Oppgradering av iMac 2011

Diskusjon rundt Apples iMac

Oppgradering av iMac 2011

Innleggav Undrende » søn 13.08.2017 20:59

Hei

Jeg har en iMac mid 2011 som har blitt veldig treig. Har tidligere brukt systemverktøy - noe som har hjulpet en stund, før det det evig spinnende hjulet har vendt tilbake. Nå hjelper ingenting. iMac'en er og forblir treig. Jeg har allerede 8 GB minne, så det er kanskje ikke nødvensig å oppgradere minnet? Har to ledige plasser.

Vurderer derimot å bytte ut flashdisken med SSD. Jeg har på ingen måte kunnskapen som kreves for å gjøre dette selv. Setter stor pris på om noen her i forumet kan anbefale et verksted i Oslo eller Akershus. Noen formening om hva det vil/bør koste?

Alle råd mottas med stor takk.
medlem i 153 måneder
 

Re: Oppgradering av iMac 2011

Innleggav RS58 » man 14.08.2017 20:16

Har du sjekket om du har Påloggingsobjekter (applikasjoner) som åpnes automatisk når du starter? (Systemvalg/Kontoer/Påloggingsobjekter).

Drasser iMacen rundt på overflødige fonter? (Ikke rør Systemfontene!).

For mye som kjører i bakgrunnen? Sjekk dette via Activity Monitor (Programmer/Verktøy).
medlem i 203 måneder
 

Re: Oppgradering av iMac 2011

Innleggav Undrende » tir 15.08.2017 16:20

Takk for svar.

Kun Finder åpnes automatisk når jeg skrur på mac'en.

Hvordan finner jeg ut om mac'en drasser rundt på overflødige fonter?

Tror ikke at for mye kjører i bakgrunnen. Bruker ingen tunge programmer - kun Mail, Kalender, Notater, Meldinger, Word, Excel, Adobe og Safari. Men Dropbox og Time Machine "durer og går" rett som det er. Mellom 70-85 % av CPU er inaktiv. (Er det CPU som viser hvor mye som kjører i bakgrunnen?)

Vil maskinen bli raskere dersom jeg bytter til SSD. Jeg er veldig nysgjerrig på hvor mye det vil koste å ordne dette hos verksted, f.eks. Eplehuset. Noen som har peiling?
medlem i 153 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere