Hjeeeeeelp! Total shutdown!

Diskusjon rundt Apples iMac

Hjeeeeeelp! Total shutdown!

Innleggav dakri » søn 10.02.2019 15:19

Min trofaste iMac 27" fikk i formiddag et illebefinnende. Den foreslo en oppdatering fra morgenen av i dag (10.02.19) - hvilket jeg gikk med på. En sånn med restart osv (siden jeg nå ikke får starta maksina får jeg ikke sagt hvilken versjon jeg har - men jeg velger alltid godtroende å innstallere det Apple anbefaler....) Og så har vi "jobba sammen" utover formiddagen med både Microsoft powerpoints, Safari, iTunes, Spotify ... you name it. Søkte på noen flybilletter i privat visning på Safari da skjermen plutselig ble helt gul-oransje, og det kom en hakkete repeterende lyd ut av PC-høyttalerne. Umulig å restarte med knappen bak - måtte trekk ut ledningen. Og når den omsider kom på plass igjen så det et lite øyeblikk ut til at den startet greit opp - jeg fikk opp skjermbilde av programmer jeg hadde hatt åpne før shutdown. Men så gikk den tilbake til oppstartsmodus - og der driver den og prøver fortvila å starte opp .... med gråhvit bakgrunn med eple på - og linja som indikerer at prosessen er i gang og den klassiske lyden som tilsier at "work is in progress".... ser ut som om "prosess-linja" skal komme helt opp.... meeeeeeeen ... neeeeei! ... så stopper den opp .. skjermen blir bare gråhvit - så blir den svart - og så starter det på nytt igjen. Hva har skjedd? Og er det noe førstehjelp å få? (Jeg har en Macbook Pro fra jobb som jeg kan bruke - men jeg vil jo ha gamlefar i gang igjen!! Pleeeeeaaaaseeee???

Brukerens avatar
medlem i 143 måneder
 

Re: Hjeeeeeelp! Total shutdown!

Innleggav Grubasek » søn 10.02.2019 15:58


Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Hjeeeeeelp! Total shutdown!

Innleggav Haakon » søn 10.02.2019 16:22

Harddisken?
medlem i 237 måneder
 

Re: Hjeeeeeelp! Total shutdown!

Innleggav dakri » søn 10.02.2019 18:01

Takk for innspill, Grubasek. Prøver meg frem... uten hell så lang :-/ Men "Installation Disk" og/eller "Bootable Drive" er noe jeg ikke er i besittelse av... (Skjønner at det er en svakhet jeg nok burde sikra meg med for lengst...)

Men: er dette noe jeg kan "lage" fra min Macbook? (Svarene mine her røper at jeg er temmelig lite bevandra i dette landskapet ... Beklager de. =-O )

Og takk Haakon! Tenker du at harddisken rett og slett er kaputt? Og at det ikke er noe håp om få orden i sysakene uten ny?


....faen - nå starta'n greit ... jeg fikk opp programmer. Så ut som om itunes stod og sleit med å avslutte. Jeg gikk inn på aktivitetsmonitor og tvangsavslutta både den og word og powerpoint. Åpna så Safari igjen. Funka greit. Fikk ikke søkt på spotify - valgte å lukke den for å restarte den ... og vips ... samma driten...... Hvaskjera?????

Brukerens avatar
medlem i 143 måneder
 

Re: Hjeeeeeelp! Total shutdown!

Innleggav Grubasek » søn 10.02.2019 19:46

Før du kan lage en "Bootable Disc" må du vite hvilken OS-versjon du har. Da kan du få laste ned den versjonen fra min Jottacloud-konto, og deretter lage en oppstartsdisk (USB-disk) med programmet DiskmakerX.

Men først og fremst: hvilken OS-versjon?

For å finne ut det, klikker du på Eple-symbolet øverst til venstre på skjermen og velger "Om denne maskinen"

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Hjeeeeeelp! Total shutdown!

Innleggav dakri » søn 10.02.2019 22:36

Akkurat nå ser det fankern meg ut som om den virker igjen... (for hvor lenge...? Holder pusten....) Men jeg har altså MacOS High Sierra Versjon 10.13.6... (kan det på noe vis være en bug som man pådro seg i siste oppdatering eller noe sånt?.....)

Brukerens avatar
medlem i 143 måneder
 

Re: Hjeeeeeelp! Total shutdown!

Innleggav Nikolay » søn 10.02.2019 23:03

Det er harddisken som tar kvelden.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Hjeeeeeelp! Total shutdown!

Innleggav dakri » man 11.02.2019 19:03

Takk for innspill, Nikolay. Vel - den er fra 2011. Bytta ut 4GB ram til 16 GB ganske kjapt etter ansksaffelse. Og har hatt verdens beste venn i snart 8 år. Kanskje jeg må innse at selv en Mac ikke varer evig....

Brukerens avatar
medlem i 143 måneder
 

Re: Hjeeeeeelp! Total shutdown!

Innleggav Nikolay » man 11.02.2019 20:10

Det er bare å bytte disk, så funker den sikkert i mange år til. Om du holder til i Osloområdet kan jeg hjelpe deg. Send meg PM. :)

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Hjeeeeeelp! Total shutdown!

Innleggav dakri » man 11.02.2019 20:30

Takk for innspill & tilbud. Bor dessverre et stykke unna Oslo. Men anslagsvis hva kan en Eplebutikk ta for en ny harddisk - inkl jobben å bytte?

Brukerens avatar
medlem i 143 måneder
 

Re: Hjeeeeeelp! Total shutdown!

Innleggav Nikolay » man 11.02.2019 20:41

Du må nesten høre med dem. Antar maskinen er for gammel til at de kan ta den på offisielt oppdrag, og at Apple vil du skal kjøpe ny og derfor nekter AASP å fikse den.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Hjeeeeeelp! Total shutdown!

Innleggav torefi » tir 19.02.2019 11:33

Fikk akkurat det samme problemet på min iMac (late 2015) i går kveld da eg holdt på å redigere en film i FCP. iMacen låste seg og eg måtte bruke svenskemetoden. Problemet kom da eg skulle slå på igjen. Oppstartsprosedyren kommer halvveis før den begynner på nytt og på nytt.Har en mistanke om at det var lite plass på harddisken som er årsaken. Har prøvd å resette PRAM uten at det hjelper. Ser at Grubasek anbefaler å lage en oppstartsdisk på USB-pinne. Håper du, Grubasek, kan hjelpe meg også. Eg husker ikke hvilken OS eg har, men siden eg har valgt automatisk oppdatering, regner eg med at eg har siste.
medlem i 195 måneder
 

Re: Hjeeeeeelp! Total shutdown!

Innleggav Grubasek » tir 19.02.2019 12:10


Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Hjeeeeeelp! Total shutdown!

Innleggav torefi » tir 19.02.2019 14:25

Ja, den hadde eg lest. Prøvd alt uten at det hjalp.
medlem i 195 måneder
 

Re: Hjeeeeeelp! Total shutdown!

Innleggav Morse » tir 19.02.2019 20:40

Husk at vanlige snurredisker, inklusive Fusion drives, har en gjennomsnitts levetid på ca. fem år ved daglig bruk. Noen ganger kan de vare mye lenger (eller mye kortere!), men det er viktig å huske at de da går på lånt tid. Bedre å være føre var. Og med dagens latterlig lave priser på eksterne harddisker er en klone gull verd – selvsagt i TILLEGG til en Time Machine.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Neste

Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron