Oppgradere til ssd iMac (27-inch, Late 2012)

Diskusjon rundt Apples iMac

Oppgradere til ssd iMac (27-inch, Late 2012)

Innleggav baiaz » man 05.06.2017 10:36

Jeg skal oppgradere min iMac til SSD for å få litt mer guff. Bruker veldig mye adobe software og nå er denne maskinen litt i treigeste laget.

Hvor og hvordan kan jeg oppgradere.

1) skal jeg kjøpe disken selv og be et firma sette den inn
2) skal jeg la firmaet kjøpe disk og sette den inn
3) skal jeg gå på ifixit.com og kjøpe kit for å skifte disken selv?

Hva er best og lurest?

(bor i Oslo)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Oppgradere til ssd iMac (27-inch, Late 2012)

Innleggav lazyjacket » man 05.06.2017 21:03

Hvis du har den "tykke" modellen, kjøp disk og bytt selv.

Hvis du har den "tynne", kjøp disk selv og la et selskap nytte den for deg
medlem i 132 måneder
 

Re: Oppgradere til ssd iMac (27-inch, Late 2012)

Innleggav baiaz » man 05.06.2017 22:08

lazyjacket skrev:Hvis du har den "tykke" modellen, kjøp disk og bytt selv.

Hvis du har den "tynne", kjøp disk selv og la et selskap nytte den for deg


Den er ganske tynn... men om den er veldig tynn.... i forhold til hva de har i dag... vet jeg ikke.... vært lenge siden jeg var inne å så på de maskinene... :-)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Oppgradere til ssd iMac (27-inch, Late 2012)

Innleggav lazyjacket » tir 06.06.2017 12:09

Ser nå at du har jo skrevet late 2012, da er den tynn :)

Da ville jeg fått noen andre til å bytte. Sjekk priser hos eplehuset feks.
medlem i 132 måneder
 

Re: Oppgradere til ssd iMac (27-inch, Late 2012)

Innleggav Peter Ross » fre 09.06.2017 16:19

Et alternativ som ingen nevner her er å sette opp en ekstern SSD.
Jeg gjorde det med min 7 år gamle iMac 27. Ingen installasjonsproblemer og alt fungerer som det skal.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Oppgradere til ssd iMac (27-inch, Late 2012)

Innleggav tifure » ons 03.01.2018 1:15

Jeg må også bytte nå, fullt og harddisk problem på den jeg har. Strømleverandøren kjørte for mye strøm inn til huset her, og vips, disken skjærte seg. Får ikke slette noe, så det tok et halvt år og nå er den full. Tenker jeg vil bruke en ekstern som du nevnte over her. Men hvilken type kjøpte du? Hvordan finne man ut hvilken ekstern man kan ha? Hva trenger man? Liker god lagringsplass da. ... :bitchin:
medlem i 192 måneder
 

Re: Oppgradere til ssd iMac (27-inch, Late 2012)

Innleggav jaknudsen » ons 03.01.2018 22:06

tifure skrev:Strømleverandøren kjørte for mye strøm inn til huset her, og vips, disken skjærte seg. Får ikke slette noe, så det tok et halvt år og nå er den full.


Du fikk for mye strøm (?) inn i huset, og det eneste problemet dette medførte for Mac-en er at du ikke får slettet filer fra harddisken? Høres ikke veldig sannsynlig ut …

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Oppgradere til ssd iMac (27-inch, Late 2012)

Innleggav Grubasek » tor 04.01.2018 12:00

Hvis strømleverandøren har levert for høy spenning inn i huset, og ting går i stykker p.g.a. det, så er det vel en erstatningssak for strømleverandøren evt. hjemforsikringen.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Oppgradere til ssd iMac (27-inch, Late 2012)

Innleggav Helge Hafstad » tor 04.01.2018 21:37

Lynnedslag er også for mye strøm inn. Og det går på innboforsikring. Tvilsomt om det lønner seg ved harddiskbytte når egenandelen regnes vekk. Med mindre hele maskinen må anses som skadet. I min tid som servicetekniker så ble som regel sistnevnte konkludert ved skadetaksering.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Oppgradere til ssd iMac (27-inch, Late 2012)

Innleggav iRoger » tor 01.03.2018 21:38

Peter Ross skrev:Et alternativ som ingen nevner her er å sette opp en ekstern SSD.
Jeg gjorde det med min 7 år gamle iMac 27. Ingen installasjonsproblemer og alt fungerer som det skal.


Når du setter opp en ekstern SSD, setter man denne opp til å kjøre selve OSX´en? Jeg har samme behov som trådstarter, og vil at maskinen skal jobbe kjappere.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Oppgradere til ssd iMac (27-inch, Late 2012)

Innleggav Helge Hafstad » tor 01.03.2018 21:56

Man kan kjøre systemet fra ekstern disk, ja. Men de fleste eksterne disker er på USB3 og det vil bli tregere enn interndisken. Ev kan en en koble til via Thunderbolt med en disk som har slikt grensesnitt. Thunderbolt 1 er ca dobbelt så raskt, men dette blir vel uansett hvordan man gjør det en form for nødløsning.

iMacer fra 2012 og oppover har limt frontglass og defineres som vanskelige å oppgradere. Da kan alternativet være å se seg om etter noe på bruktmarkedet og ev oppgradere minne der det er mulig.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Oppgradere til ssd iMac (27-inch, Late 2012)

Innleggav iRoger » tor 08.03.2018 21:49

Men når vi snakker om å etterinstallere en SSD disk, vil man ikke kunne sette inn en "FusionDrive disk"? Eller få til den løsningen i ettertid på noe som helst måte?

Snakket med en Apple butikk som sa at eneste alternativet var da å kjøpe ny om man ville ha FusionDrive(..)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Oppgradere til ssd iMac (27-inch, Late 2012)

Innleggav Helge Hafstad » tor 08.03.2018 23:32

Fusion er når man formattterer en HDD og en SSD sammen til ett volum. Der finnes flere oppskrifter på nettet for dette, her er en av dem.

En del iMac og Mac mini har plass til en ekstra HDD eller SSD. I tillegg kan DVD-stasjon på en del maskiner - også bærbare - erstattes med en innsats for en ekstra disk. Sjekk ut fx iFixit om din modell har mulighet for dette. Men uansett så er det også en opsjon å bytte interndisken med en SSD. Dette er raskere enn Fusion. Men her er det ofte pris som bestemmer. Fusion gir langt rimeligere GB pr krone.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Oppgradere til ssd iMac (27-inch, Late 2012)

Innleggav iRoger » søn 11.03.2018 22:27

Takker igjen. Så en ren SSD er kjappere enn en FusionDrive? Makes sense..

Etter hva jeg kunne lese meg frem til på nett virker det ikke som om iMac 27 late 2012 har plass til en ekstra SSD i tillegg til dagens vanlig HD. Så da er alternativene..

Alt 1. Få Eplehuset til å erstatte dagens vanlige HD med en SSD. Pris ca 3500 inkl arbeid. Positivt: Hastighet og respons. Negativt: Lagringskapasitet på 500gb istedenfor dagens 1tb (pris ca 3500 inkl arbeid).

Alt 2. Ha SSD på en ekstern harddisk tilkoblet Thunderbolt, noe jeg ikke er helt begeistret for..

Er forresten FusionDrive dritbra?

Min iMac 27:
Late 2012
1tb HD
2,9GHz i5
8gb ram 1600MHz

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Oppgradere til ssd iMac (27-inch, Late 2012)

Innleggav iRoger » fre 22.06.2018 18:06

Nå blir det oppgradering med ny 1tb intern SSD disk, og påfyll med 2 ekstra 4gb ram brikker, ser frem til "ny" maskin"! Spesielt når designet fremdeles er akkurat like sexy som for 6 år siden, det skal jo egentlig godt gjøres .. :) Vurderte også å skifte de 2x4gb brikkene jeg har og gå for nye 4x8gb brikker, men er vel strengt tatt ikke behov for det..

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Neste

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]