iMac 27" late 2011

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac 27" late 2011

Innleggav desibabu » man 06.08.2018 12:39

Hei
Har en 27" iMac com er helt sort plutselig. Får den ikke på uansett hva jeg gjør, har prøvd alt jeg kunne uten å åpne den men finner ikke ut av feilen her.
Ingen reaksjon hva hen jeg gjør. Har prøvd med flere forskjellige strøm kabler og flyttet den snart i hele huset for å være sikker på at stikkontakten ikke har ryket.

Noen forslag?
Er ikke så veldig handig med å åpne en Mac men må jeg så må jeg tenker jeg liksomø
medlem i 182 måneder
 

Re: iMac 27" late 2011

Innleggav Grubasek » man 06.08.2018 13:40

På denne siden finner du info om hvordan reparere en iMac (det er ikke helt enkelt):

https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel_27%22

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: iMac 27" late 2011

Innleggav Morse » man 06.08.2018 17:03

Høres ut som det er denne her: https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel_27%22_EMC_2429
Har du hatt problemer med den før? Er den jevnlig opdatert? Vet du hvilket MacOS den kjører? Er det lyder å høre bak den svarte skjermen, eller er det bare Den Store Stillheten? "Døde" den brått, eller har den skrantet? Hatt tordenvær i området i det siste?
Trøst deg med at det er bare barnemat (nå, ja, barnemat og barnemat, fru Blom...) å åpne en slik i forhold til nyere modeller! Men kanskje du har en kompis som er stødig uti det elektroniske? Failing that, så kan det være smart å levere den inn hos et autorisert epleverksted for å få en diagnose, noe de selvsagt skal ha en aldri så liten penge for (spør på forhånd), som de normalt trekker fra hvis de finner feilen og tilbyr en reparasjon.

Finner de feilen og kan fortelle deg hva som må gjøres, kan du jo selvsagt komme tilbake her på forumet og be om videre råd. Det blir litt som en nyere og tilsynelatende fin bil som ikke vil starte. Det kan være en fillefeil, eller noe kjempedyrt noe... Ha for øyet at selv om disse maskinene begynner å trekke på årene ("vintage-status" hos Apple), er de i utgangspunktet kapable til å gjøre en mengde nyttige ting i noen år ennå. Snakk med lommeboka di as you roll along...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: iMac 27" late 2011

Innleggav desibabu » tir 07.08.2018 9:57

Takk Morse for en ordentlig svar
Denne har plaget tidligere også men det hjalp å la den stå avslått noen timer og så kommer den opp igjen men denne gangen har den ikke funket etter flere forsøk i flere dager. Den er jevnlig oppdatert og har nyeste OS, alle oppdateringer inntakt.
Ingen tegn til liv uansett hva jeg gjør.
Ikke torden vær, Orker ikke bruke store summer for å få den reparert den.
medlem i 182 måneder
 

Re: iMac 27" late 2011

Innleggav Morse » tir 07.08.2018 11:32

Et skudd i natten: Hvis den aldri har vært åpnet, er den kanskje full av støv? Alle slike maskiner er skikkelige støvsugere! Sjekk luftegrillen på baksiden (den runde oppunder stativet). Ser det ille ut der, er det nok enda verre inni. Alle maskiner har en termosikring som slår av maskinen hvis det blir for hett inni der, og etter så mange år trengs det garantert en rens inni. Du kan støvsuge grillen, men aldri bruk støvsuger inni maskinen, på grunn av faren for statisk elektrisitet – der er det trykkluft som gjelder, enten ved forsiktig bruk av kompressor, eller du kan bruke slike rimelige trykkluftbokser som du får i fotobutikker (og på Elkjøp).
Uansett, ikke skrot maskinen hvis du oppgir den, selg den evt. heller på Finn som delemaskin, eller gi den til en verdig trengende med tålmodighet og skrutalent. Jeg er sikker på at det går an å få liv i den! Tar det for gitt at du har back-up av alle viktige data? Men, til alle som selger eller gir bort "døde" maskiner: Har du ting på den som du ikke ønsker at andre skal få nesa i, skru ut harddisken før dere skiller lag, evt. få mottageren/kjøperen til å returnere disken til deg – urørt. En såpass gammel hardisk er uansett hinsides pensjonsalderen, men selv heldøde disker går det som regel fint an å hente ut data fra.
Vart du skræmt no? Jeg håper ikke det! :-) :-) :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]