Mid 2011 27! iMac HDD gjerrigknark spekulasjoner

Diskusjon rundt Apples iMac

Mid 2011 27! iMac HDD gjerrigknark spekulasjoner

Innleggav joarek » tor 21.06.2018 12:32

Heisann. Jeg byttet den døende disken på iMacen min for et halvt år siden mer eller mindre. Og etter det merket jeg dette vifteproblemet jeg da leste meg opp til i etterkant. Irritert i oppdagelsen at jeg da fant ut at jeg måtte skru opp maskinen nok en gang for å få det på stell, sluttet jeg mer eller mindre å bruke den og den blir brukt av datteren min annenhver helg.

Jeg har lest at man kan løse det med å kortslutte ledningene som går til temperatursensor eller kjøpte kit fra OWC, Ebay osv. Det jeg erstattet den game med var en 1TB WD Black
Kode: Merk alt
 WD Desktop Black 1TB 3.5"
SATA 6GB/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, Dual processor
Produktnr.: WD1003FZEX / Varenummer: 799877
https://www.komplett.no/product/799877/ ... ck-1tb-35# som jeg kjøpte etter jeg hadde søkt etter "kompatible" for mid 2011 iMac (tydligvis ikke søkt godt nok in hindsight) og ville ikke bruke mer penger en jeg måtte, så ingen SSD.

Nå, etter litt tid plager det meg fremdeles at viftene går amok og jeg vil løse det en gang for alle. Derfor i denne "ånd" med gjerrigknark i tittelen lurer jeg på andre tips og personlige erfaringer. Jeg vurderer å skru opp den gamle defekte disken og se om jeg kan bruke sensoren integrert på nytt.

Den orginale gamle defekte disken er en Seagate Barracuda 1TB. Og jeg tenker da alternativt til å kjøpe ferdige løsninger å bruke på nytt temperatur sensoren som sitter i denne og heller lage til en modifisert Sata kabel så jeg slipper bruk at viftekontroller og andre uoptimale løsninger.

Jeg ser det var en annen tråd om Barracuda disk men den var mer rettet mot kjøpte løsninger. Hører gjerne anbefalinger info eller andre erfaringer. Og om det blir til at jeg lager det selv fra gammel disk kan jeg ta litt bilder underveis så andre etter meg kan benytte samme løsning.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Mid 2011 27! iMac HDD gjerrigknark spekulasjoner

Innleggav Helge Hafstad » tor 21.06.2018 16:06

Denne Seagate hybrid-disken går i iMac 2010-11-modeller og har selv fått denne til å fungere med eksisterende sensorer.

Alternativet er sensorer fra OWC/andre som limes på diskoverflaten. Har noen slike liggende som du ev kan sende meg en PM om. Har ikke testet selv fordi jeg ikke har hatt bruk for dem foreløbig.

Siste løsning er software som kontrollerer viftene. Har installert dette hos en kunde som ikke merker noen forskjell i forhold til tidligere vifteaktivitet. Macs Fan Control er et av flere alternativer for dette.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Mid 2011 27! iMac HDD gjerrigknark spekulasjoner

Innleggav Morse » tor 21.06.2018 17:58

Anbefaler på det varmeste å prøve MacsFanControl. Bare bruk et par minutter på å sette deg inn i bruksanvisningen. Übrigens: På disse maskinene har jeg med stort hell byttet originaldisken med en 1- eller 2 Tb Seagate Firecuda (ikke Barracuda!), og rett og slett festet den eksisterende tempsensoren på den nye (for sikkerhets skyld med en ekstra bit Kapton tape).

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Mid 2011 27! iMac HDD gjerrigknark spekulasjoner

Innleggav joarek » tor 21.06.2018 18:44

Takker for svar. Og jeg glemte jo skrive at jeg har benyttet alt jeg fant av Viftestyring software og .kext men, nå har det seg slik at jeg ønsker å eliminere årsaken til problemet, og ikke symptomene. Jeg kommer til å bruke iMacen med flere oS(er) og nødig knote med dette for hver installation.

Jeg skal til å se på den gamle disken nå om det lar seg gjøre å flytte over sensoren, men det kan se ut som den er en del av kretskortet så jeg må studere litt om det er gjør bart innen rimelighetens grenser.

Morse
Hvordan så temperatursensoren ut på disken du tok den fra? Var det en løs enhet. Satt den på utsiden eller innsiden osv? :)

Helge
Jeg kjøper stort sett WD disker fordi jeg har hatt mest hell med dem mtp. stabilitet, også synes jeg det var en lite brukervennlig løsning fra apples side og generelt dårlig karma :p Men nå blir trolig dette den siste mekaniske disken jeg kjøper i mitt liv også da (forhåpentligvis).

Mye mulig jeg sender deg en PM ang. det du har liggende om det ikke løser seg med deler jeg har fra før.

Takker for svar så langt.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Mid 2011 27! iMac HDD gjerrigknark spekulasjoner

Innleggav Helge Hafstad » fre 22.06.2018 0:47

Nevnte Seagate både fordi dette er en hybrid mellom vanlig HDD og SSD og fordi det har stått en Seagate opprinnelig i maskinen. Det er da stor sannsynlighet for at de originale sensorene passer. Med WD har jeg både opplevd og hørt andre si at dette ikke passer, selv når de originale diskene har vært WD.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Mid 2011 27! iMac HDD gjerrigknark spekulasjoner

Innleggav Morse » fre 22.06.2018 20:33

Ang. Seagate: Det er bare Firecuda-serien som er hybriddisker, Barracuda-serien er "vanlige snurredisker". Stor forskjell i denne sammenheng. Vanlige snurredisker, WD inklusive, er nedtur...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere