Hjeeeeeelp! Total shutdown!

Diskusjon rundt Apples iMac

Re: Hjeeeeeelp! Total shutdown!

Innleggav Grubasek » tir 19.02.2019 20:48

@torefi:

Jeg kan hjelpe deg med OS, men jeg må nok vite hvilken OS-versjon du vil ha.

Forsøk noen av disse valgene:

https://support.apple.com/en-gb/HT204904

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Hjeeeeeelp! Total shutdown!

Innleggav torefi » lør 23.02.2019 16:53

Løste problemet sjøl, takket være hjelp her på forumet.Takk!
I tilfelle det kunne være til hjelp for noen, beskriver eg her hvordan eg gjorde det.
Årsaken til krasjet var at eg for lenge hadde ignorert varsel om for liten plass på harddisken. Det skjedde mens eg holdt på å redigere en film i Final Cut Pro. Da FCP skulle lagre dataene, krasja det.
Løsning: Starta opp maskinen mens eg holdt nede Cmd+R for å installere systemet på nytt. Nedlasting gikk greit, men når eg skulle installere det (Mojave), var det – ikke uventa – ikke nok plass.
Heldigvis hadde eg en helt tom disk (4TB). Den formaterte eg, og lasta ned macOS på nytt. Ved installering valgte eg å installere på denne disken, som så blei oppstartsdisk (midlertidig). Dermed kunne eg få tilgang via denne disken til Macintosh HD, og slette/rydde plass, slik at det blei nok plass til å installere Mojave på den.
Kobla fra den midlertidige oppstartsdisken, omstart og Cmd+R nede, nye nedlasting av Mojave, og nå installering på Macintosh HD, som nå hadde nok plass. Voila! Alt fungerer, ingen data tapt.
Mulig det fins enklere metoder, men denne fungerte for meg.
medlem i 195 måneder
 

Re: Hjeeeeeelp! Total shutdown!

Innleggav Morse » søn 24.02.2019 0:09

Husk: Ha alltid minst ca. 20 % ledig plass på arbeidsdisken...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Forrige

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron