HJELP!!

Diskusjon rundt Apples iMac

HJELP!!

Innleggav gmes » fre 21.09.2018 18:00

Hei folkens.

Har en imac 2016 ish. Og det var noe oppdatering her om dagen, ble ikke brukt etter det.
Så i går vekte jeg den til liv, mus og tastatur fungerte ikke, På skjermen sto man skulle ta passorde, men siden ikke fungerte holdg jeg inne av knappen og restartet den, epple kom opp og statusbaren kom bare ett lite stykke før det forsvant og skjermen svart, prøvde gjennopprette, statusbaren kommer lenger men samme skjer, prøve å trykke d med oppstart og ingen hardware feil oppdager, prøver installere det fra nytt, men kommer til om man skal velge hvor den skal installeres, men ingen ting skjer, får ikke flyttet noe så jeg kommer videre,


Hjelp,, e det noen som har noen smarte idea
medlem i 138 måneder
 

Re: HJELP!!

Innleggav Morse » fre 21.09.2018 18:19

Koblet vekk alt utstyr (utenom nettverkskabelen) og prøvd "Sikker oppstart" ved å holde nede shift-tasten like etter at du har startet?

Hjelper ikke dette, prøv en SMC reset: https://support.apple.com/no-no/HT201295

Fortell hvordan det gikk.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: HJELP!!

Innleggav gmes » fre 21.09.2018 21:00

Hei,m too late..

Fulgte en factory insatall video på tuben, men den fant ikke osx noe.,

Så prøvde gjennoprett fra backup disk, installere hauevis av gb,,, men når den er ferdig og rebooter,, så er jeg like langt som der jeg startet, (første post)

Snart går den ut av vinduet hele dritten, masse som jeg må ha på den maskin
medlem i 138 måneder
 

Re: HJELP!!

Innleggav devo » tir 25.09.2018 23:13

Har du prøvd måldiskmodus (Target Disk Mode)?

https://blog.macsales.com/41010-mac-os- ... -disk-mode

Hold nede T mens du starter maskinen, koble den så til en annen mac via Thunderbolt, FireWire, etc.

For å sjekke om mac-en virker sånn noenlunde kan du også holde inne alt/option når du slår den på. Om den klarer å holde seg gående på det skjermbildet som dukker opp (valg av oppstartsdisk) så er det noe som skjer etter boot som skaper problemer.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: HJELP!!

Innleggav Morse » ons 26.09.2018 21:36

Minner om at det ALDRI er feil å ha en helferskfersk klone (eller i det minste en rykende fersk Time Machine back-up) FØR man går til oppdateringer. Og det å ha en installasjonspinne for det eksisterende systemet er heller slett ikke dumt. Det er slett ikke så mye bryderi, men DU VEEERDEN, hvor mye plunder man kan spare seg...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: HJELP!!

Innleggav Nikolay » ons 26.09.2018 21:54

§2.1 Beskrivende tittel på alle tråder
Oppgi en beskrivende tittel på alle tråder du oppretter i forumet. Gjør du det vil du få raskere svar, bidra til et mer ryddig og oversiktlig forum og gjøre det lettere å søke. Eksempler på titler som ikke skal brukes er f.eks. "Hjelp meg?", "Hvordan fikser jeg dette?" eller "Det virker ikke!!!"

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere