morse » lør 04.02.2017 21:01

BjornE, det er ikke "totalt feil" å oppgradere RAM. Alle Applemaskiner selges med et minimum av RAM for å gi brukeren en god brukeropplevelse, og det har alltid vært Apple´s policy å tilby ekstra RAM, enten ved kjøp, eller i etterkant (hvis mulig, avhengig av modell) til en solid pris. Siden Apple ikke lager egen RAM, men kjøper inn fra dem som produserer slike, er det helt comme-il-faut å kjøpe slike på egenhånd fra samme produsenter, og installere selv. Nye OS´er og nye applikasjoner krever mer RAM enn før, derfor virker det litt bakstreversk å underkjenne dette.
Men selvsagt, en grundig opprenskning i gamle programmer og støvsuging i krokene/sjekk av unyttige funksjoner og startobjekter vil som regel medføre store fordeler og fremskritt. Eksempelvis ved å holde tilskrekkelig ledig plass på hadisken, slik at operativsystemet gir tilskrekkelig alburom.
Og utskifting av originale snurredisker med en SSD, i den grad det er mulig, vil som regel gi en meget behagelig aha-opplevelse...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: iMac tidlig 2008 utdatert?

Innleggav T.B.Hansen » søn 05.02.2017 15:05

Mer RAM er aldri feil.

Raskere disk kan imidlertid være penger ut av vinduet. MAC OS bruker ledig diskplass til mellomlagring, og er avhengig av at det er nok av den. 20% ledig plass på startdisken er en god tommelfingerregel. Under 10% ledig diskplasse = problemer. Jeg har sett mange som bytter ut en stor harddisk med en mye mindre SSD. Da ender man opp med for lite ledig diskplass, og Mac'en blir treg. Det er heller ikke gitt at eldre Mac'er kan nyttiggjøre seg raskere disker; konstruksjonen av hovedkortet kan være flaskehalsen.

Å rydde unna gammel programvare kan også hjelpe mye. Mac OS er blitt stadig bedre til å sjalte ut utdatert programvare som skaper problemer — men det er sikkert en del igjen å gå på.

På den annen side vil det alltid være en fordel å finne den optimale OS-versjonen for den Mac'en man har (det er ikke nødvendigvis hverken det som ble levert med maskinen, eller det siste tilgjengelige), og de programversjonene som virker best med dette OS'et. Nye programversjoner er ofte for krevende for eldre maskinvare, selv om maskinen greier å kjøre nye versjoner, og de kan ha funksjoner som krever et nyere OS enn det maskinen er komfortabel med.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: iMac tidlig 2008 utdatert?

Innleggav Morse » man 06.02.2017 19:56

MEGET gode poenger, T.B.Hansen, ingen vits å å kaste bort penger på den raskeste og mest "hårete" disken hvis ikke hovedkortet kan dra nytte av det – disken vil sikkert passe, men ikke la seg utnytte til det fulle. Blir litt som å montere et elektronisk turbo injection kit i en gammel firesylindret rekkemotor – det VIL jo funke, men – .

SSD´er er også stadig vekk en god del dyrere enn konvensjonelle snurredisker når en regner kroner mot bytes. Og er man vant til en stor disk vil det svi på pungen å gå for en tilsvarende SSD. Mye kan spares ved å gå for den rimeligste SSD´en man kan finne, og kanskje revidere sine lagringsbehov en lille smule – mange drasser rundt på rent ut sagt meningsløse mengder film og bilder og musikk uten å ha et reelt behov for tilgang i det daglige; filer som heller med fordel kunne vært gitt tilholdssted på en ekstern disk, evt. i en av de mangfoldige "skyer".

Min erfaring er at å bytte den interne snurredisken i en eldre iMac med en ca. 500 Gb SSD, og supplere med en billig, ekstern USB-disk for lagring, har gitt mang en bruker en bedre dataopplevelse i heimen. Velger man en billigere ca. 250 Gb disk ved en slik anledning kan det også være en løsning, men da er det gjerne lurt å ha i bakhodet alt styret som unektelig følger med bytte av en intern disk i nevnte maskiner.

De fleste Macbook-brukere vil nok få en skikkelig aha-opplevelse ved å bytte sine snurredisker med en prismessig "sweet-spot 250 Gb-ish" SSD, og ta en smule til vettet angående å drasse rundt på unødige ting. Filmfolk og fotofolk og musikere vil gjerne heller gå for noe "500 Gb-ish" – det er min erfaring.

P.S. Angående din påminnelse, T.B.Hansen, om å sørge for nok ledig diskplass: VEL TALT! Hear, hear! Alt for mange som har blitt beruset av hastigheten i sin nyinstallerte SSD glemmer dette grunnleggende husrådet. Og skjødesløs oppfylling av en SSD til bristepunktet vil ha konsekvenser for levetiden, som kjent.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 



Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]